וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אב שכול לחלוץ: "תפקודך הכושל הרס משפחות"

12.7.2009 / 15:43

חיים צמח, אביו של עוז צמח שנהרג במהלך מלחמת לבנון השניה, הגיב לדברי הרמטכ"ל לשעבר שאמר כי האסטרטגיה שניהל היתה טובה: "גם היום חלוץ לא מוכן לקחת אחריות"

נעם כהן

(צילום: נעם כהן, עריכת וידאו: גדי וינסטוק)

הרמטכ"ל לשעבר רא"ל במיל. דן חלוץ אמר בצהרים (ראשון) בכנס לציון שלוש שנים למלחמת לבנון השנייה, כי ההחלטה לצאת למלחמה בלבנון היתה נכונה וצודקת והוא המליץ לממשלה לפעול בדרך של "בעל הבית השתגע" והממשלה קיבלה את דרך פעולה זו. חלוץ אמר את הדברים במסגרת כנס שנערך במכון למחקרי ביטחון לאומי באוניברסיטת תל אביב.

בתגובה לדברים אמר חיים צמח, אביו של עוז צמח שנהרג במהלך מלחמת לבנון, כי "לדבר חלוץ תמיד ידע, ואת זה גם ראינו תוך כדי המלחמה כשהוא רץ מאולפן לאולפן בזמן שהלוחמים חירפו את נפשם. הבעיה היא שגם היום הוא לא מוכן לקחת אחריות. חלוץ נכשל במבחן הכי חשוב שיש למדינה וזה במלחמה. מעצם הניהול הכושל שלו נהרסו תאים משפחתיים שנושאים עימם פצע שמסרב להגליד".

עוד אמר חלוץ כי "דרך הפעולה עליה המלצתי ביולי 06 התגבשה אצלי לאורך זמן רב. היא לא נולדה ביום החטיפה של גולדווסר ורגב. הרעיון היה לדחוף את חיזבאללה אל מעבר לסף אליו צעד באמצעות פעולה מעבר לציפיות שלו. היה אפשר להמשיך במדיניות בת יענה ולטמון את הראש בחול ולחשוב שהטילים ימשיכו להחליד ולהסתפק בתגובה נקודתית. אפשר היה גם לחשוב על המתנה והתארגנות ארוכה לפעולה שבמציאות שלנו לא הייתה מתרחשת".

"בגלל הקיצוץ בתקציב"

חלוץ הוסיף כי "ההחלטה של הממשלה לפעול בלבנון הייתה נכונה וצודקת. היא ביטאה הבנה לגבי מציאות בלתי נסבלת. מנהיגות אינה נמדדת במידת היכולת להתחמק בקבלת החלטות. היא נמדדת במוכנות להמליץ ולקבל החלטות גם אם אינן פופולריות ולדבוק בהם. תפיסת עולמי במלחמה התבססה על ניתוח המציאות ובבסיסה עמדה גישה של פעולה הרבה מעבר לציפיות היריב. לפעול בנחישות ולעיתים אף בדרך פעולה של 'בעל הבית השתגע'. המלצתי זו נפלה על אוזניים קשובות ואומצה פה אחד ע"י הממשלה".

חלוץ התייחס גם להישגי המלחמה בלבנון. "למלחמת לבנון השנייה היו השפעות אסטרטגיות. נסראללה עדיין במרתפים ונוהג כרדוף. סוריה מורתעת והיא מחפשת נתיבי התקרבות לעולם המערבי. לא ניתן לשלול את האפשרות שההתקוממות באירן היא ביטוי לכך שנקעה נפשו של הציבור באירן מתמיכה בציר הרשע. מדיניות שבאה על חשבון רווחתם של תושבי אירן". בתגובה לשאלה "למה יצאנו למלחמה אם לא היינו מוכנים?", ענה חלוץ: "העובדה שלא היינו מוכנים היא נכונה, אבל עוצמתה הייתה פחות ידועה לנו, ובמלחמה מסתדרים עם מה שיש. אני סברתי שמה שהיה לנו היה מספיק".

חלוץ תקף במרומז את שר הביטחון אהוד ברק על דבריו בשבוע שעבר לפיהם 'הלוחמים חיפו על שגיאות הבכירים' ואמר בפתח דבריו כי "גבורתם של הלוחמים עומדת בפני עצמה. כריכתם בליקויי הדרגים מעליהם, שרובם משרתים עדיין בצה"ל וחלקם מיועדים לתפקידים בכירים זה דבר שלא ייעשה ולא נעשה מעולם".

בכנס נאם גם סגן הרמטכ"ל לשעבר, האלוף במיל. משה קפלינסקי. קפלינסקי מנה את הסיבות שלדעתו בגללן כשל צה"ל במלחמת לבנון. הוא התמקד בדבריו בחוסר בתקציב, למרות הביקורת שנמתחת על התקציב המנופח של משרד הביטחון. "כאשר על הצבא נגזר לקצץ מיליונים מה נשאר לו לעשות?. חיבור שתי הסיבות: הלחימה בטרור והקיצוצים, הן אלו שהביאו לכך שצה"ל הגיע ללבנון לא מוכן".

קפלנסקי הוסיף כי "מפקדי פלוגות לא עברו אימונים, חיילים שהתגייסו מצאו עצמם בפעם הראשונה עם פלוגה מלאה בלי שעברו אימון מסודר, מג"דים שלא הובילו מעולם גדוד טנקים נשלחו ללבנון. היו יחידות מילואים ש-6 שנים לא עשו תרגיל אש".

במהלך מלחמת לבנון השנייה נהרגו 44 אזרחים ועוד כ-2,000 נפצעו. כמו כן נהרגו 121 חיילי צה"ל ו-628 נפצעו. המלחמה פרצה בעקבות אירוע חטיפתם של אהוד גולדווסר ואלדד רגב, חיילי מילואים של חטיבת גבעתי, שנחטפו ב-12 ביולי 2006, ביום האחרון לשירות המילואים שלהם, בעת שערכו סיור לאורך גדר גבול לבנון. בעקבות החטיפה החליטה הממשלה לפתוח במבצע צבאי נגד חיזבאללה תוך חדירה לשטח לבנון. במבצע, שלימים נקרא מלחמת לבנון השנייה. במלחמה נהרגו גם כאלף לבנונים – כמחצית מהם אזרחים.

עדכון ראשון: 12:43

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully