וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החרדי שהפך לפציפיסט לא מרשים את צה"ל

יהושע בריינר

13.7.2009 / 11:06

ר' גדל במשפחה חרדית, אך לאחר שנחשף לסיפורים קשים של ילדים יהודים ופלסטינים הוא ניסה להשתחרר מגיוס לצה"ל באמצעות הפיכה לפציפיסט. הצבא מערים קשיים ובג"ץ ידון בנושא

ועדת המצפון של צה"ל היא הגוף שאמור להתמודד עם אישור של אי גיוס לצבא על רקע מצפוני. הוועדה קובעת במהלך עבודתה מי באמת סולד מנשק ומי ראוי לגיוס. בראש הוועדה עומד מפקד בסיס קליטה ומיון אלוף משנה גדי אגמון, קצינים נוספים ואזרח בודד.

ר', גדל עד גיל 18 באוהלה של תורה. הוא גדל במשפחה חרדית, למד בישיבה וכמו חבריו קיבל פטור על רקע "תורתו אומנותו". ר' החל להתנדב בבתי חולים במרכז וסייע להתנדב בבתי חולים באזור המרכז, סייע לילדים חולים ונחשף לסיפוריהם האישיים של משפחות הילדים, יהודים ופלסטינים. בעקבות כך, החל ר' לגבש לעצמו תפיסת עולם פציפיסטית.

ר' נכנס לתהליך של חזרה בשאלה, נטש את הישיבה והקדיש את כל זמנו לילדים החולים, אך המשיך לחבוש כיפה מתוך כיבוד הוריו. במשך שלוש שנים, נאבק ר' כדי להסיר את פטור "תורתו אומנותו" המקנה לו פטור אוטומטי וביקש להופיע בפני ועדת המצפון של צה"ל ולקבל פטור על רקע מצפוני.

ר' הצהיר בכל הזדמנות כי הוא מתנגד לאלימות וכי הוא אינו מעוניין לקחת חלק בגוף כמו צה"ל המשתמש בכוח. לדבריו, "בסופו של תהליך רגשי ומחשבתי ארוך, הבנתי שאינני מסוגל ליטול חלק בגוף המשתמש בכוח ולעיתים בכוח קטלני לפתרון סכסוכים". אלא שבשלב הזה, הפך ר' לטענתו לקורבן לתירוצים שונים של חברי הוועדה.

מרטין לותר קינג לא היה מקבל פטור

בחודש נובמבר בשנה שעברה, הופיע ר' בפני הוועדה וזו החליטה לדחות את בקשתו ונימקה את החלטתה בכך שאם הוא הצליח ללמוד בישיבה למרות שהתרחק מהדת, אין סיבה שלא יצליח ליישב את הסתירה המצפונית המונעת ממנו לשרת בצה"ל למרות היותו פציפיסט. בעקבות כך פנה ר' לבג"ץ באמצעות עורכי הדין מיכאל ספרד ונטע פטריק. צה"ל חזר בו ור' הופיע בפני הוועדה פעם נוספת. אולם, גם הפעם הוועדה התנהלה הוועדה באופן שעורר לטענת ר' ופרקליטיו תמיהות.

בחודש מרץ השנה, הופיע ר' שוב בפני הוועדה שהמשיכה למצוא כל תירוץ אפשרי על מנת לדחות את בקשתו ולהכיר בו כפציפיסט. בפרוטוקול הוועדה נכתב כי "לשאלתנו האם ניסה ר' לקרוא כתיבה הגותית בנושא סירוב מצפוני לשרת, הוא השיב כי לא עיין בספרות כיוון שרמת האנגלית שבפיו אינה טובה. לנוכח העובדה שבמהלך השנים האחרונות למד במכללה, אין בידינו אלא להניח שר' לא ניסה ניסיון של ממש לאתר כתיבה כזו".

ר', כזכור, גדל בעולם חרדי, ולא למד בצעירותו אנגלית או מתמטיקה. במהלך הדיון ר' אמר כי הוא לא שולל אלימות במקרים קיצוניים של הגנה על חסרי ישע וכי יש צורך במשטרה במדינה. זה היה מספיק עבור ועדת המצפון. "לא מיותר לציין שעל פי השקפתו המוסרית, ר' אינו מתנגד לכל סוג של אלימות או לנקיטה בצעדים כוחניים בנסיבות מסוימות", ציינו חברי הוועדה.

עוד ציינו חברי הוועדה כי "כך למשל ר' מוכן לקבל מבחינה מוסרית שימוש באלימות כדי למנוע פגיעה בחפים מפשע". בכך הסכימו חברי הוועדה כי ר', שיכול היה להמשיך ולשקר לצבא ובמקום זאת חבר לומר את האמת ולהגיד שהוא פציפיסט - יכול להסתער על האויב ולהחזיק נשק. בעקבות כך הגיש ר' בג"ץ נוסף נגד ועדת המצפון.

"נראה שאפילו מרטין לותר קינג או מהאטמה גנדי, שהיו עמודי התווך של הפציפיזם במאה האחרונה, לא היו מקבלים פטור על ידי ועדת המצפון", אומר עו"ד מיכאל ספרד. "הוועדה היא אחד הגופים הפחות מקצועיים שיש בצה"ל, וההחלטות שלה מראות פעם אחר פעם בורות בכל הקשור להתנגדות מצפונית לשירות צבאי. העובדה שקציני צה"ל צריכים להכריע מיהו פציפיסט היא אבסורדית ושקולה למצב שבו רבנים יצטרכו להכריע מיהו נוצרי".

מדובר צה"ל נמסר בתגובה כי "בקשתו של ר' להשתחרר משירות ביטחון מטעמי מצפון נבחנה בשתי ועדות שונות ונפסלה. לא ניתן להתייחס לסיבות שלילת בקשתו בשל צנעת הפרט. יש לציין כי לחברי הוועדה ההכשרה המקצועית לאיבחון מקרים מסוג זה".

ליצירת קשר עם כתבנו הצבאי: joshjosh@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully