וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כמות הגז הטבעי בקידוח "תמר" גדולה מהצפוי

אבי בר-אלי

8.7.2009 / 6:56

הפתעה: בקידוח הגז מול חופי חיפה הוכחה קיומה של כמות גז גדולה ב-30% מההערכות המוקדמות. "השפעה אסטרטגית על מקומה של ישראל בשוק הארנגיה"

תגלית הגז הטבעי, תמר, שמול חופי חיפה ממשיכה להדהים: ל-TheMarker נודע כי קידוח האימות "תמר 2" אשר בוצע בחודשיים האחרונים בעומק של כ-4,000 מטר מתחת לפני הים מסתמן כהצלחה גדולה, וכי כמויות הגז הטבעי שהוכחו בקידוח גדולות מכפי שדווח עד כה בשיעור של כ-30% - ועשויות להגיע עד כדי 180 מיליארד מ"ק (BCM).

זאת, כאשר לפני כחצי שנה דיווחו השותפות בקידוח כי מבחני ההפקה שנערכו בקידוח "תמר 1" העידו כי פוטנציאל הגז בר-ההפקה במבנה תמר מוערך ב-142 מיליארד מ"ק (BCM) בלבד.

משמעות נפחים אלה הינה כי מדובר בתגלית גז רבת השפעה על משק האנרגיה הישראלי, אשר צפוי לזכות במקור גז טבעי למשך 5 שנים נוספות, ובסך-הכל – למקור אנרגיה למשך 20 שנה.

כל זאת, לצד הכנסה משוערת נוספת לשותפות הקידוח העשויה להגיע עד כדי 8 מיליארד דולר – ולהביא בכך את פוטנציאל ההכנסות ממכירת הגז ב"תמר" לסך של 30-35 מיליארד דולר.

יש לציין, כי בעבר נחשף ב-TheMarker כי היקף הגז הפוטנציאלי האגור במבנה "תמר" מוערך ב-200 מיליארד מ"ק ולטענת מקורות בענף האנרגיה, דיווח השותפות התבסס על הערכה שמרנית העשויה לגדול עם השלמת קידוח האימות במבנה. קידוח האימות "תמר 2" החל בסוף חודש אפריל צפונית לאתר קידוח "תמר 1", בעלות של כ-77 מיליון דולר, ונועד לספק אבחנה מובהקת יותר באשר לרזרבות הגז המוכחות במבנה תמר.

הצלחה גם ל"דלית"

בימים האחרונים הסתיימו הבדיקות החשמליות ("לוגים") אשר העידו על הימצאות שכבות רוויות גז טבעי בהיקף נרחב מכפי שסברו השותפות בקידוח תחילה. בתוך כך, נודע כי אמש התכנסו ראשי מפעילת הקידוח, חברת נובל אנרג'י האמריקנית, יחדיו עם השותפות הישראליות: ישראמקו, אבנר חיפושי נפט, דלק קידוחים ודורגז – על מנת לדון בתוצאות הבדיקות, והן עשויות לדווח כבר הבוקר על ממצאיהן.

ההצלחה בקידוח תמר מצטרפת לתגלית הגז במבנה דלית שמול חופי חדרה, שבו הצביעו לפני כשלושה חודשים מבחני ההפקה על תגלית גז טבעי בנפח של כ-14.2 מיליארד מ"ק.

בראיון ל-TheMarker אמר לפני שלושה שבועות יו"ר ומנכ"ל חברת האנרגיה האמריקנית נובל אנרג'י, צ'ארלס דייוידסון, כי: "תגליות תמר ודלית אינן ייחודיות לאזור – וישנם מקורות אנרגיה נוספים בים התיכון", והוסיף כי: "התגליות פתחו את הדלת להוכחת בסיס אזורי חדש אשר כולל אתרים פוטנציאלים נוספים".

בימים האחרונים עלתה תגלית הגז בתמר לכותרות דווקא בהקשרים שליליים. זאת, לאור החשדות בדבר מעורבותו לכאורה של ח"כ חיים כץ ושני בכירים בענף הכדורגל במסחר מניית השותפה ישראמקו – יום לפני פרסום הדיווח הרשמי על תגלית הגז. מניית ישראמקו אגב, ירדה אתמול בכ-1% לאחר שזינקה מתחילת השנה בכ-1,140%. זאת, כאשר דווקא מניות השותפות האחרות עולות ב-6.6% (דלק קידוחים) וב-3.5% (אבנר).

  • עוד באותו נושא:
  • קידוח תמר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully