וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיילים: "ביקשו שלא נוטרד ממוסר בלחימה בעזה"

ארז רומס ויהושע בריינר

15.7.2009 / 7:55

דו"ח של ארגון "שוברים שתיקה" חושף עדויות חדשות של חיילים מימי הלחימה ב'עופרת יצוקה'. "עשו צרכים במגירות וציירו על הקירות ציורים גסים". צה"ל: "שוב מדובר בהכפשה"

יח"צ - חד פעמי

(צילום: באדיבות ארגון "שוברים שתיקה", עריכת וידאו: יאיר דניאל)

כחצי שנה לאחר סיום מבצע "עופרת יצוקה" פרסם היום (רביעי) לראשונה ארגון "שוברים שתיקה" חוברת המקבצת עדויות חדשות של חיילים שהשתתפו במבצע. לפי העדויות, קיימים פערים משמעותיים בין עמדות הצבא שנמסרו עד היום לבין מה שהתרחש בשטח. לדברי "שוברים שתיקה", העדויות נגבו מהחיילים ואומתו בידי תחקירנים מטעמו.

בין העדויות המופיעות בדו"ח, נמצאים סיפורים על שימוש ב"נוהל שכן", שנאסר על ידי בג"ץ, הריסות מאות בתים ומסגדים ללא צורך מבצעי, ירי זרחן לעבר אזורים מאוכלסים בניגוד לחוק הבינלאומי והשחתה מכוונת של רכוש פרטי. הדו"ח מצביע בעיקר על מה שהוא מכנה "רוח מפקד מתירנית שאפשרה לחיילים לפעול ללא מגבלות מוסריות". בחוברת מקובצות עדויות של כ-30 לוחמי מילואים וסדיר מיחידות שונות שהשתתפו בלחימה. מהעדויות עולה כי לחיילים לא ניתנו הנחיות לגבי מטרת המבצע, ולדברי אחת מהעדויות כלל "לא הייתה התייחסות לעניין חפים מפשע".

"היו מקרים מאוד אבסורדיים", סיפר עד אחר, "היה יום שישבנו ושתינו קפה בצהריים, פתאום טנק המג"ד שנמצא חמישה מטרים לידנו ירה פגז לבניין. לי זה נראה כבלי סיבה, להעיר את הפלוגה". עד נוסף סיפר: "המח"ט אמר משהו בסגנון 'שלא יטרידו אתכם שאלות מוסריות, זה יטריד אתכם אחר כך'". בעדויות רבות חוזרים סיפורים על שימוש בזרחן, שימוש שצה"ל הכחיש בתחילה ולאחר מכן שינה את גרסתו והודה כי אכן נעשה שימוש בזרחן "אבל לא באזורים מאוכלסים".

העדויות בחוברת סותרות את הודעת צה"ל. חייל אחד העיד: "היה בית שהיה עליו מידע מודיעני שהוא ממוטען, אז ירו עליו פגזים ולא היו את הפיצוצים שמעידים על מה שחשבו שיש שם. ואז הגיעה פקודה להעלות אותו באש והדרך להעלות אותו באש הייתה של ירי פצצות זרחן מעליו".

מהעדויות עולה גם כי חיילים רבים השחיתו רכוש פלסטיני פרטי. חייל אחד העיד כי הוא ראה "בית אחד שנכנסו אליו וחרבנו במגירות". לדבריו, "היו ציורים על הקירות וכתובות על הקיר. זכור לי ציור מטונף בחדר ילדים. הייתה תמונה של מיני מאוס וציירו זין גדול. בזה ממש התביישתי".

צה"ל: "פתחנו בחקירת חלק מהמקרים"

דובר צה"ל פרסם הבוקר את תגובתו לעדויות המפורטות בחוברת, באומרו כי הוא "מצר על העובדה שארגון זכויות אדם מציג בארץ ובעולם, פעם נוספת, דו"ח המכיל עדויות אנונימיות וכלליות, מבלי לבדוק את פרטיהם או מהימנותם, ומבלי לאפשר לצה"ל, בהגינות מינימאלית, את האפשרות לבדוק את הדברים ולהגיב להם טרם הפרסום. הדבר נעשה תוך הטלת דופי בצה"ל ובמפקדיו, והוצאת דיבתם רעה".

עוד נכתב בתגובת צה"ל, כי הצבא "מחויב לבחון כל טענה מבוססת שתועבר לידיו וכך עשה מיד לאחר המבצע, אז התקיימו בצה"ל חמישה תחקירי מומחים, בהם נבחנו היבטים שונים של המבצע, לרבות שורת אירועים פרטניים. בנוסף, בימים אלה, מקיים צה"ל בדיקה ביחס לעשרות אירועים לגביהם התקבלו תלונות פניות פרטניות. בחלק קטן מן המקרים ניתנה הוראה לפתוח בחקירה של המשטרה הצבאית החוקרת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully