וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אומץ לב הלוחמים חיפה על חולשת ההנהגה"

ליה פן ואופק עיני

8.7.2009 / 18:12

בהר הרצל ציינו 3 שנים לפרוץ מלחמת לבנון השנייה. 121 משפחות החיילים השכולות הגיעו לטקס לזכור את יקיריהן. ברק: "מלחמת לבנון נצרבת בתודעה הישראלית כטלטלה פוקחת עיניים"

גדעון צנטנר

(צילום: גדעון צנטנר, עריכה: רן צימט)

בהר הרצל ציינו בטקס אזכרה שלוש שנים לחללי מלחמת לבנות השנייה. 121 משפחות החיילים השכולות הגיעו לטקס לזכור את יקיריהם. הטקס התקיים במעמד יו"ר הכנסת ראובן ריבלין, שר הביטחון אהוד ברק והרמטכ"ל גבי אשכנזי.

שר הביטחון אמר בטקס: "עברו שלוש שנים בלבד, אבל נדמה כאילו חלפו עידן ועידנים בארץ הזו הדחוסה כל כך באירועים. מלחמת לבנון השנייה נצרבת בתודעה הישראלית כטלטלה פוקחת עיניים. עובדה אחת נעלה בה מכל פולמוס וביקורת, חיילי צה"ל יצאו למבצע חדורי הכרה שצריך להגיב". ברק הוסיף כי, "מדינת ישראל אינה ששה אלי קרב, באיפוק יש גם כוח. צריך לדעת להכיל עד גבול מסוים, מתוך שיקולים מדיניים רחבים, או שאיפה כנה להימנע עד כמה שאפשר מעימות צבאי, ולראות בו מוצא אחרון. ישראל נתפסה בעיני מנהיגו המשתלח של הארגון כחלשה ומשותקת. הריסון שגזרה על עצמה לאורך זמן, העניק לה אשראי בינלאומי ורגיעה בעלת ערך, אך חיזבאללה פירש את הריסון באופן נפשע".



לדברי ברק, "החיילים ברמת השטח גילו אומץ לב, תושייה, הקרבה ואחוות לוחמים, מעשי מופת ודבקות במשימה. גבורת הלוחמים זוהרת שבעתיים על רקע צללי המלחמה. חירוף נפשם של החיילים חיפה לא פעם על שגיאות של הדרגים הגבוהים יותר. על עובדה אחת אין ספק - אומץ ליבם הוא שהכריע".

שר הביטחון התייחס להשלכות המלחמה ואמר, כי "הרתעה אפקטיבית הושגה ובעקבות המלחמה שב השקט לגבול הצפון. עם זאת לא הגענו לנחלה. חיזבאללה מתחמש בהתמדה. ממשלת לבנון מעניקה לגיטימציה לחיזבאללה לכל פעילות עתידית שלו כנגד ישראל. המלחמה השפיעה על צה"ל ובמידה מסוימת על אופן קבלת ההחלטות בדרג המדיני. בניצוחו של גבי אשכנזי עבר צה"ל תהליך נמרץ של שיפור יכולות ובעיקר השבת האמון של צה"ל בעצמו ושל אמון הציבור בו. העיקרון המנחה חד וברור – לנסות ולמנוע מלחמה, אך אם תכפה עלינו להבטיח ניצחון חד וברור כנגד כל אויב. עוד משימה אחת לפנינו – להחזיר את גלעד שליט הביתה. זמן קצר לפני פרוץ מלחמת לבנון השניה נחטף גלעד. החזרתו היא חובתנו המוסרית".

"המלחמה פקחה את עינינו"

יו"ר הכנסת ריבלין אמר כי "המלחמה פקחה את עינינו, והסירה את הצעיף שהתכסינו בו מבלי דעת. ידענו גם ידענו את המתרחש מתחת לאפינו, אך טוב היה לנו בשדותינו, בשגרת החיים הנורמלית, והעדפנו להדחיק את הצרה המתרגשת עלינו". ריבלין פנה אל המשפחות השכולות, ואמר כי "המחיר הכואב של אבדן הבנים, כמו גילה לנו את פניהם היפות. מה חבל שכדי לזכות לכך היינו זקוקים לקרבות הגבורה המרים. הבנים התגלו במלוא גדולתם, כשנתנו דוגמה חיה לרוח הענקית ולתעצומות הנפש, שבשגרה כבר חשבנו, שאולי כבר אינן בנמצא".

במהלך מלחמת לבנון השנייה נהרגו 44 אזרחים ועוד כ-2,000 נפצעו. כמו כן נהרגו 121 חיילי צה"ל ו-628 נפצעו. המלחמה פרצה בעקבות אירוע חטיפתם של אהוד גולדווסר ואלדד רגב, חיילי מילואים של חטיבת גבעתי, שנחטפו ב-12 ביולי 2006, ביום האחרון לשירות המילואים שלהם, בעת שערכו סיור לאורך גדר גבול לבנון. בעקבות החטיפה החליטה הממשלה לפתוח במבצע צבאי נגד חיזבאללה תוך חדירה לשטח לבנון. במבצע, שלימים נקרא מלחמת לבנון השניה. במלחמה נהרגו גם כאלף לבנונים – כמחצית מהם אזרחים.

בתום המלחמה, נותרו אהוד ואלדד בשבי, עד שהושבו לקבורה בארץ במסגרת עסקת חילופי שבויים עם חיזבאללה. במסגרת העסקה, הוחזרו גופות החיילים בתמורה ל-5 אסירים, ביניהם סמיר קונטאר, ול-197 גופות של לוחמי חיזבאללה. עד לרגע ביצוע ההסכם עצמו, לא קיבלה ישראל מידע מפורש האם אלדד ורגב חיים או מתים.

לפני מספר שבועות סיפר הרמטכ"ל לשעבר, רב אלוף במיל' דן חלוץ, כי במלחמה היה ניסיון ליירט את מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה, אך זה לא צלח. בכנס שהתקיים באוניברסיטת תל אביב הוסיף חלוץ כי "המדיניות של הפתיחות התקשורתית בהתנתקות זלגה גם למלחמת לבנון השנייה, מה שהפך אותה מפתיחות לפריצות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully