וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העולם הבודהיסטי חוגג 74 שנים לדלאי למה

טלי גולדשטין

6.7.2009 / 20:05

המנהיג הרוחני של טיבט חצה ב-31 במרץ לפני חמישים שנה, את הגבול בין טיבט להודו, לאחר שנמלט משלטונות סין. את יום הולדתו חגג בנפאל עם מאות גולים טיבטים

מאות טיבטים הגיעו היום (שני) לקטמנדו, בירת נפאל, לציין את יום ההולדת ה-74 של מנהיגם הרוחני הדלאי למה. מעל אלף טיבטים גולים השתתפו בחגיגות, שנערכו תחת אבטחה כבדה של שוטרים, לרגלי הסטופה הבודהיסטית בשולי קטמנדו.

בנפאל חיים כיום כ-20 אלף טיבטים גולים, שנמלטו למדינה ב-1959 יחד עם הדלאי למה עקב ניסיון מרידה כושל נגד השלטונות הסינים. נפאל מצאה עצמה מאז לכודה בין הפטיש לסדן – בין סין לממשלת טיבט הגולה. הממשלה הנפאלית דוגלת במדיניות "סין אחת לכולם", לפיה טיבט היא חלק אינטגרלי מסין.

המנהיג הרוחני של טיבט, הדלאי למה, חצה ב-31 במרץ לפני חמישים שנה, את הגבול בין טיבט להודו לאחר מסע בן 15 ימים שהחל בבירה להאסה וחצה את הרי ההימלאיה. הדלאי למה לווה בפמליה של 20 בני אדם, בהם שישה שרים מממשלת טיבט. המנהיג הרוחני נאלץ להימלט מטיבט בעקבות הכיבוש הסיני והאלימות שהפגינו רשויות סין נגד ההתקוממות הטיבטית. הדלאי למה נאלץ לנוע בחסות הלילה מפחד כוחות הביטחון הסיני.

לא אוטונומיה ולא עצמאות

לפי הערכות, כאלפיים בני אדם נהרגו במהלך שלושת ימי הקרבות בין הטיבטים לצבא הסיני. בתום שלושת הימים, הסתיימה למעשה ההתקוממות הטיבטית בכישלון חרוץ. הצבא הסיני חגג את הניצחון בשריפת גופות במשך 12 שעות. יום לאחר מכן, הכריזה סין כי הממשלה הטיבטית פורקה תחת החוק הצבאי והדלאי למה הוחלף בפאנצ'ן לאמה, יריבו הפרו-סיני. הסינים הודיעו על כוונתם להקים בטיבט אוטונומיה השייכת למדינה הקומוניסטית.

ממשלת הודו הציעה מקלט מדיני לדלאי למה, שהתיישב בעיר הצפונית דרמסאלה. 80 אלף טיבטים הלכו בעקבותיו ונמלטו מטיבט. מרביתם התיישבו בדרמסאלה, שקיבלה את הכינוי "להאסה הקטנה". הממשלה טיבטית הגולה בחרה להתמקם אף היא בדרמסאלה . הדלאי למה קיבל פרס נובל לשלום ב-1989 והפך לסמל של "דרך האמצע" הדוגלת באי-אלימות ברחבי העולם כולו. שלטונות סין מאשימים את הדלאי למה ושאיפתו לעצמאות בסכסוך המתמשך. הדלאי למה הכחיש פעמים רבות את האשמות סין כלפיו. לדבריו, הוא מבקש אוטונומיה לטיבט ולא עצמאות.

  • עוד באותו נושא:
  • הדלאי למה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully