וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקרב על המע"מ - מי ימצמץ ראשון?

צבי זרחיה

5.7.2009 / 9:47

ביום שלישי תצביע ועדת הכספים על תקציב המדינה ועל חוק ההסדרים. צבי זרחיה כבר יודע שלאחר אישור התקציב נתניהו, שטייניץ וישי יכריזו על ניצחון

בכנסת ובמשרד האוצר נערכים לדרמות ולעימותים מול סיעות הקואליציה וחברי כנסת מהליכוד בימים הקרובים, עד הצבעתה של ועדת הכספים של הכנסת מחרתיים על תקציב המדינה וחוק ההסדרים במשק.

להחלטה על הטלת מע"מ על פירות וירקות אין רוב בכנסת בשל התנגדותן של סיעות ש"ס, הליכוד, יהדות התורה והעבודה. בסיעות הללו דורשים כתחליף לגזירה הזאת להימנע מביצוע השלב הבא בתוכנית הפחתת המסים של ראש הממשלה בינואר 2010 או להעלות את המע"מ הכללי בחצי אחוז נוסף, ל-17%.
מבחינת ההשפעה על הכנסות המדינה, אחד משני המהלכים הכלכליים הללו יכול לשמש תחליף להטלת המע"מ על הפירות והירקות - אלא שכאן נכנסים לתמונה מאבקים אישיים וקרבות יוקרה קשים יותר מהקרב על הכנסות המדינה.

נתניהו לא יוותר על הורדת מיסים

ראש הממשלה בנימין נתניהו, המשמש שר-על לאסטרטגיה כלכלית, חרת על דגלו את הפחתת המסים - אף שהטיל מסים בהיקף כ-10 מיליארד שקל בתקציב הנוכחי. הוא מתעקש למלא את הבטחותיו בבחירות ולהפחית את מס ההכנסה ומס החברות.
נתניהו לא יאפשר ליו"ר האופוזיציה ח"כ ציפי לבני (קדימה) לצטט אותו בשידורי רדיו וטלוויזיה ערב הבחירות כמי שהבטיח להוריד מסים וכעת לא עמד בהבטחתו. הספיק לו שליבני קראה לעברו בכנסת "ביבי, תהיה גבר תבטל את המע"מ על פירות וירקות".

לפי המסתמן כעת, נתניהו לא יוותר בעניין הורדת המסים בשנה הבאה, והכדור יתגלגל לשר האוצר, יובל שטייניץ, העומד על הרגליים האחוריות ומתעקש להטיל מע"מ על פירות וירקות.
מבחינה ציבורית, שטייניץ, השומר על הקופה הציבורית, לא יכול להרשות לעצמו שהתקציב יאושר בלא המע"מ על פירות וירקות, ולכן הציע פיצוי להטלת המע"מ. כפי שפורסם ב-TheMarker, בתמורה להטלת המע"מ על הפירות וירקות שטייניץ מוכן להקצות מאות מיליוני שקלים לרשויות המקומיות באמצעות משרד הפנים בראשות אלי ישי, יו"ר ש"ס. נוסף על כך הוא יציע כ-300 מיליון שקל לפיצוי השכבות החלשות ועמותות חברתיות המעניקות סלי מזון לנזקקים. בדרך יוכל ישי להשיג את אהדת ראשי הרשויות והישג חברתי. ואולם הצעה זו עדיין לא מספיק אטרקטיווית מבחינתו של ישי.

הם יכריזו, הציבור ישלם

חרף ההתנגדויות לסעיפי התקציב השונים, בקואליציה בטוחים שהתקציב יאושר בשבוע הבא בקריאה השנייה והשלישית, שכן אי אישור התקציב יגרום להקדמת הבחירות. אף אחת מסיעות הקואליציה אינה רוצה למתוח את החבל יותר מדי ולהיפרד ממנעמי השלטון עוד לפני שמלאו 100 ימים לכינון הממשלה החדשה.

השאלה היא מי ימצמץ ראשון כדי להגיע לפשרה בעניין מע"מ הירקות והפירות: נתניהו, שטייניץ, או ישי? מה שבטוח הוא שלאחר אישור התקציב, כל אחד מהם יתייצב מול מצלמות הטלוויזיה ויכריז על ניצחונו. נתניהו יאמר: "בתוך זמן קצר הממשלה בראשותי אישרה תקציב לשנתיים"; שטייניץ יכריז: "התקציב יובל את המשק לצמיחה"; ישי יקרא: "אני דאגתי לשכבות החלשות". בסיכומו של דבר - הם יכריזו, והציבור ישלם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully