וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עבריינים במדים: הורשעו ארבעת השוטרים מנהריה

קובי מנדל

13.7.2009 / 9:10

ארבעת השוטרים מנהריה, שהואשמו כי הניחו מטען חבלה כדי לפגוע במיכאל מור, הורשעו בכל סעיפי האישום נגדם. האזרח המעורב בפרשה זוכה. השופט: "כשל מערכתי של המשטרה"

בית המשפט המחוזי בחיפה הרשיע הבוקר (שני) פה אחד את ארבעת הנאשמים בפרשת "עבריינים במדים" מנהריה. ארבעת השוטרים הורשעו בעבירות של היזק בחומר נפץ, עבירות בנשק ומרמה והפרת אמונים. נגד הארבעה נטען כי הם תכננו להניח מטעני חבלה כדי לפגוע בעבריין מיכאל מור. לטענת המשטרה מור הוא ראש ארגון פשיעה בנהריה. האזרח המעורב בפרשה, רן קרוטר, זוכה בדעת רוב.

בהכרעת הדין של השופטים יוסף אלרון, כמאל סעב וריבי למלשטריך-לטר צוין כי "הנאשמים כפרו בעבירות שיוחסו להם בכתב האישום וציינו כי אירוע השלכת הרימון על ביתו של אחד השוטרים אלדד חדד, היה אחד מתוך עשרות אירועים אלימים שבוצעו על ידי גורמים עברייניים במשך שמונה שנים, אשר ביקשו לפגוע בשוטרים ובבני משפחותיהם ובראש עיריית נהריה ובנו וכן בעדי תביעה נגדם. הם טענו כי למרות הסיכון שנשקף להם ולבני משפחותיהם, גורמי הפיקוד במשטרת ישראל, לא הקדישו את המשאבים וכוח האדם הראויים להילחם באותם גורמים ולמעשה הפקירו את השוטרים המשרתים בשטח ובכללם הנאשמים לחסדיהם של אותם גורמים".

אב בית הדין, השופט יוסף אלרון שעמד בראש הרכב השופטים, ציין בהכרעת הדין כי "אין זה מתפקידו של בית המשפט לבחון את תפקודו המקצועי של הסגל הפיקודי הבכיר במשטרת ישראל, על כן לא ראה להכריע בטענות הנאשמים כלפי תפקוד המשטרה בתקופת אירועי כתב האישום. יחד עם זאת, נראה כי התמונה המצטיירת לאחר שמיעת הנאשמים ועדים אחרים הינה תמונה בעייתית של תפקוד המשטרה בעיר נהריה, אשר לא נתנה מענה הולם לפעילות עבריינית חריגה בהיקפה כלפי אנשי משטרה ואנשי ציבור וזאת לאורך שנים. במבחן התוצאה מדובר בכישלון מערכתי והנאשמים חוו תסכול רב מתפקוד המשטרה הקלוקל בעיניהם ומיאנו להשלים עמו".

עוד ציין השופט אלרון, כי "עובדה זו, בצירוף חשדותיהם במור וארגונו, כאחראים למעשים פליליים כאלה ואחרים שבוצעו כלפיהם וכלפי שוטרים אחרים, היוו את המניע למעשיהם. הכיצד חשבו הנאשמים להגן על עצמם ועל בני משפחותיהם על ידי גירוי "עבריין" כה מסוכן לשיטתם ל"לפעולה עבריינית"? הרי גרסת הנאשמים משולה להתגוננות בפני נמר על ידי משיכה בזנבו".

"לא מרגיש שקיבלתי סטירה מהמשטרה"

אחד הנאשמים בפרשה, רב סמל מתקדם יוסי לוי, ששימש רכז מודיעין בתחנת נהריה אמר לאחר הכרעת הדין לוואלה! חדשות כי "כואב לי על כל המצב שנקלענו אליו. כואב לי על התקופה שעברתי, על המשפחה שלי ועל החברים, שחוו לפחות חלק ממה שאנחנו חווינו. אני לא מרגיש שקיבלתי סטירת לחי מהמשטרה. אני כרגע נמצא בהליך משפטי, אנחנו נלמד את ההחלטה. מה שיש לי לומר זה אכזבה. אם השופט קיבל את המצב וכינה אותו כישלון מערכתי מצד רשויות אכיפת החוק בנהריה, הוא היה צריך לקבל את הטיעון להגנה מן הצדק, אם לא הגנה עצמית. ברגע שהוא לא עשה את זה אני מאוכזב".

התובע במשפט מטעם המחלקה לחקירות שוטרים, עו"ד משה סעדה, אמר בתום הדיון כי "בתיק הזה היינו עדים לתופעה חמורה של שוטרים העושים דין לעצמם ולוקחים את החוק לידיים. שוטרים וקצין משטרה שאימצו נורמות עברייניות של הנחת מטעני חבלה נגד ארגון עברייני. מטען החבלה יכול היה לפי קביעת בית המשפט להרוג לא רק את אותם עבריינים, אלא גם אזרחים שהיו נקלעים למקום. בית המשפט דחה את טענות הנאשמים וקבע ששוטרים הם לא מעל לחוק". עו"ד סעדה אמר שהוא יבקש מבית המשפט להטיל על השוטרים המורשעים עונש מאסר ממושך.

השוטרים - רב-פקד יניב אשור, יוסי לוי, אלדד חדד, רמי מוסא והאזרח רן קרוטר הועמדו לדין והואשמו בכך שלפני כשנה וחצי הניחו מטעני חבלה, האחד מתחת לרכבו של מיכאל מור והאחר על אדן חלון בבית השייך לו, בו התגורר אחיינו, כדי לנקום במור לאחר סדרת השלכות רימוני יד לעבר בתי שוטרים ואישי ציבור בעיר, והחשש שמי מהם עלול להיות היעד הבא מצד מור ואנשיו.

גורמים משפטיים מסרו אתמול לוואלה! חדשות כי הם פסימים באשר לאפשרות שהשוטרים יזוכו. כתב האישום נגדם הוגש על ידי המחלקה לחקירות שוטרים במשרד המשפטים. את הכרעת הדין ישמיע אב בית הדין השופט יוסף אלרון.

בפרשה נקשרו עוד 2 שוטרים. האחד, חיים משה, שנידון על עבירות פליליות שאינן קשורות לאירועי נהריה ל-22 חודשי מאסר, היה זה שחשף את הפרשה לאחר מעצרו כדי לנסות ולזכות בעונש קל יותר. האחר, שוטר שהיה עם השוטרים והפך לעד מדינה, ונדון לחצי שנת עבודות שרות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully