וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרכבת מציעה לחוצה ישראל להקים את הקו לאילת

אבי בר-אלי

12.7.2009 / 8:32

הרכבת מעוניינת להפעיל הקו מעורר המחלוקת - אך מבקשת כי הקמת הקטעים הנדרשים יעשו ע"י חברות פרטיות באמצעות מכרז

חברת רכבת ישראל הציעה לחברת חוצה ישראל לנהל במקומה את הקמת הפרויקטים בקו לאילת ובמסילה המזרחית, שיבוצעו בידי המגזר הפרטי - כך נודע ל-TheMarker.

מדובר בפרסום מכרזי B.O.T להקמה ואחזקה של הפרויקטים המסילתיים הגדולים הכלולים בתוכנית הפיתוח הבאה של הרכבת, במסגרתם יניח זכיין פרטי את המסילות ויתחזק אותן לתקופה של 20-30 שנה בתמורה לתמלוגים שוטפים מהמדינה. זאת בעוד רכבת ישראל תמשיך לשמש כסמכות המקצועית האחראית על תכנון הרשת ולהפעלתה. ההצעה הועלתה בפגישה שניהלו באחרונה מנכ"ל רכבת ישראל, יצחק הראל, ומנכ"ל חוצה ישראל, יהודה כהן. זאת במטרה לעמוד בלוחות הזמנים שתקבע הממשלה לתוכנית "נתיבי ישראל" (הגדלת תשתיות הרכבת בישראל) תוך שמירה על סטנדרטים תפעוליים נדרשים, וכדי לייצר מרכיב תחרותי שיאפשר את ייעול מערך התשתיות והאחזקה ברכבת ישראל.

קו הרכבת לאילת, שמעורר מחלוקת בדבר טענות על היעדר כדאיות כלכלית, כולל את חיבור מסוף נחל צין בנגב לאילת במסילה בת 175 ק"מ. הפרויקט הוכרז כבר כפרויקט תשתית לאומי בעלות מוערכת של 6-7 מיליארד שקל, אך טרם הוחל בהליכי אישור סטטוטוריים בשל חוסר הבהירות סביב התוואי המועדף.

ומי יבנה את המסילה המזרחית?

פרויקט המסילה המזרחית, לעומת זאת, הוא פרויקט שזוכה גם בתמיכת משרד האוצר, וכולל הנחת מסילה לאורך תוואי כביש 6 בין חדרה ללוד, בעלות משוערת של כ-4 מיליארד שקל. הפרויקט נמצא כיום בהליכי תכנון בוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל), וזוכה לתמיכה בשל חשיבותו התחבורתית (הורדת משאיות מהכביש) והאסטרטגית (שדרוג שינוע המטענים בין הנמלים). בגלל היעדר מקורות מימון, הומלץ בידי משרדי האוצר והתחבורה על שיתוף המגזר הפרטי בביצוע (פרויקט P.P.P). תכנון הפרויקט תוקצב בכ-85 מיליון שקל, ובימים אלה נערכת בדיקת כדאיותו הכלכלית.

העברת שני הפרויקטים האלה לביצוע בידי זכיין פרטי, אם תצא לפועל, עתידה להמשיך עם ביצוע שני פרויקטים נוספים הכלולים בתוכנית "נתיבי ישראל" שהציג שר התחבורה, ישראל כ"ץ: מסילת העמק (מחיפה לבית שאן) וקו עכו-כרמיאל. כפי שפורסם באחרונה, בוחנים באגף החשב הכללי להוציא לביצוע בידי זכיין פרטי דווקא את קו אשקלון-באר שבע, אף שהרכבת כבר החלה בביצועו.

הבחירה בחברת חוצה ישראל נעשתה בזכות ניסיונה בניהול פרויקט B.O.T מוצלח (כביש 6), לרבות תכנונו, הוצאת המכרז, בחירת הזכיין ופיקוח על עמידה בתנאי הסכם הזכיון. עם זאת, כשנה נמצאה עתידה של החברה, בראשות יו"ר הדירקטוריון נחמה סנה, בערפל נוכח מחלוקת בין משרד התחבורה ואגף החשב הכללי המצדדים בהפיכת החברה לפלטפורמה ממלכתית לניהול פרויקטים בשילוב המגזר הציבורי והפרטי (P.P.P), לבין אגף התקציבים באוצר המעוניין בסגירתה.

בראיון ל-MarkerWeek אמר שר התחבורה, ישראל כץ, כי הוא בוחן את האפשרות להטיל את ביצוע פרויקטי המסילה על חברות ממשלתיות מקבילות דוגמת חוצה ישראל, וכי נפגש בעניין עם החשב הכללי באוצר, שוקי אורן.

באוגוסט 2007 אושרה תוכנית הפיתוח המעודכנת של חברת רכבת ישראל לשנים 2003-2012 בהיקף של 29.5 מיליארד שקל. אך, במהלך 2008 התברר כי הרכבת, שניצלה עד כה רק כ-11 מיליארד שקל מהתקציב, מתקשה לעמוד בזמני היעד של מספר פרויקטי תשתית הכלולים בהמשום הליכי מכרז מסורבלים ואיטיים והתעלמות מהצורך בתחזוקה ארוכת טווח.

בשנה וחצי האחרונות הוקמה ברכבת חטיבת תשתיות שהובילה ב-2008 להנחת 49.3 ק"מ מסילה לעומת 22.8 ק"מ מסילה ב-2007 - אך, בדיקת אומדני העלות של הפרויקטים הבאים ברכבת, שאותה יזם הראל אשתקד, הצביעה כי למרבית הפרויקטים נקבעו אומדנים לא ריאליים שלא יאפשרו התקדמות באבני הדרך שסוכמו עם משרדי האוצר והתחבורה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully