וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחצית מהמפעלים בארץ מזהמים מעל המותר

אייל דץ

13.7.2009 / 9:36

מסיכום של בדיקות הפתע שערכו פקחי המשרד לאיכות הסביבה ב-2008, נמצא כי 50% מהמפעלים שנבדקו בשנת 2008 חורגים מן התקן המותר לפליטת מזהמים לאוויר

במסגרת בדיקות פתע בארובות מפעלים שערכו רכזי איכות אויר במחוזות ובאגף איכות אויר במשרד להגנת הסביבה, נמצא כי 50% מהמפעלים שנבדקו בשנת 2008 חורגים מן התקן המותר לפליטת מזהמים לאוויר, בחלק מהמפעלים נמצאו חריגות כבדות ביותר. זוהי השנה השמינית שבה נערך מבצע בדיקות הפתע.

21 מפעלים (המהווים 50%) מבין המפעלים שנדגמו נמצאו חורגים ונגד מנהליהם ננקטו הליכי אכיפה. במשרד להגנת הסביבה מציינים כי מרבית המפעלים נקטו בפעולות להפחתת פליטות ולעמידה בתקני הפליטה בעקבות גילוי הממצאים והליכי האכיפה המנהליים. עוד מדגישים במשרד, כי מרבית המפעלים שבהם בוצעו הבדיקות הינם מפעלים בעלי פוטנציאל זהום אויר גבוה.

מחוז דרום

במחוז הדרום נמצאו המפעלים הבאים כמזהמים מעל המותר: תחנת הכח אתגל, שבה נמצאו חריגות של 97% בפליטות חלקיקים נשימים PM. חשיפה מרובת לחלקיקים אלו עלולה לגרום לעליה במחלות בדרכי הנשימה. מהמשרד להגנת הסביבה נמסר כי הושג סיכום עם המפעל על מעבר לשימוש בדלק נקי יותר, שפליטת החלקיקים ממנו נמוכה יותר.

מפעל מכתשים נמצא עם חריגה של 135% בפחמן טטראכלורי (CCl4). מזהם שחשיפה גבוהה אליו לטווח קצר עלולה לגרום לדיכוי מערכת העצבים המרכזית שמתבטא באובדן הכרה, סחרחורת, ישנוניות, כאבי ראש, דיכאון, בלבול מוחי, חוסר קואורדינציה, הפרעות במערכת העיכול כמו: בחילה, הקאות, כאבי בטן. נזק לכבד ולכליות. בתגובה לנתונים התחייב המפעל לנתב את הפליטות למחמצן התרמי ולשפר את יעילותו.

מפעל פניציה ירוחם, נמצא בחריגה של 280% בחלקיקים (PM). בעקבות התרעת המשרד להגנת הסביבה ושימוע שנערך לבעלי המפעל, הותקנה בו מערכת להפחתת פליטת החלקיקים. ההרצה של המערכת אמורה להסתיים תוך 4 חודשים.

במפעל קורנס נמצאה חריגה של 239% בתחמוצות גפרית (SOx), המסוכנת לחולי אסתמה. בעקבות סיכום עם המחוז נבנה במפעל מתקן להפרדת החומצה הגפרתית מהמצברים, שאמור להפחית את הפליטות לאוויר. מהמשרד להגנת הסביבה נמסר כי המפעל עדיין נמצא בשלה בהרצה.

באזור ירושלים אותרה חריגה בבית חולים הדסה עין כרם וCבאזור תל אביב נמצאו חריגות בשלושה מפעלים: אופיס טקסטיל, מרקם אריזות וטיב טקסטיל.

חיפה והצפון- חריגות כבדות

במחוז צפון ובאזור חיפה התגלו החריגות הגבוהות ביותר. חלק מהמפעלים נמצאו מזהמים באלפי אחוזים מהמותר. במפעל זוגלובק 2000 שביישוב שלומי, נמצאה חריגה של 116% בחלקיקים-(PM). המשרד דרש תיקון מידי של החריגות והמפעל נדרש לטפל מידית בפליטות. המפעל השבית את הדוד לצורך טיפול. באזור חיפה נמצאו המפעלים הבאים כמזהמים ביותר: יציקות המפרץ, שבו נמצא חריגה של 756% בחלקיקים. המפעל ביצע תחזוקה לפילטר מכונת היניקה. המשרד יבצע בדיקה חוזרת כדי לוודא שהמפעל עומד בתקנים.

מפעל קל קר, שבו נמצאה חריגה של 395% -(PM) בחלקיקים. בשימוע התחייב המפעל לצמצם את הפליטה באמצעות שימוש בתוסף לדלק. בנוסף ביצע המפעל כיוון של הדוודים. בבדיקת פתע חוזרת לא נמצאו חריגות. תרו, חריגות של אלפי אחוזים בפליטת חומרים מזהמים. בעקבות שימוע המפעל התחייב להכין תוכנית שתבוצע עד סוף 2009 לשיפור מצב פליטות המזהמים.

ארדן: לא נשלים עם המצב

השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן, אמר בתגובה לנתונים, כי הוא אינו מוכן להשלים עם המצב שבו אחוז גבוה מהמפעלים חורג מהמותר ומסכן את בריאות הציבור, גלעד הודיע כי הוא הנחה את הדרג המקצועי במשרדו "לנקוט יד קשה בכל הכלים החוקיים העומדים לרשותו אל מול מפעלים אלו".

ארדן הדגיש כי כניסת חוק אוויר נקי לתוקף בעוד כשנה תאפשר למשרד להגנת הסביבה לנקוט אמצעי אכיפה מרתיעים ומחמירים יותר כנגד מפירי החוק, ושבמסגרת החוק תוגבל משמעותית כמות המזהמים הנפלטים מהמפעלים, והמפעלים הגדולים יחויבו להצטייד בהיתר פליטה המבוסס על שימוש בטכנולוגיות הטובות ביותר הקיימות לצמצום הזיהום הנפלט.

הוא הוסיף ואמר כי החוק יטיל אחריות אישית על מנהלי המפעלים החורגים ויאפשר לתת קנסות גבוהים ועונשי מאסר עד שלוש שנים לאלו שיפרו את ההוראות. וכן, אפשרות להטיל בהליך מהיר עיצומים כספיים בגובה מאות אלפי שקלים על מפעלים שלא יבצעו את הוראות החוק או הנחיות המשרד להגנת הסביבה.

איגוד הכימיה בהתאחדות התעשיינים הגיב לנתונים ומסר כי "התעשייה הישראלית השקיעה בשנים האחרונות באימוצן של הטכנולוגיות המיטביות הקיימות, ולראיה קיימות הפחתות של עשרות אחוזים בפליטות המפעלים. התעשייה תמשיך בדרך זו גם בשנים הבאות על מנת לעמוד בתקנים המחמירים של החוק ואף מעבר לכך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully