וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוק המטפלות: האוצר פרסם טבלאות שגויות

צבי זרחיה

13.7.2009 / 8:31

בדיקה בעקבות אישור הצעת החוק שנועדה לטרפד את ההכרה לצורכי מס בהוצאות על טיפול בילדים, מגלה כי משרד האוצר ניצח והאמהות הפסידו. האוצר הודה כי פרסם טבלאות מטעות

משרד האוצר ניצח, האמהות הפסידו - כך עולה מבדיקת TheMarker בעקבות אישור הצעת החוק שנועדה לטרפד את ההכרה לצורכי מס בהוצאות על טיפול בילדים. ההצעה קובעת כי כתחליף להכרה, תוענק לאמהות עובדות החל ב-2012 נקודת זיכוי נוספת על כל ילד עד גיל חמש - בשווי 197 שקל בחודש. עלות ההצעה למדינה - 600 מיליון שקל, לעומת החלטת בית המשפט העליון, שעלותה עד 3 מיליארד שקל.

עוד עולה מבדיקת TheMarker כי רשות המסים הפיצה אתמול טבלאות שגויות, בנושא שווי ההטבה לאמהות לילדים עד גיל 5 החל ב-2012 ואילך. על פי הטבלאות השגויות, שווי ההטבה החדשה (בנקודות הזיכוי) דומה מאוד ולעתים זהה לשווי ההטבה שהיה ניתן לאמהות עובדות, לו האוצר היה מכיר בהוצאות על מטפלת. תיקון השגיאות, שנעשה בעקבות פניית TheMarker, מעמיד בסימן שאלה את עלות ההטבה לאוצר, כפי שהוצגה לחברי הכנסת בוועדת הכספים של הכנסת. מהטבלאות המתוקנות גם עולה בברור כי שווי ההטבה של האוצר נמוך בהרבה מההכרה בהוצאות על מטפלת, לו היתה ניתנת. באוצר טענו אתמול בתגובה כי השגיאה נעשתה בתום לב.

לפי הטבלה המתוקנת של האוצר, נשים ששכרן 7,000-10,000 שקל ייהנו מתוספת לשכרן החל ב-2012 רק אם יהיה להן ילד אחד עד גיל 5. שווי ההטבה 58 שקל נטו בלבד לחודש (במקור נכתב תוספת של 255 שקל נטו לחודש לנשים שמשתכרות 7,000-10,000 שקל ולהן ילד, שני ילדים או שלושה ילדים). נשים ששכרן נמוך מ-7,000 שקל ולהן ילדים עד גיל 5 לא ייהנו מכל הטבה במס.

דוגמה נוספת: נשים ששכרן ברוטו 10,000 שקל יקבלו תוספת של 197 שקל נטו לחודש אם יש להן ילד אחד עד גיל 5 (במקור נכתב 394 שקל), תוספת של 394 שקל (במקור נכתב 788 שקל) אם יש להן שני ילדים עד גיל 5, ותוספת של 212 שקל (במקור נכתב 803 שקל) אם יש להן שלושה ילדים עד גיל 5.

מס הכנסה שלילי לאמהות

הצעת החוק אושרה בוועדה ברוב קולות הקואליציה. חברי הכנסת חיים אורון (מרצ) ואחמד טיבי (תע"ל) נמנעו. לא היו מתנגדים.

נקודות הזיכוי הנוספות יינתנו כשנה לפני הבחירות הקרובות, המיועדות להיערך ב-2013. עד אז יוכל משרד האוצר לנסות ולטרפד את ההסכמה שהתקבלה אתמול או לדחות אותה בהוראת שעה בחוק ההסדרים, בטענה למצוקת כספים בקופת המדינה.

אם תתקבל ההצעה שאושרה אתמול כחוק, הדבר יביא לביטול פסיקת בית המשפט העליון, לפיה על המדינה להכיר בהוצאות על טיפול בילדים. הצעת החוק גם קובעת במפורש כי המדינה לא תכיר לצורכי מס בהוצאות על נסיעה למקום העבודה.

עוד נקבע בהצעת החוק כי ב-2010 תינתן תוספת של 50 מיליון שקל לבינוי מעונות יום. נוסף על כך, החל בספטמבר 2010, עם תחילת שנת הלימודים, יקצה האוצר תוספת תקציבית בסך 320 מיליון שקל בשנה להעמקת הסבסוד של מעונות יום, משפחתונים וצהרונים במשרד התמ"ת. בתחילה ביקש האוצר להעביר את 320 מיליון השקלים רק ב-2011 - אבל בתמורה להקדמת העברת הסכום ל-2010, הסירה האופוזיציה את הסתייגויותיה מהחוק.

כמו כן, הצעת החוק קובעת כי ב-2009-2010 יופעל מס הכנסה שלילי לאמהות לילדים עד גיל עד שנתיים בעלות של 75 מיליון שקל. לפי דרישתו של יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה), נקבע שמתן מס הכנסה שלילי לא יותנה ביציאתו של הבעל לעבודה.

הצעת החוק שהתקבלה נוסחה כפשרה בין משרד האוצר ליו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה, ח"כ ציפי חוטובלי (הליכוד), וארגוני הנשים - שתבעו בשבועות האחרונים לחוקק חוק שיביא להכרה לצורכי מס בהוצאות על טיפול בילדים.

"אי אפשר להקצות מיליארדי שקלים"

בהודעה שפרסם אתמול משרד האוצר נכתב כי החלטת ועדת הכספים של הכנסת ההתקבלה על דעתו של המשרד, ומאזנת בין פסיקת בית המשפט העליון, שהיטיבה עם נשים בעלות הכנסה גבוהה, לבין המדיניות החברתית המכוונת לסיוע לשכבות החלשות ולמעמד הביניים. שר האוצר, יובל שטייניץ, אמר בעקבות ההחלטה: "בכוונת האוצר לנקוט צעדים נמרצים בשנים הקרובות כדי לעודד את השתלבותן של אמהות לילדים צעירים בעבודה ולתגמלן. לשם כך יוענקו נקודות זיכוי נוספות לאמהות עובדות בצורה כזאת שגם נשים ברמת השתכרות נמוכה ובינונית ייהנו מהן, וכן יתוגבר בעתיד מערך מעונות היום בסבסוד המדינה. בכל אלה הושם דגש על תוכנית מדורגת, שהיא שקולה מבחינה תקציבית ונכונה מבחינה לאומית-חברתית".

חוטובלי אמרה אתמול: "הצעת החוק החדשה מהווה תחילתה של דרך וגילוי אחריות לאומית בתקופה שבה אי אפשר להקצות מיליארדי שקלים מתקציב המדינה. קיבלנו את הפשרה, שתיטיב בעיקר עם השכבות החלשות ומעמד הביניים. זוהי תחילת הדרך לחינוך חינם לגיל הרך, שהוא המפתח לשילוב אמהות בשוק העבודה. האוצר תיכנן להקצות 280 מיליון שקל בשנה ב-2015, ובסופו של דבר יקצה 600 מיליון שקל מ-2012".

ח"כ שלי יחימוביץ' (העבודה) טענה: "מדובר בהחלטה מוצדקת. עם זאת, הצעת החוק פותרת בעיה של 25% מנשות ישראל העובדות, המגיעות לסף המס, ואינה פותרת את בעייתן של 75% מהנשים העובדות שאינן מגיעות כלל לסף המס. עם כל הדאגה למעמד ביניים גבוה שרוצים בטובתו, איננו יכולים להשאיר מאחור את הנשים שאינן מגיעות לסף המס".

ח"כ רונית תירוש (קדימה), שהגישה בכנסת הקודמת הצעת חוק להכרה בהוצאות על טיפול ילדים לצורכי מס, קבלה על ביטול ההכרה והחלפתה במתן נקודות זיכוי.

"מהפכה היסטורית עבור הגיל הרך"

מנכ"לית שדולת הנשים, נורית צור, התנגדה לפשרה שתבטל את ההכרה בהוצאות על טיפול בילדים. צור אמרה אתמול כי החלטת ועדת הכספים אמנם נותנת מענה חלקי לבעיית סבסוד המעונות, אך זונחת כמעט לחלוטין את ההכרה בהוצאות על טיפול בילדים. "197 שקלים לחודש לילד עד גיל חמש אינם נותנים מענה לצורך לעודד יציאת נשים לעבודה", הוסיפה. "שדולת הנשים בישראל תמשיך להיאבק לקידום ההכרה בהוצאות על טיפול בילדים בכל הדרכים העומדות לרשותנו, ואף נשקול צעדים משפטיים".

יו"ר נעמ"ת, טליה לבני, שתמכה בפשרה שתביא להעמקת הסבסוד במעונות היום, אמרה אתמול: "זוהי מהפכה היסטורית שסוללת את הדרך לקראת חינוך חינם לגיל הרך בישראל. ההצעה שהתקבלה תעניק כבר בשנת הלימודים הבאה הקלה למשפחות עובדות, שישלמו פחות בעבור מעונות יום, משפחתונים וצהרונים. הדבר יאפשר לנשים להצטרף למעגל העבודה".

יו"ר הנהלת ויצו העולמית, טובה בן-דב, אמרה: "אני מברכת על הצלחת המאבק של כלל ארגוני הנשים, לקידומן של הנשים בכלל, נשים עובדות בפרט ולטובת המשק הישראלי כולו.

"המשמעות של ההחלטה החדשה היא מתן מענה לקבוצות אוכלוסייה מוחלשות. אנו מברכים על החלטת הממשלה להשקיע במעונות יום ובצהרונים, אך אין זה סוף פסוק מבחינתנו. עד שלא יהיה חוק חינוך חובה מגיל ינקות ועד בגרות לא ננוח ולא נשקוט".

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully