וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרשת החייל שתוזז למוות: "הסגל ידע ושתק"

עדי שמחוביץ

13.7.2009 / 12:43

שבע שנים לאחר מותו של החייל אהוד שניאור כתוצאה מטרטורים שעבר על ידי מפקדיו, דן בג"ץ בעתירת הוריו להעמיד לדין את הדרג הפיקודי בחטיבת הצנחנים שבה שירת

גדעון צנטנר

(צילום :גדעון צנטנר, עריכת וידאו: רן צימט)

בג"ץ דן הבוקר (שני) בעתירה שהגישו הוריו של החייל אהוד שניאור, שמת כתוצאה מטרטורים שעבר על ידי מפקדיו. בעתירה דורשים הוריו של שניאור, יעקב ושולה, להעמיד לדין את הדרג הפיקודי בחטיבה, שלטענתם ידעו על המתרחש ולא עשו דבר. בשנת 2005, כשלוש שנים לאחר מותו של שניאור גזר בית דין צבאי על סמל נ', מפקד הכיתה של שניאור, עונש מאסר של שנתיים לאחר שהורשע בהתעללות וגרימת מוות ברשלנות.

עו"ד יואב צח טען היום בפני בג"ץ כי שניאור הגיע ליחידה כשהוא פצוע ומפקדיו לא חיכו שיחלים: "אם לא די בכך, התייחסו אליו בצורה מבזה, הוציאו אותו החוצה כשידעו שמצבו הבריאותי לקוי, כשקילוגרמים על גבו, הזחילו אותו עד זב דם ומוראלית הוא נהרס. למחרת, הריצו אותו, בהיותו בחור ששירת בצנחנים עם גאוות יחידה הוא סחב את עצמו ובסוף נפל".

עוד אמר עו"ד צח כי לאחר נפילתו של שניאור עברו לידו חיילים אך הם השאירו אותו פצוע על אם הדרך מאחר וקיבלו הוראה שלא לעצור. עו"ד צח המשיך לטעון כי חקירת האירוע מראה כי מדובר ב"תרבות השירות שהיתה באותה יחידה", כלשונו, וכי היו מקרים קודמים של עדויות על התעללויות בחיילי היחידה: "לא ייתכן שמפקדים בצה"ל נמצאים בסיטואציה כזו ולא מודעים לכל מה שקורה ביחידה. הדברים מזעזעים מהאטימות, מחוסר האכפתיות של המפקדים", אמר עו"ד צח.

השופט אדמונד לוי השיב לעו"ד צח ואמר: "אדוני אמר מוות מיותר וחבל. המילה חבל לא מספיק ממחישה את גודל האסון שהיה שם", אם זאת המשיך השופט לוי ואמר כי השאלה העומדת לדיון היא אחריותם הפלילית של המפקדים.

עו"ד הילה גורני מפרקליטות המדינה הודתה כי היה כשל פיקודי חמור, אך טענה כי הצעדים שננקטו ראויים וסבירים. לשאלת השופטים לגבי מקרים נוספים של התעללות באותה יחידה אמרה עו"ד גורני כי אכן היתה תרבות פסולה והיא נעצרה ברמת מפקדי הכיתות, כמו כן ננקטו צעדים כדי לעקור את התופעה מהשורש: "הקצינים לא ידעו שזה היה, זה הכשל, הם היו צריכים לדעת את זה, הם לא ביצעו בקרה מספקת. אך הכשלים הם לא כשלים פליליים".

בסוף הדיון פנה אביו של שניאור, יעקב, לבית המשפט וסיפר על שני חיילים נוספים שמתו כתוצאה מטרטורים של מפקדיהם :"לא מדובר פה על כסף, אף על פי שזה עולה לי לא מעט, לא מדובר פה על בני אהוד ז"ל, כי שום הליך שננקוט לא יחזיר לי את בני. אני מעלה את הדברים בשביל ילדים של אחרים. כל מי שהיה אחראי צריך לשלם את המחיר. כולם ידעו מה קורה שם אבל אף אחד לא עשה כלום".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully