וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איזה כיף של חומה

ג'סיקה מונטל

14.7.2009 / 15:40

בפרסומת של סלקום נראית גדר ההפרדה כמגרש משחקים מהנה. במציאות, היא גורמת סבל לפלסטינים החיים בשני צדדיה ולחיילים המפטרלים לאורכה

אם ביקשנו לנו רגעים שיתנו ביטוי מזוקק לאטימותנו הקולקטיבית, לא יכולנו לבקש יותר מאשר את הפרסומת של חברת סלקום. פרסומת עליזה ובה חיילים משחקים כדורגל בכיף אל מול חומת ההפרדה. הכדור עף גבוה מעליה ואחרי רגע של מתח, יד נעלמה מחזירה אותו לידי החיילים הצוהלים. התדהמה כשהכדור חוזר כמוה כתדהמה שיש חיים מעבר לחומת ההפרדה.

יש לשער שיוצרי הפרסומת הם אנשים טובים ומוכשרים ואפילו ניתן ליחס להם כוונות טובות. הם לא עשקו ולא גזלו. הם פשוט מניחים, ובצדק, שלא ממש מעניין אותנו אם יש חיים מעבר לחומת ההפרדה, ואם יש, מה טיבם. אלה אנחנו שלא מתעניינים, וכשאנחנו לא מתעניינים אנחנו לא יודעים. וכשאנחנו לא יודעים הרבה יותר קל שלא יהיה לנו אכפת.

הגדר איננה אתר של כיף ושל צחוקים. היא אינה כזו עבור החיילים המפטרלים לאורכה. בוודאי שהיא לא כזו עבור הפלסטינים שעל אדמתם היא בנויה. הפרסומת של סלקום לא מזכירה שתוואי הגדר חורג ברובו מן הקו הירוק, ובכל מקום שבו הוא חודר לעומק הגדה המערבית, הוא גורם סבל רב לפלסטינים. החומה הפוטוגנית כל כך מפרידה אלפי חקלאים מאדמתם, מנתקת כפרים ומבודדת משפחות. לעיתים היא מפרידה בין פלסטינים לפלסטינים אחרים, בניגוד מוחלט להיגיון הביטחוני המוצהר.

מאחורי הגדר חיים בני אדם. פלסטינים שקמים בבוקר, חולמים חלומות, מתפרנסים, אוהבים, רבים, שמחים, עצובים, לעיתים גם הם משחקים כדורגל. פלסטינים שכיבוש של 42 שנים לקח מהם את החופש לנוע, את היכולת להתפרנס מאדמתם, לבקר את משפחתם, לחיות את חייהם בכבוד. פלסטינים בעלי זכויות המופרות השכם והערב.

בינם לבינינו יש חומה. חומה אמיתית מבטון וגדרות תיל, וחומה אמיתית לא פחות של אטימות ואדישות. החומות האלה מאפשרות לנו לשכוח שגם מעבר להן יש חיים ויש בני אדם. אז מה לנו כי נלין על סלקום שככה לא בונים חומה. הרי גם אנחנו שכחנו שמאחוריה יש חיים ושגם בצד השני חיים בני אדם. ושיהיה לכולנו אחלה בחלה.

* ג'סיקה מונטל היא מנכ"לית בצלם, מרכז המידע הישראלי לזכויות האדם בשטחים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully