וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצבא הבריטי לא בוחל בעינויים

טלי גולדשטין

14.7.2009 / 11:25

סרטון וידאו בו נראה חייל בריטי מתעלל באזרחים עירקים, החשודים בפעילות טרור, פורסם בבריטניה. במקביל נפתחה חקירה בפרשת מותו של אחד מאותם עצורים

ממשל אובמה עסוק באחרונה בחשיפת הזוועות שהתבצעו נגד חשודים בטרור תחת ממשל בוש. דו"חות על גבי דו"חות התפרסמו בחודשים האחרונים וחקירה מיוחדת נפתחה בנוגע לשאלת היחס אותו מקבלים העצורים הנתונים תחת חסות ה-CIA מאז מתקפת הטרור ב-11 בספטמבר 2001 ובנוגע לשימוש בלתי חוקי בעינויים. גם בבריטניה סוערות הרוחות סביב הסוגיה השנויה במחלוקת. אתמול (שני) פורסם לראשונה סרטון וידאו מזעזע בו נראים עצירים עירקים עוברים התעללות מצד חייל בריטי. בתוך כך, נפתחה חקירה ציבורית לגבי מותו של עירקי שהיה נתון תחת חסות הצבא הבריטי לפני שש שנים והופיע בסרטון.

בסרטון נראה החייל הבריטי צורח קללות על עצירים עירקים כפותים כשעל ראשם שק, גונחים ונאנחים. אחד מהעצירים סופג מכות. בקטע שלא נראה בסרטון, החיילים מטילים את מימיהם על אחד מהעצירים שבחדר בעוד שבעה נוספים עוברים התעללות בדרגות שונות.

ג'ררד אליאס, עורך הדין האחראי על החקירה, אמר כי הוא מקווה לעלות בשרשרת הפיקוד עד שימצא מי היתה הסמכות שאישרה שימוש בטכניקות עינויים האסורות על פי החוק, כגון כיסוי ראש, מניעת שינה ועמידה בתנוחות לא נוחות במשך זמן רב, על מנת להכין את העצירים לחקירה.

החייל המופיע בסרטון הוא רב"ט דונלד פיין, אך ככל הנראה הוא לא פעל לבדו. "כשנעבור על כל הראיות, נוכל לגלות עד כמה גבוה הגיע הסיפור", אמר עורך הדין אנגוס קלי. ב-15 ספטמבר 2003, מת פקיד הקבלה בבית מלון בהה מוסא בן ה-26 לאחר שעבר התעללות מצד פיין וטוראי ארון קופר. הוא נעצר יממה קודם לכן עם שישה מעמיתיו לאחר שהצבא הבריטי מצא רובים ואקדחים בבית המלון בו עבדו בעיר בצרה. שלושה עובדים נוספים נעצרו מאוחר יותר באותו יום. במהלך המעצר, ספג מוסא 93 פציעות, אב שבור וצלעות שבורות. לדברי חוקר מקרי המוות, מותו אירע כתוצאה מחנק והתעללות פיזית.

הצבא לא מכיר את החוק

סיפור מותו עורר זעם וביקורת עזה נגד בריטניה. לדברי אליאס, חקירה מקיפה לגבי נסיבות מותו, כמו גם חשיפת ההתעללות בתשעת העצירים הנוספים, תסייע בשיפור ההשלכות השליליות שהיו למקרה על החיילים הבריטים המשרתים בעירק. החקירה, שעלותה 450 אלף לירות שטרלינג, תימשך עד הסתיו הבא.

פיין הוא החייל הבריטי הראשון שהודה בפשעי מלחמה כשהודה באשמתו בבית משפט צבאי בספטמבר 2006. עונשו היה שנה אחת בלבד בכלא אזרחי. משרד ההגנה הבריטי הסכים ביולי 2008 לשלם 2.83 מיליון לירות שטרלינג כפיצוי למשפחותיהם של מוסא והעצירים הנוספים, שעברו את ההתעללות.

שימוש בטכניקות העינויים שנזכרו קודם לכן הוצאו מהחוק בבריטניה ב-1972 על ידי ראש הממשלה לשעבר אדוארד הית' לאחר הביקורת שנשמעה על חקירת עצירים מה-IRA בצפון אירלנד. עם זאת, ממזכר שפורסם אתמול עולה כי חל בלבול בקרב הצבא הבריטי לגבי החקיקה של הית'. מסתבר שהצבא לא היה מודע לה כלל, נכתב במזכר.

  • עוד באותו נושא:
  • עיראק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully