וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהפך! נחל לכיש חוזר לחיים

6.7.2009 / 9:03

בעקבות מאבק עיקש של עמותת "צלול", ננקטו על ידי עיריית אשדוד צעדים רבים לשיקום נחל לכיש, שזוהם במשך שנים על ידי ביוב ושפכי המפעלים באזור. היום הוכרז כי תתאפשר פעילות שייט בנחל

שי מכלוף

(צילום: שי מכלוף, עריכה: איילת שולמן)

במסיבת עיתונאים שקיימה היום (שני) עיריית אשדוד, הכריז ראש העירייה יחיאל לסרי כי עד ה-12.08.09 יתאפשר קיום פעילות שייט בנחל לכיש. השיפור באיכות מי הנחל, שהיה מזוהם במשך עשרות שנים, הוא תוצאה של צעדים רבים שננקטו לשיקומו, בעקבות מאבק עיקש של עמותת "צלול" בשלוש השנים האחרונות. מקורות הזיהום הכבד של נחל לכיש הם בשפכי תעשייה שזרמו ממפעלים שונים באזור התעשייה של אשדוד, בשפכים סניטריים שגלשו ממערכת הביוב העירונית, ובשפכים של ישובים נוספים באזור.

מתחייבים לפתרונות קבע

לאחרונה נערכו דיונים מרובים בנושא גורלו של נחל לכיש, בהם לקחו חלק נציגי עמותת "צלול", ראש העיר אשדוד ובכירים נוספים מהעירייה. בדיונים אלה הוסכמו כמה נקודות עקרוניות הכוללות תוכנית ארוכת טווח לשדרוג תשתיות הביוב בעיר, ונקיטת צעדים נוספים משמעותיים שיסייעו להחזרת החיים לנחל. בין היתר סוכם על התחייבות מצד עירייה לפעול ליישום פתרון קבע (תחנת שאיבה) בנקז מטאפיק (אחד המפעלים ממנו זוהם הנחל). כל עוד לא הושלם פתרון הקבע, תימשך במהלך הקיץ שאיבת תשטיפי הנקז, במידה ויש, באמצעות משאבה זמנית.

מבחינת תשתיות הביוב, התחייבה העירייה לפעול לשדרוגן. כמו כן, תתבצע אכיפה נגד מזהמים. עיריית אשדוד תדאג לפעול בנחישות כנגד המזהמים בתחומה, במידת הצורך, ותאפשר שקיפות בדבר תוצאות הפיקוח והאכיפה המנהלית של עבודת הפקחים כנגד המזהמים.

עוד על פי ההסכם, התחייבה העירייה לאפשר בשלב ראשוני שייט רק בעונת הקיץ, ועל פי תקנות משרד הבריאות. כמו כן, יערך דיגום של מי הנחל על בסיס שבועי, שתוצאותיו יפורסמו באתר האינטרנט של העירייה ויעודכנו בנחל עצמו באמצעות דגלים, לטובת השטים.

מתעלת ביוב לפנינת טבע

דוד הרטום, סמנכ"ל העירייה ומי שמלווה את הפרוייקט, מציין כי "ההישג החשוב הזה יירשם הודות למעורבות הציבור, כולל הגופים הירוקים ועמותת צלול, שהובילו מאבק אשר נתן רוח גבית לעבודה ממושכת ומפרכת של העירייה, האיגוד ומשרדי הממשלה. הללו עסקו באופן אינטנסיבי בבדיקות, מעקב ובתהליכי אכיפה, כשהדבר נדרש".

עו"ד יריב אברמוביץ', מנכ"ל עמותת "צלול" מסר בתגובה: "אנו שמחים וגאים להיות חלק מאירוע מכונן שכזה - בו מוחזרים חיים לאחד הנחלים היפים בישראל. נחל אשר בתקופה זו עובר מהפך משמעותי מתעלת ביוב לפנינת טבע ממנה יוכלו ליהנות כל תושבי אשדוד והאזור. עמותת 'צלול' תמשיך ללוות את עיריית אשדוד בתהליך שיקום הנחל עד להחזרתו המלאה לידי הציבור הן במורד והן במעלה, ולא תאפשר לגורמים מזהמים לפגוע בנחל בשנית."

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully