וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תיק כרמון: "ההודאה ברצח הוצאה בעינויים"

עדי שמחוביץ

5.7.2009 / 11:45

הסניגוריה הציבורית חשפה חלק מהראיות שבידיה, לפיהן האחים כמאל ומוחמד סביחי הופללו ברצח החיילת ב-1982 ואולצו להודות. "המדובב הדריך את החשודים מה לומר בחקירתם"

(צילום: רויטרס עריכת וידאו: ענת ברק)

פרטים מדאיגים נחשפו הבוקר (ראשון) במסיבת עיתונאים שערכה הסנגוריה הציבורית בעניין פרשת רצח החיילת דפנה כרמון ב-1982. הסניגורה הגישה לבית המשפט העליון בקשה לעריכת משפט חוזר לאחים כמאל סביחי ומוחמד סביחי, שהורשעו ברצח כרמון. השניים הורשעו בשנת 1987 בבית המשפט המחוזי בחיפה ברצח כרמון יחד עם בן דודם, עאטף סביחי, ואחמד כוזלי.

הארבעה הודו באונס ורצח החיילת כרמון. אלא שגילויים חדשים בפרשה הביאו את הסנגוריה הציבורית להגיש את הבקשה היום לעריכת משפט חוזר. במסיבת העיתונאים סיפרו בסנגוריה כי יש בידם תיק עב כרס, שנמצא בפרקליטות מחוז חיפה ולא הועבר לידי ההגנה בזמן המשפט. בתיק יש מידע על כך שהמדובב הדריך את החשודים מה לומר בחקירתם. כמו כן, יש בתיק מידע כי אביהם של האחים סביחי נעצר על מנת להפעיל עליהם לחץ להודות למרות שלא היה חשוד בפרשה ומסמכים לפיהם השב"כ היה מעורב בחקירת הרצח, אף על פי שהדבר הוכחש במהלך המשפט.

מחומר החקירה עולה עוד כי לפני היציאה לשחזור הרצח הכינו השוטרים את החשודים והכווינו אותם במסלול החטיפה של כרמון עד מקום מציאת הגופה. הסניגורה חשפה גם תיעוד של שיחה בין ארבעת החשודים בבית המעצר קישון לאחר חקירתם במטרה בו הם מדברים על חפותם ועל כל שהם לא מבינים מדוע נעצרו. עוד סיפר בסניגוריה כי מבדיקת קלטות השחזור מסתבר כי במספר הזדמנויות השוטרים סימנו לחשודים את המקומות בהם התרחשו הדברים.

בשחזור, טוענים בסנגוריה, נראה השוטר טופח על גבו של מוחמד סביחי במקום בו נמצאה גופתה של החיילת. השוטר נראה בשחזור שם את ידו וכמעט מחבק את מוחמד סביחי, וכשמגיעים למקום הוא טופח על גבו של מוחמד רגע לפני שזה אומר לעצור.

ד"ר יואב ספיר, סגן הסנגוריה הציבורית הארצית אמר כי "בתיק הזה מדובר בתקרית אחרת שבה אלימות קשה הגובלת בעינויים הופעלו נגד חשודים. אין שום ראייה ממשית חיצונית לאשמת האחים מלבד ההודאה שלהם במשטרה. האפשרות להרשיע על סמך הודאה כזו היא אפשרות שעדיין קיימת במשפט הישראלי, דבר שהוא בעינינו חמור ביותר ומתמרץ את המשטרה לחלץ הודאה מחשוד בלי לספק ראיות נוספות".

עו"ד אפרת פינק, הממונה על משפטים חוזרים בסנגוריה הציבורית אמרה כי "הפגמים נפלו בחקירה של כל ארבעת המעורבים. התנהלות המשטרה הייתה בלתי תקינה. בשלב זה הוחלט להגיש בקשה למשפט חוזר רק בעבור האחים סביחי וזאת בגלל ניגוד עניינים פוטנציאלי בין הארבעה. בגלל שכוזלי הפלילי את האחים הטענה היא שלא ניתן לייצג את כל הארבעה. ייתכן שבשלב מאוחר יותר יגישו עורכי דין אחרים בקשה בשם השניים האחרים". ראש הסניגוריה הציבורית, עו"ד ענבל רובינשטיין, אמרה כי "כשאתה מעיין בקלסר את מבין למה כל נייר ונייר משם לא רצו שיגי לידי ההגנה".

כרמון נראתה לאחרונה ב-11 ביוני 1982 כשיצאה עם חברה מביתה בחיפה, לבקר את הורי חבריהן שהיו בצבא. בשעות הלילה שבה כרמון חזרה לביתה, ומאז נעלמו עקבותיה. כחודש לאחר מכן, מצא רועה צאן את שרידי גופתה סמוך לצומת עוספייה. רק כשנתיים לאחר מכן, בחודש מרץ 1984, אחמד כוזלי, שנעצר על ידי המשטרה בחשד לרצח הילד דני כ"ץ, הציע למשטרה להפוך לעד מדינה בתמורה למידע על רצח החיילת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully