וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"זיכוי דרומי - יד קלה על ההדק"

פנחס וולף וניר יהב

15.7.2009 / 10:29

בכנסת נשמעו תגובות מעורבות להחלטה לזכות את שי דרומי מהריגה. בעוד שהח"כים הערבים זעמו על החלטה, הח"כים היהודים דווקא בירכו עליה

גדעון צנטנר

(צילום: גדעון צנטנר. עריכת וידאו: גדי וינסטוק)

חברי כנסת מהמגזר הערבי הגיבו הבוקר (רביעי) בזעם לזיכויו של שי דרומי מהריגת חאלד אל אטרש, שפרץ לחוותו יחד עם אדם נוסף לפני כשנתיים. ח"כ אחמד טיבי (רע"מ-תע"ל) אמר כי הזיכוי הוא "החלטה מקוממת המהווה אות קין על מצחה של מערכת המשפט הישראלית". לדבריו, "חייו של ערבי - גם אם נורה בגב - אינם שווים בפני החוק. ידיו של דרומי מגואלות בדמו של ההרוג מהנגב. גם השופטים נגועים בדעות קדומות".

ח"כ טלב א-סנע (רע"מ-תע"ל) אמר כי "בית המשפט נכנע לאווירה הגזענית ונתן אור ירוק ליד קלה על ההדק. יש מעל פסיקתו דגל שחור. אין ספק שאילו העובדות היו אחרות והיורה הערבי, התוצאה היתה אחרת". א-סנע הביע תקוותו שבית המשפט העליון "יתערב ויציל את כבודה של מערכת המשפט".

יו"ר חד"ש, מוחמד ברכה, אמר בעקבות הזיכוי כי "היה אפשר לחשוב שההרשאה להרוג ערבי היא נחלתם של פוליטיקאים ימנים ומה שקרוי כוחות הביטחון, אך לאחר הפסיקה היום התברר שהרשאה להרוג היא גם נחלתה של מערכת המשפט. משמעות פסק הדין היא העתקת המערב הפרוע למחוזותינו, כך שכל קאובוי הוא השופט והמוציא לפועל, ובמקרה הזה גם המוציא להורג. בשביל לטפל בעבריינים יש משפט ויש משטרה, ולא שלפנים למיניהם".

"יידע כל גנב כי סופו לתלייה"

חברי הכנסת היהודים בירכו דווקא על ההחלטה לזכות את דרומי. שר התחבורה, ישראל כ"ץ (ליכוד), מי שיזם את "חוק דרומי", אמר היום כי הוא "מברך את שי דרומי על זיכויו מאשמת הריגה ושמח שהזיכוי תואם את רוח החוק אותו יזמתי". ח"כ ישראל חסון (קדימה), אשר נכח באולם בית המשפט, אמר: "כאחד מיוזמי חוק דרומי וחבר טוב, אני יכול לומר שאני שמח שקיבלנו גושפנקה רשמית משופטי ישראל לעיקרון החשוב לפיו, ביתו של אדם הוא מבצרו".

ח"כ אריה אלדד (האיחוד הלאומי) אמר הבוקר כי "זיכויו של דרומי שולח מסר ברור לפשע המאורגן והלא-מאורגן של ערביי ישראל, אשר פתחו חזית רחבה של עבריינות אלימה במטרה לנשל חקלאים יהודים מאדמותיהם ולגרש מתיישבים בכל רחבי הארץ. עכשיו הם יצטרכו לקחת בחשבון שבעל הבית עשוי להגן על חייו ועל רכושו. ח"כ מיכאל בן ארי אמר כי "הגיע הזמן ששר המשפטים יערוך בדק בית בפרקליטות שגרמה לעינוי דין ליהודי שקיים את חובתו. עיון במאות פסקי דין שהתקבלו בשנים האחרונות מגלה כי שיקול הדעת של חלק מהאנשים היושבים בפרקליטות הוא מוטעה, שלא לומר מוטה מבחינה פוליטית".

בסיעת קדימה נשמעו דעות חלוקות. ח"כ רונית תירוש בירכה על ההחלטה, ואמרה כי "עד כה ניצלו עבריינים את חולשת ידה של המשטרה, היעדר האכיפה ורחמנותם של השופטים, אך הבוקר בית המשפט אמר את דברו ולימד שסופו של גנב לתלייה". אורית זוארץ (קדימה) דווקא ביקרה את החלטת בית המשפט, ואמרה כי "בזיכויו את שי דרומי בית המשפט התיר יד קלה על ההדק לכל אדם שיוכל מעתה לעשות דין לעצמו. מתעורר החשש שמדינת ישראל תהפוך למערב הפרוע בחסות החוק".

יו"ר הפלג הדרומי של התנועה האיסלאמית, ח"כ אברהים צרצור אמר לוואלה! חדשות: "כששמעתי את החדשות לגבי פסק הדין הזה אמרתי לעצמי אם זה היה ערבי מה היה קורה? היו שולחים אותו לעשרות שנים לבית סוהר. מחקרים הוכיחו מעל לכל ספק שישנם פסקי דין שונים על בסיס מוצאו האתני של הנאשם. ללא קשר ל"חוק דרומי" ההזוי והלא דמוקרטי שהכנסת לצערי אישרה, מערכת בתי המשפט צריכה לעשות חשבון נפש בכל הקשור ליחסה לציבור הערבי. יש סימפטום של מחלה שלצערי נכנסה לעומק בבתי המשפט, וצריכים לטפל בה בצורה יסודית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully