וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הערכות: אל ניניו יחזור ובגדול

טלי גולדשטין

13.7.2009 / 10:45

סימנים מוקדמים מעידים על כך שעוצמת תופעת הטבע הנוכחית תהיה בינונית-חזקה. האל ניניו הנוכחי צפוי להתחזק בחודשים הקרובים ולהגיע לשיא בחורף

אל ניניו, התחממות האוקיינוס השקט שיצרה כאוס בדפוסי מזג האוויר העולמי, צפויה לחזור והשלכותיה: בצורת, שטפונות, נזק ליבולים ואי שקט חברתי. לפי מדענים בסוכנות האמריקנית לאוקינוגרפיה ואטמוספרה (NOAA), גל חדש של אל ניניו נמצא בדרכו בעוד טמפרטורת המים לרוחב האוקיינוס השקט עלתה ב-1 צלזיוס מעל הממוצע ועדיין נמצאת בעלייה. גרוע מכך, כ-150 מטרים מתחת לפני הים, מתחממים המים ב-4 מעלות צלזיוס.

גורמים אלו תועדו במהלך החודש האחרון בתמונות לווין ועזרים אלקטרוניים אחרים. "טמפרטורת הים המתחממת מעידה על תופעת אל ניניו", אמר מייק הלפרט מהמרכז האמריקאי. "אנו רואים קשר בין האוקיינוס והאטמוספרה על רקע תופעות טבע כגון בצורת וסופות טרופיות שלא בעונה", הוסיף.

השלכות מצב בו תופעת הטבע אל ניניו שבה לפקוד את הכדור הן חמורות לא רק מבחינת הטמפרטורות, אלא גם מבחינת משבר המזון, אספקת מים ומשאבים אחרים. אוסטרליה מתאוששת מהבצורת החמורה ביותר מזה כמאה והיא צפויה להיפגע שוב אם לא ירדו גשמים. אינדונזיה היא אחת מהיצרניות הגדולות בעולם של שמן דקלים – מקור הכנסה לעניים רבים במדינה – ובצורת תיפגע בתעשייה זו קשות. מגזר החקלאות בהודו כבר סובל מגשמי מונסון יוצאי דופן בעוצמתם והמדענים סבורים שזה קשור לאל ניניו.

משבר המזון גרם ב-2008 למהומות ואי שקט חברתי בעולם כולו, ממערב אפריקה ועד למקסיקו, אוזבקיסטאן, האיטי ומצרים. גם באירופה מחו הצרכנים על עליית מחירי המזון. המדינות מייצרות האורז הגבילו את הייצוא והמלאים ברחבי העולם הצטמצמו לרמה הנמוכה ביותר מזה 30 שנים.

האל ניניו הנוכחי צפוי להתחזק בחודשים הקרובים ולהגיע לשיא בחורף. עם זאת, כל גל אל ניניו שונה מקודמו. כיום, המדענים סבורים כי מוקדם מדי מכדי להעריך את האל ניניו המדובר ומעדיפים להמתין לספטמבר-אוקטובר. סימנים מוקדמים מעידים על כך שעוצמתו תהיה בינונית-חזקה.

אל ניניו היא תופעת טבע מסתורית. היא מתרחשת כל כמה שנים ומשתנה בעוצמתה. הגל האחרון התרחש ב-1997-1998 כשגשמים עזים פקדו את קליפורניה, גלי חום פקדו את אוסטרליה וברזיל. ושריפות יער פרצו באינדונזיה, מזרח אפריקה הוצפה בשטפונות ודרום אפריקה סבלו מבצורת. מזג האוויר ההפכפך יצר כאוס במחירי המזון של מוצרי בסיס כגון חיטה, אורז וסוכר.

  • עוד באותו נושא:
  • אל ניניו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully