וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עדות: כך ביצע צה"ל "נוהל שכן" בפלסטינים

יהושע בריינר

16.7.2009 / 5:23

בעדויות שאסף ארגון בצלם, מתארים אזרחים פלסטינים כיצד הפך אותם צה"ל ל"מגן אנושי" במהלך מבצע "עופרת יצוקה". דובר צה"ל: "נבדוק התלונות"

פלסטינים תושבי רצועת עזה טוענים כי חיילי צה"ל השתמשו בהם ב"נוהל השכן" שנפסל על ידי בג"ץ, ואף נותנים עדות מפורטת על פרטי האירועים. אתמול חשף דו"ח של ארגון שוברים שתיקה את השימוש ב "נוהל שכן" במהלך מבצע עופרת יצוקה. צה"ל בתגובה שלל את הדו"ח וטען כי אין בו די פרטים על מנת לפתוח בחקירה, אולם בעדויות שנאספו על ידי ארגון בצלם ומתפרסמות היום (חמישי) מפרטים הפלסטינים אירועים ספציפיים, כולל תאריכים, כפרים ואפילו נקודות ציון מדויקות בהם השתמשו בהם החיילים, לכאורה, בניגוד לחוק הבינלאומי.

אחת העדויות היא של שפיק ד'אהר, בן 53, תושב מחנה הפליטים ג'בליה ובעל משפחה. על פי עדותו המפורטת, ב-1 במאי אילצו אותו חיילי צה"ל לגשת לבתי שכניו ולדרוש מהם לצאת החוצה, תוך שימוש בנוהל שכן.

לדבריו, החיילים הניחו נשק על כתפו (בתיאור דומה למה שתיארו העדויות בדו"ח של שוברים שתיקה) ונכנסו למספר בתים כשהוא הולך בראש הכח, חשוף, ודורש מבעלי הבית לאסוף את בני משפחתם לחדר אחד. לטענתו, באזור היו עשרות חיילים,. כולם לבשו אפודי מגן וחבשו קסדות. בהמשך הוא מתאר כיצד פרצו החיילים חור בקירו של בית אחר, תוך שהם ממשיכים לכפות עליו להיכנס דרך החור אל תוך הבית ולוודא שאין בתוכו חמושים.

בעדות אחרת מתאר סאמי מוחמד, גם הוא תושב ג'בליה, בן 47, כיצד הניחו חיילים נשק על כתפו ואילצו אותו ללכת לפני הכוחות, תוך שהוא דופק על דלתות של בתי שכניו. מוחמד תיאר איך במשך יומיים נאלץ ללכת לפני הכוחות בניסיון לאתר חמושים בבתים ובשטחים חקלאיים.

בעקבות העדויות פנו ב"בצלם" לפרקליט הצבאי הראשי, אולם למרות העדויות המפורטות, הם טרם קיבלו תשובה. "למרות שבג"ץ קבע חד משמעית כי חל איסור לעשות שימוש באזרחים במסגרת פעילות צבאית עשו החיילים שימוש בתושבים במהלך המבצע". נכתב במכתב "הם כפו עליהם לבצע פעולות צבאיות, תוך סיכון ממשי לחייהם. הם הציבו אותם מול פלסטינים שירו עליהם ולא עשו כל ניסיון כדי להגן עליהם ולמנוע פגיעה בהם, תוך זלזול מוחלט בביטחונם ובשלומם".

מדובר צה"ל נמסר בתגובה כי "צה"ל מחויב לבחון כל טענה מבוססת שתועבר לידיו וכך עשה מיד לאחר מבצע עופרת יצוקה, אז התקיימו בצה"ל בהוראת הרמטכ"ל חמישה תחקירי מומחים בהם ניחנו היבטים שונים של המבצע לרבות שורת אירועים פרטניים. בנוסף בימים אלה מקיים צהל כפי שפורסם בדיקה ביחס לעשרות אירועים לגביהם התקבלו תלונות פרטניות. בחלק קטן מהמקרים ניתנה הוראה לפתוח בחקירת מצ"ח. פניותיו של ארגון בצלם יבדקו באותו אופן".

ניתן לפנות אל כתבנו הצבאי במייל joshjosh@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully