וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אישום בגרמניה: דמיאניוק סייע ברצח אלפי יהודים

טלי גולדשטין

13.7.2009 / 12:46

התביעה קבעה כבר כי "איוון האיום" בן ה-89 כשיר לעמוד למשפט, למרות בריאותו הרופפת. הוא מואשם ב-27,900 סעיפים של קשירת קשר לרצח

(צילום: רויטרס. עריכת וידאו: רן צימט. קריינות: אילן שניג)

התביעה הגרמנית הגישה היום (שני) כתב אישום נגד פושע המלחמה ג'ון דמיאניוק. בהצהרת התביעה נמסר כי הוא מואשם ב-27,900 סעיפים של קשירת קשר לרצח. עדיין לא פורסם מתי יפתח המשפט נגד דמיאניוק. בשבוע שעבר הודיעה התביעה הכללית בגרמניה כי דמיאניוק (89) כשיר לעמוד למשפט למרות הטיעונים לגבי בריאותו הרופפת.

אפרים זורוף, צייד הנאצים הבכיר במרכז שמעון ויזנטל, קיבל בברכה את הגשת כתב האישום. "זהו צעד חשוב קדימה. אנו מקווים שהמשפט עצמו יתקיים במהרה כדי שהצדק יושג והוא יקבל את העונש הראוי לו. המאמצים להעמיד את דמיאניוק לדין שולחים מסר רב עוצמה שגם עם חלוף הזמן, האשמה שלו לא פחתה".

לאחר שורה של ערעורים שנדחו, גורש ב-12 במאי דמיאניוק מארה"ב. דמיאניוק מוגדר על ידי מכון ויזנטל כמבוקש הנאצי מספר אחד. הוא מואשם בשותפות לרצח של 27,000 יהודים בתפקידו כשומר במחנה ההשמדה סוביבור. גירושו של דמיאניוק מארה"ב עוכב מספר פעמים בעקבות ערעורים שהגיש לבית המשפט האמריקאי.

עברו של איוון האיום

ג'ון איוון דמיאניוק נחשד בהיותו פושע המלחמה "איוון האיום" ממחנה המוות טרבלינקה. עם זאת, זיהוי זה לא הוכח במשפטו שנערך בישראל, שנודע כ"משפט דמיאניוק". כחייל בצבא האדום במהלך מלחמת העולם השניה, היה דמיאניוק, לפי טענת התביעה, שומר של האס.אס. ששירת במחנות ההשמדה סוביבור וטרבלינקה, ונהג להתעלל ולרצוח יהודים באכזריות מיוחדת.

אחרי המלחמה, היגר דמיאניוק לארצות הברית מאוקראינה, שם קיבל אזרחות אמריקאית והתגורר באוהיו. ב-1975, נכלל דמיאניוק ברשימה של אוקראינים, ששיתפו פעולה עם הנאצים בזמן המלחמה.

מאבקו המשפטי מול משרד המשפטים האמריקאי החל עוד ב-1975, כשעיתונאי אוקראיני כלל את דמיאניוק, שעבד כפועל במפעל מכוניות בקליבלנד שבאוהיו, ברשימה של אוקראינים, ששיתפו פעולה עם הנאצים בזמן מלחמת העולם השניה. בעקבות כך, ביקשה הפרקליטות בארצות הברית לבטל את האזרחות האמריקאית של דמיאניוק בטענה כי שיקר בשאלון. ב-1981 נענה בית המשפט לבקשה, שלל את אזרחות דמיאניוק ודרש את גירושו מהמדינה. הוא זוהה על ידי עדים, הוסגר לישראל ב-1986 והועמד לדין באשמה כי הוא "איוון האיום" מטרבלינקה.

ב-1988, לאחר משפט פומבי ומתוקשר, דן בית הדין המיוחד את דמיאניוק למוות, לאחר שנקבע כי זהותו הוכחה. דמיאניוק ערער על ההרשעה וב-1993 זוכה מחמת הספק. הוא גורש בחזרה לארה"ב, שם הושבה לו אזרחותו ב-1998. ב-2002 נשללה אזרחותו בשנית על ידי בית משפט אמריקאי בטענה כי דמיאניוק שימש כשומר נאצי בשלושה מחנות מוות אחרים. ב-2005 החליט בית המשפט להגירה בארצות הברית על גירושו לאוקראינה. פרקליטו טען כי באוקראינה צפוי דמיאניוק לסכנת מוות בשל מצבו הרפואי, אך בית המשפט האמריקאי דחה טענה זו.

לדברי דמיאניוק, הוא גויס לצבא הסובייטי ונשבה על ידי הגרמנים. הוא מכחיש כי סייע או שיתף פעולה אי פעם עם הנאצים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully