וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מובארק: "מאמין שבקרוב תושלם העסקה להחזרת שליט"

ניר יהב, קהיר

7.7.2009 / 12:01

בתום פגישה בקהיר בין נשיא המדינה שמעון פרס לנשיא המצרי אמר מובארק כי הוא מאמין ששליט "חי ובריא". על המו"מ עם הפלסטינים: "ישראל חייבת להפסיק את הבנייה בהתנחלויות"

(צילום: רויטרס, עריכת וידאו: רן צימט, קריינות: אילן שניג)

"אני מאמין שגלעד שליט חי ובריא ומקווה שבקרוב תגיע העסקה לשחרורו לסיומה". כך אמר היום (שלישי) נשיא מצרים חוסני מובארק בתום פגישתו עם נשיא המדינה שמעון פרס בקהיר. השניים דנו גם בסוגייה האירנית. לדברי מובארק, מצרים מכירה בשלטון של מחמוד אחמדינג'ד: "אין לנו להתערב בעניניה הפנימיים של אירן".

על המשא ומתן עם הפלסטינים אמר הנשיא המצרי, כי "הבהרתי לפרס שזאת הסוגיה שתישאר בראש סדר העדיפויות במצרים ובעולם הערבי. אנחנו עומדים בפני הזדמנות לשלום במזרח התיכון, שמתבסס על פתרון שתי המדינות לשני עמים. הבעתי את ציפיותי כך שישראל תענה להתחייבויותיה בתהליך השלום. עליה להפסיק את הבנייה בהתנחלויות ואת הפקעת הקרקעות. המשא ומתן צריך להיפתח במקום שבו הוא הופסק, הוא יפתח את הדרך לשלום במזרח התיכון, יביא לסיום הכיבוש ולפתרון הסכסוך הישראלי-ערבי".

פרס שיבח את מובארק ואמר כי "אתה המנהיג שיכול לקדם את יוזמת השלום הערבית, הנהגתך דרושה למזרח התיכון. אם תתגייס למען תהליך השלום יש סיכוי לשנות את פני המזרח התיכון לטובת כל האזרחים. העמדה הפורמלית של הממשלה בישראל היא פתרון שני עמים, עם אחד פלסטיני ועם אחד ישראלי. פלסטין כמדינה ערבית וישראל כמדינה יהודית זו לצד זו". פרס ציטט את נתניהו באומרו ש"לישראל אין כוונה לשלוט בעם הפלסטיני ולהוסיף התנחלויות חדשות".

עם נחיתתו, הגיע פרס לארמון הנשיאות בקהיר, ואת פניו קיבלו הנשיא מובארק, ראש הממשלה, אחמד נזיף, ראש המודיעין, עומאר סלימן, שר החוץ, אחמד אבו אל רייט ושר ההסברה, אנס אל-פקי. מובארק חיבק את פרס בחום ואמר לו: "ברוך בואך למצרים, חכיתי זמן רב לפגוש אותך".

"אין בביקורי כדי לגרוע מתפקידו של ליברמן"

השניים נועדו בארמון הנשיאות בקהיר לפגישה בת שעתיים. במהלך הטיסה למצרים אמר הנשיא פרס כי יש להודות למובארק על המאבק שמנהלים המצרים בהברחות הנשק בגבול עזה, פרס אמר כי "עמידתו של הנשיא מובארק במלחמה נגד חמאס ראויה להערכה". מדבריו של פרס השתמע כי הגרעין האירני יעלה אף הוא בשיחה. בתשובה לשאלה האם ידונו על סוגיית הגרעין האירני אמר פרס כי "אני מניח שהנושא אכן יעלה". ביקורו של הנשיא פרס במצרים תואם עם ראש הממשלה בנימין נתניהו.

לפני הפגישה נשאל פרס האם התבקש להעביר מסר של פיוס בין שר החוץ אביגדור ליברמן לבין הממשל המצרי. פרס ענה כי "לא התבקשתי לעסוק ביחסים בין ליברמן לבין המשטר המצרי. תפקידי כנשיא הוא לייצג את המדינה בחו"ל, לא באתי לקחת את תפקידו של אף אחד, אין בביקור זה כדי לגרוע מתפקידו של ליברמן שר החוץ הנוכחי".

לשאלת וואלה! חדשות, אמר פרס כי הוא מסכם בחיוב את 100 הימים הראשונים של ממשלת נתניהו. לדבריו, "היה קשה להקים קואליציה גם משום שתוצאות הבחירות לא היו פשוטות, אך הקואליציה מחזיקה מעמד. נתניהו עושה מאמץ להגיע לפיתרון של שתי מדינות וזה צעד חשוב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully