וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חותמת גומי להתעללות

עידן סייר

13.7.2009 / 12:36

נושא הניסויים בבעלי חיים תמיד מעורר מחלוקת, אך מעטים יודעים שקיימות חלופות, ומדוע לא משתמשים בהן. עידן סייר מדווח ממשמרות המחאה

פעילי האגודה נגד ניסויים בבעלי חיים התגודדו אתמול (ראשון) בשכונת תלפיות בירושלים, מחוץ למשרדי המועצה לניסויים בבעלי חיים, וערכו משמרת מחאה בעת שהמועצה קיימה את ישיבתה. האגודה המתנגדת לשימוש בבעלי חיים ככלי מחקר, ודרשה מהמועצה לקדם שימוש באמצעי מחקר מודרניים תחת הניסויים בבעלי חיים, כנדרש ממנה על פי חוק.

בישראל מומתים מדי שנה כחצי מיליון בעלי חיים במעבדות לאחר חיים רצופי סבל. בנוסף לעוול המוסרי שבניסויים, מדענים רבים מטילים ספק בחשיבותם ביחס לשיטות מתקדמות יותר. באתר האגודה הישראלית נגד ניסויים בבעלי חיים נכתב כי "את בעלי החיים בכלובים קטנים, מרעיבים ומצמיאים אותם, פוגעים בהם באמצעות מכות חשמל, הרעלות, כוויות, שיתוק, עיוורון, ושיטות נוספות רבות כיד הדמיון". כל אלה נעשים ללא הרדמה, לעיתים בהרפיית שרירים היקפית (בעל החיים המנותח אינו יכול לזוז אבל נמצא בהכרה מלאה וחש הכל), מאחורי דלתות סגורות.

כן, הניסויים מיותרים

המועצה לניסויים בבעלי חיים הוקמה בשנת 1995, מכוח חוק צער בעלי חיים. תפקידי המועצה הם, בין היתר, לקבוע כללים ולתת היתרים לביצוע ניסויים בבעלי חיים, כדי להבטיח מזעור הסבל הנגרם לבעל החיים ומניעת עריכת ניסויים מיותרים. חובתה על פי החוק היא להימנע ממתן היתר לעריכת ניסויים אם ניתן להשיג את מטרת הניסוי בדרכים חלופיות סבירות.

בפועל, המועצה משמשת כחותמת גומי להענקת היתרים לניסויים בבעלי חיים, ולמעשה מאז הקמתה מעולם לא נמנעה מלהעניק היתר. המועצה מאשרת לבצע ניסויים אפילו בתחום הלימודים, למרות שישנם אמצעים כגון הדמיות וסרטים שאינם נופלים, ואף עולים, בתועלתם.

הסיבה העיקרית לכך היא הרכב המועצה, שאינו מותיר שום סיכוי הוגן לבעלי החיים שעתידים להשתתף בניסוי: רק שלושה מתוך 23 חברי המועצה הם נציגים מטעם ארגון "נח" למען בעלי חיים. שבעה נוספים הם נציגים של שרים בממשלה, וה-13 הנותרים הם בעלי אינטרס מובהק לעריכת ניסויים בבעלי חיים, וכוללים חברי אקדמיה ואנשי מדע, נציג התאחדות התעשיינים, ויו"ר הוועדה לניסויים בבעלי חיים במערכת הביטחון. וכאשר חברים במועצה כל כך הרבה בעלי אינטרסים, איך אפשר לצפות ממנה לקבל החלטות בצורה הוגנת?

גורמים כלכליים אלה ואחרים ממשיכים לקדם את ענייניהם על גבם של בעלי החיים, תוך ניצול תמימותו של הציבור, המאמין שלולא ניסויים בבעלי חיים, היו הרפואה ומדעים אחרים נידונים לקיפאון. הישגים רבים נזקפים לזכותם של ניסויים בבעלי חיים, ביניהם פיתוח האינסולין, הפניצילין, חיסון הפוליו ועוד. למעשה, התרופות הללו פותחו באמצעות מחקרים אחרים, ואמנם נוסו על בעלי חיים בשלבים מסויימים, אך הניסויים רק עיכבו את הגילוי והיו עלולים אף למנוע אותו לחלוטין (מידע מורחב, מתוך אתר האגודה). בימינו, ד"ר ריצ'ארד קלאוזנר, ראש המכון האמריקני הלאומי לסרטן, מסביר את יעילותם של הניסויים בחקר הסרטן: "היסטוריית מחקר הסרטן היא היסטוריה של ריפוי סרטן בעכבר [....] ריפאנו עכברים מסרטן במשך עשורים - וזה פשוט לא עבד בבני אדם".

כלי מחקר אמין? לא בטוח

במקרים רבים אחרים, ניסויים בבעלי חיים לא רק שלא מועילים לבני אדם - אלא מובילים לתוצאות הרות אסון. תרופות שונות שנוסו בהצלחה על בעלי חיים ויצאו לשוק, גרמו לנזקים חמורים לבני אדם שנטלו אותן. המקרה הנורא ביותר היה של התרופה VIOXX, שבתחילת העשור גרמה למותם של עשרות אלפי בני אדם במשך חמש שנים – כשבמהלך אותן שנים המשיכה חברת התרופות לשווק אותה, תוך שהם מבצעים ניסויים בבעלי חיים על מנת להוכיח את "בטיחותה" ותוך התעלמות מוחלטת מהעובדות בשטח. זוהי רק דוגמה אחת מתוך רבות לכך שלא ניתן להסתמך על ניסויים בבעלי חיים ככלי מחקרי. הסבל שנגרם לבעלי החיים הוא נורא כשלעצמו, אבל גם חסר תועלת, ומזיק לנו ולהם.

בדף הבית של אתר האינטרנט של המועצה לניסויים בבעלי חיים נכתב בגדול, כי "כל המציל נפש אחת כאילו הציל עולם ומלואו". אם כן, מדוע אנחנו רואים כזו זילות בערך החיים מצד המועצה?

משמרת המחאה שנערכה אתמול הייתה קריאה למועצה להתעורר ולמלא את תפקידה כראוי. רק ציבור רחב יותר של מתנגדים הוא בעל כוח המשתווה לזה של הגופים בעלי ההשפעה במועצה, ולכן, התנגדות ציבורית לניסויים בבעלי חיים היא חשובה מאוד. כולנו צריכים לדעת את האמת מעבר למה שבעלי האינטרסים רוצים שנאמין, לדעת מי באמת מרוויח מניסויים ומה ההשלכות שלהם כלפי בעלי החיים, כולל האדם. וכל מי שמצטרף למאבק נגד הניסויים ולמען בעלי החיים - כאילו הציל עולם ומלואו.

מהמועצה לניסויים בבעלי חיים נמסר בתגובה: "המועצה מפקחת על הניסויים בבעלי חיים ושומרת בעזרת מנגנון עבודה מאד מסודר שכל ניסוי בבעלי חיים הנערך בארץ יעמוד בדרישות החוק, בכללים שהמועצה תקנה ובכללים הבין לאומיים שאנו קבלנו על עצמנו. המועצה אינה מאשרת או דוחה ניסויים, לשם כך יש ועדה ארצית וועדות מוסדיות. הדיונים בהם יסודיים ומקצועיים, הסטטיסטיקות שבידנו מראות שכ - 80% מהבקשות מוחזרות למבקש להכנה מחדש, אין לנו נתון מדויק על ביטול בקשה כזו, חוץ מאשר מאחת האוניברסיטאות הגדולות בארץ שדווחו על 10% מהבקשות שנדחות לחלוטין, מכאן שההצהרה: "אולם מעולם לא נמנעה המועצה מלהעניק היתר" מבוססת על הבנה שגויה של תפקיד המועצה ועוד יותר שונה ממצב הפיקוח הטוב בישראל. לגבי הרכב המועצה. רב חברי המועצה הם נציגי משרדים ממשלתיים שונים וגופים מקצועיים. מבין 23 חברי המועצה שבעה עוסקים בניסויים. שלושת נציגי נח הם נציגים מכובדים, דעתם נשמעת ויש להם ערך חשוב בדיונים וההחלטות. הקביעה שחברי המועצה הם "בעלי אינטרסים שירויחו מהניסויים" אינה נכונה פוגעת ומיותרת. בסיכום, המועצה לניסויים בבעלי חיים שפועלת במשרד הבריאות היא גוף פיקוח ברמה גבוהה בקנה מידה ארצי ועולמי".

* הכותב הוא פעיל "אנונימוס"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully