וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרס: "המצרים רואים באירן וחמאס סכנה מוחשית"

ניר יהב, קהיר

7.7.2009 / 18:35

נשיא המדינה אמר בשיחה עם כתבים בקהיר, כי מובארק הוא אדם רציני שלא רוצה להשאיר מזרח תיכון מבולבל. "מובארק הביע אופטימיות כי הפעם ניתן להביא לפריצת דרך בתהליך השלום"

"מובארק הוא איש מפתח במזרח התיכון כבר שלושים שנה. הוא אדם יציב, רציני, עם שתי רגלים על הקרקע. הוא לא רוצה להשאיר אחריו מזרח תיכון מבולבל, הוא רוצה בכל הרצינות להוביל שלום אזורי, יש לו השפעה על הפלסטינים, על הסעודים ועל גורמים רבים במזרח התיכון. הוא רואה במצב הקיים הזדמנות" – כך אמר (שלישי) נשיא המדינה שמעון פרס בשיחה עם כתבים בתום פגישתו בקהיר עם עמיתו המצרי חוסני מובארק.

בתשובה לשאלת וואלה! חדשות מהי אותה הזדמנות שנקרתה דווקא כעת ענה פרס: "האירנים פירקו את העולם הערבי. המצרים רואים באירן, בחיזבאללה ובחמאס סכנה מוחשית למצבם. זה לא משחק ילדים, הם הבינו את זה בעיקר באירוע האחרון (תפיסת רשת חיזבאללה שתכננה לבצע פיגועים במצרים – נ.י)".

פרס הביע אופטימיות רבה לאחר פגישתו עם מובארק. בסביבתו של פרס הדגישו כי הפגישה בין שני האישים הייתה "מעל לכל המצופה" ומובארק, לטענתם, אף "הביע אופטימיות כי הפעם אפשר להביא לפריצת דרך ולהישגים באמצעות קידום תהליך השלום עם הפלסטינים ועם העולם הערבי במקביל". פרס גילה כי מובארק ביקש ממנו למסור דרישת שלום לראש הממשלה בנימין נתניהו.

דיון מעמיק ביוזמה הערבית

על פי הגורמים בסביבת פרס, מובארק הביע בפגישה התנגדות נחרצת לגורמים כמו אירן, חיזבאללה וחמאס "המנסים לערער משטרים במזרח התיכון". עוד מסרו כי פרס דיווח למובארק על הסרת מחסומים, על פינוי המאחזים הקרוב ועל הקלות נוספות שיבוצעו בקרוב ו"מובארק שמח ואמר שצעדים אלו מייצרים אופטימיות ואסור שהזדמנות זו תישמט". בסביבתו של פרס סיפרו עוד כי שני הנשיאים דנו בפרטי יוזמת השלום הערבית, שכללו בין השאר לוח זמנים וחילופי שטחים. עוד דווח כי פרס וראש המודיעין המצרי עומאר סלימאן אף ישבו עם מסמכים ומפות.

מובארק הבהיר לפרס כי הסכם השלום האזורי הוא חלק בלתי נפרד מהשלום בין ישראל לפלסטינים וכי המשא ומתן בענייניהם חייב, על פי הנשיא המצרי, "להתנהל במקביל".

מובארק, לפי הגורמים, עדכן את פרס "בכברת הדרך שמוכנים מנהיגי מדינות ערב ללכת לטובת ישראל במסגרת יוזמת השלום הערבית". נושא נוסף שעלה לדיון באופן נרחב בארבע עיניים בין שני הנשיאים היה המשא ומתן לשחרור החייל החטוף גלעד שליט.

הנשיא המצרי בן ה-81, שנכדו האהוב מוחמד מת במפתיע לפני כחודש וחצי, נראה במצב רוח טוב. לאחר שאירעה הטרגדיה המשפחתית התרבו דיווחים על משבר נפשי שבו שרוי מובארק, אולם בפגישתו עם פרס נראה מובארק חיוני מאי פעם. "חשתי בקו של עצבות בגלל מות נכדו, הרי יש לו שני נכדים, אולם למרות זאת הוא היה חם מאד, חד, בהיר, ושולט בחומר", סיפר פרס. מובארק, כך מספרים, גם התבדח לא אחת עם פרס בעת שסעדו ארוחת צהריים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully