וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר: יותר מ-50% מהבדואיות לא מסיימות תיכון

ארז רומס

7.7.2009 / 9:12

מחקר חדש חושף מציאות עגומה של עוני ביישובים הבלתי-מוכרים בנגב, ומצביע על חוסר היכולת לצאת ממנו. לפי המחקר, הסיבה העיקרית לכך היא מחסור בתשתיות בסיסיות

יותר מ-50% מהבנות ביישובים הבדואים הלא-מוכרים בנגב אינן מצליחות לסיים בית ספר תיכון, זאת בעיקר בגלל העדר תשתיות בסיסיות ביישובים אלה כמו כבישי גישה, תחבורה ציבורית, בתי ספר תיכוניים, חשמל ושירותי בריאות. מסקנה עגומה זו עולה מתוצאות מחקר שערכו ד"ר סלימאן אבו-בדר מהמחלקה לכלכלה באוניברסיטת בן-גוריון, המשמש כמנהל המרכז לחקר החברה הבדואית והתפתחותה הפועל באוניברסיטה, ועמיתו למחלקה, ד"ר דניאל גוטליב, המשמש כסמנכ"ל המחקר והתכנון במוסד לביטוח לאומי.

החוקרים מדגישים כי מצב התשתיות הירוד תורם להיעדר מקומות תעסוקה ביישובים ערבים ובדואים בפרט, ולא רק בישובים הבלתי-מוכרים. שיעור ההשתתפות של נשים ביישובים מוכרים אינו גבוה מזה ביישובים הלא-מוכרים ועומד על 7%, ועיקר התעסוקה של נשים הוא בסקטור ההוראה ומעט בשירותים הסוציאליים.

ד"ר אבו-בדר וד"ר גוטליב מציינים כי למרות ששיעור ההשתתפות של גברים בכוח העבודה דומה לשיעור ההשתתפות בכלל האוכלוסייה בארץ, רוב המועסקים בעבודות לא מקצועיות עובדים ביישובים היהודים מסביב, כמו בניין והובלות ובמשרות חלקיות עם פוטנציאל השתכרות נמוך. "התופעות המתוארות לעיל מתבטאות בתחולה גבוהה של עוני בקרב הערבים הבדואים בדרום. עדכון חלק מהממצאים לשנת 2007 בשיתוף עם מירי אנדבלד ואלכס פרומן, שניהם מהמוסד לביטוח לאומי, מצביע על כך שתחולת העוני ביישובים המוכרים הייתה כ-70% וביישובים הלא מוכרים כ-76% בשנת 2007", קובעים השניים.

ממצאי המחקר המלאים ייחשפו בכנס מיוחד שיתקיים השבוע באוניברסיטת בן גוריון, בשיתוף עם מכון ון-ליר, בנושא: "המצב הכלכלי-חברתי של החברה הערבית-בדואית בישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully