וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סין: 140 הרוגים במחאה נגד כוחות הביטחון

טלי גולדשטין

6.7.2009 / 10:26

רשויות סין קראו למהומות מזימה של תושבי המיעוט האויגורי נגד השלטון. ביממה האחרונה נהרגו 140 מפגינים, והתנועה בכבישים נאסרה

(צילום: רויטרס. עריכת וידאו: גדי וינסטוק)

140 בני אדם אדם נהרגו ביממה האחרונה ו-800 נפצעו במהומות בין המיעוטים האתניים במחוז שינז'יאנג שבמערב סין. המהומות פרצו בעקבות מחאה נגד התנהלות כוחות הביטחון במחוז. רשויות סין קראו למהומות מזימה של תושבי המיעוט האויגורי נגד השלטון. לפי עדי ראיה, מקומיים בבירת המחוז אורומצ'י יצאו לרחובות, שרפו וניפצו מכוניות והתעמתו עם כוחות הביטחון.

המהומות קרו בעקבות הפגנה באזור שגינתה את התנהלות כוחות הביטחון בטיפול בעימותים בין הסינים בני ההאן לאויגורים המוסלמים ביוני האחרון, במהלכם מתו שני בני אדם. סוכנות הידיעות הממלכתית "שינהואה" דיווחה הבוקר (שני) כי השקט שב לשרור ברחובות והמצב נמצא תחת שליטה.

עם זאת, לפי הוראת הרשויות נאסרה תנועת מכוניות ברחובות הבירה, המונה 2.3 מיליון תושבים ומרוחקת 3,270 קילומטרים מבייג'ינג, כדי להבטיח שהמהומות לא תתחדשנה. הממשלה מאשימה את המיעוט האויגורי, הדורש עצמאות מהשלטון המרכזי, בהצתת המהומות.

דורשים אוטונומיה

האויגורים הם שילוב של מספר עמים ממוצא טורקמני, שהתיישבו בצפון מערב סין של היום, לאורך דרך המשי המפורסמת, שחיברה בין האימפריה הרומית ושאר ממלכות אירופה ומרכז אסיה, לבין השושלות הסיניות המפוארות. הסינים היו אלו שהתייחסו לכל הקבוצות האתניות כאויגורים, ובכך הפכו חברה מפולגת ומפוצלת לכזו שבמרוץ השנים הלכה והתאחדה תחת תחושת לאומיות שדורשת עצמאות מדינית, או לחילופין, אוטונומיה תרבותית גדולה יותר.

כיום, בדומה למתחולל בטיבט, דרישתם אינה אפשרית תחת המשטר הקומוניסטי. סין מעודדת הגירה המונית של בני האן למחוז שינג'יאנג, ומדכאת את תרבותם ודתם של האויגורים, שהינם מוסלמים. בשנות השלושים הוקמה בשטח שינג'יאנג הרפובליקה הטורקמנית המזרחית, אולם ב-1949, עם היווסדתה של הרפוליבקה העממית של סין, בראשותו של מאו דזה דונג, נכבש השטח וסופח לסין.

בשנתיים האחרונות החל לצוף על פני השטח המתח בין האויגורים לבין הרשויות הסיניות, ולקראת האולימפיאדה בשנה שעברה בבייג'ינג בוצעו מספר פעולות טרור של בדלנים חמושים נגד חיילים סינים שמוצבים באזור. הארגונים הבדלנים מוגדרים כארגוני טרור על ידי סין, ארה"ב, האיחוד האירופי, ורוב מדינות העולם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully