וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סרקוזי מפריע לצרפתים במנוחתם

טלי גולדשטין

13.7.2009 / 14:14

הנשיא ניקולא סרקוזי הימני, הדוגל בשוק חופשי, רוצה לבטל את יום ראשון כיום מנוחה בצרפת ולאשר פתיחת בתי עסק כבכל יום עבודה רגיל

הפרלמנט הצרפתי צפוי להעביר מחר (שני) חוק שיקל קמעה על חוקי המסחר הנוקשים במדינה, כשהסעיף השנוי ביותר במחלוקת הוא ביטול יום המנוחה, ופתיחת החנויות גם ביום ראשון. שלא במפתיע, הצעה זו זוכה לביקורת חריפה מכל קצוות הקשת הפוליטית ועשויה להתבטל כליל.

תוכנית הנשיא ניקולא סרקוזי לבטל את יום ראשון נתקלת בהתנגדות של קואליציה מפתיעה של בעלי אינטרסים מנוגדים, בהם גוש אופוזיציית השמאל-מרכז, הכנסייה הקתולית, האיגודים המקצועיים ובעלי עסקים קטנים המפחדים לאבד את הכנסותיהם לרשתות הגדולות. יתרה מכך, לפי סקרים, כ-60% מהציבור מתנגד לתוכנית שתבטל את הזכות בת המאה ליום מנוחה.

הנשיא סרקוזי הפך את תמיכתו בהפיכת יום המנוחה ליום של קניות למסע הצלב האישי שלו. הוא הבטיח זאת עוד במהלך מסע הבחירות שלו בעזרת הסיסמה "עבוד יותר, השתכר יותר". לדבריו, צרפת מפגרת אחרי אירופה ואף אמר כי הוא מתבייש בעובדה שבעת ביקור משפחת אובמה בפריז, מישל אובמה לא יכלה לקחת את בנותיה לקניות ביום ראשון.

"איך אנחנו אמורים להסביר להם שאנחנו המדינה היחידה בה החנויות סגורות ביום ראשון?" שאל סרקוזי. "אנו המדינה המתפארת בכך שהמספר הגדול ביותר של תיירים מגיע לבקר בה מדי שנה, אך אנו סבורים שעל החנויות להישאר סגורות ביום הכי תיירותי בשבוע", הוסיף.

אין שעות נוספות

מרבית מרכזי הקניות והחנויות סגורות ביום ראשון בצרפת, אך הצרפתים כבר עתה עובדים יותר ביום זה מאשר מרבית האירופאים האחרים. מסחר מוגבל אושר בערים הגדולות ואתרי התיירות מאז 1993. מדינות אירופאיות אחרות מגבילות אתהמסחר ביום ראשון בצורה דומה. בגרמניה ואוסטריה התחילו לא מזמן לחידוש של קניות בשבת אחרי הצהריים ובבלגיה מותר לפתוח חנויות ביום ראשון רק באזורים מסוימים. המדינות החידות בהן יש מסחר בלתי מוגבל ביום ראשון הן צ'כיה, שבדיה ורומניה.

החוק החדש צפוי לאפשר מסחר ביום המנוחה רק באזורים מוגבלים, לפי צפיפות האוכלוסין וכמות התיירים. על צוות העובדים יהיה להתנדב לעבוד והם יקבלו תשלום לפי התעריף הרגיל.

המבקרים טוענים כי לאור המיתון העולמי, תמיכתו של הנשיא בחוק אינה תואמת את דעת הציבור. ברטרן דלנואה, ראש עיריית פריז, אמר בתגובה: "יום ראשון הוא יום של מנוחה אותו מכבדים רוב האזרחים ואזור להקריבו למען חזון של כלכלה בלתי מפוקחת שאינה מתחשבת במשפחות ובחייהם האישיים של העובדים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully