וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קריאות להדחתו של הרב הצבאי הראשי

פנחס וולף, דני ליבר ויהושע בריינר

2.7.2009 / 12:01

דבריו של הרב הצבאי הראשי, לפיהם נשים לא צריכות לשרת בצה"ל, עוררו תגובות קשות במערכת הפוליטית עד כדי קריאות להדחתו. מקורבים לרב: "עושים לו רצח אופי"

סערה במערכת הפוליטית בעקבות דבריו של הרב הצבאי הראשי לצה"ל תא"ל אביחי רונצקי שפורסמו בעיתון "הארץ". תא"ל רונצקי אמר כי בנות אינן צריכות לשרת בצבא ועורר גל של תגובות. דוברת צה"ל לשעבר, ח"כ מירי רגב (הליכוד), אמרה היום (חמישי) בתגובה כי "אמירתו של הרב הראשי מיותרת ואני מצפה ממנו לחזור בו מדבריו. אסור לאפשר שאמירה שכזו תשקף את רוח הקצינים בצה"ל. הצהרה זו נוגדת את רוח צה"ל אשר מגייס נשים וגברים כאחד לשירות משמעותי. עוצמתו של צה"ל, כמו גם החברה הישראלית, מושתת על שוויון ההזדמנויות בין המינים".

מקורבים לרב אמרו כי "עושים לרבצ"ר רצח אופי והדברים שלכאורה נאמרו על ידו כאילו לא צריך לגייס בנות לצבא הם שקר, שקר מוחלט. בנות יכולות לתרום לצבא במגוון של תפקידים. גיוס של בנות לא מנוגד להלכה".

בתגובה לדברי תא"ל רונצקי, אמר היום ח"כ אופיר פינס (עבודה) כי "זוהי אינה התבטאות מקוממת ראשונה של הרב רונצקי. הרבצ"ר חצה קו אדום בהתבטאויותיו ואסור לעבור לסדר היום על כך. זוהי התבטאות שוביניסטית ומזלזלת המעודדת השתמטות ואני קורא לרמטכ"ל להעביר את הרב הראשי לצה"ל מתפקידו. לצה"ל מגיע רב ראשי אחר". ח"כ פינס הוסיף כי "עכשיו אני מבין מדוע מעכבים את הצעת החוק שהגשתי למניעת השתמטות בנות מצה"ל".

גם ח"כ יעקב אדרי (קדימה) פנה הבוקר לשר הביטחון אהוד ברק, וביקש לקיים בדיקה דחופה בעקבות דבריו של הרב הצבאי הראשי. לדברי אדרי, "הקריאה לא לשרת בצה"ל, הינה חמורה מאוד ואם הדברים הם נכונים, יש להסיק את מלוא המסקנות כלפי רונצקי".

יו"ר צוות הפעולה לקידום מעמד האישה בקדימה, ח"כ אורית זוארץ (קדימה) אמרה לוואלה! חדשות כי "אמירותיו של הרב הצבאי הראשי לצה"ל הן פרימיטביות וחשוכות, ואין מקום להשמיע אותם בארגון כמו צה"ל המשמש כצבא העם ושמרבית כוח האדם שלו מורכב מנשים. גם אם מדובר בעמדותיו האישיות, ראוי שלא היה משמיע אותן כלל ובייחוד כאשר הוא במדים ומהווה חלק מהצמרת הבכירה של צה"ל. אני קוראת לרמטכ"ל ולראש אכ"א לשקול את הדחתו בשל חומרת דבריו ויכולת השפעתם על תפקודו של צה"ל כארגון ועל עמדותיהם של קצינים וחיילים הרואים בו דמות חינוכית ורוחנית".

ח"כ רונית תירוש (קדימה) אמרה, כי "צה"ל מגוון דיו כדי לאפשר לכל אחד מאזרחי המדינה להשתלב על פי כישוריו, ואין כאן עניין של חוסר יכולת מגדרי. באשר לעניין ההלכתי, איני מתמצאת בנושא ההלכתי, אבל ככל שהשכל הישר מנחה אותי, אם מדובר על גאולת הארץ ושמירה עליה, חשוב שכל אדם ייקח חלק במעשה. השירות הלאומי, עם כל הכבוד, לא עונה לצרכים האלה, משום שניתן לעסוק בזה בכל עת, לעומת השירות הצבאי שניתן לשרת בו רק בין גילאי 18-20".

דובר צה"ל לשעבר, ח"כ נחמן שי (קדימה) אמר כי "על הרמטכ"ל רב אלוף גבי אשכנזי להעיר בדחיפות לרב הצבאי הראשי נוכח דבריו כי בנות אינן צריכות לשרת בצה"ל ולהבהיר כי סוגיה זו אינה עומדת ולעולם לא תעמוד על סדר יומו". לדברי שי "מאות אלפי נשים, וביניהן נשים דתיות ששירתו בצה"ל ומשרתות בו כיום, ראויות להערכה ולהוקרה". שי, החבר בוועדת חוץ וביטחון ובוועדה למעמד האישה, מתכוון להעלות את הנושא על סדר יומה של הכנסת ולבקש דיון משותף של שתי הוועדות לעניין זה.

"דברי הרב סבירים ומקובלים"

מנגד, ח"כ אורי אורבך (הבית היהודי) אמר בתגובה לדברים, כי "הוויכוח על הדרך הנכונה ביותר לבת דתית לשרת את העם והמדינה הוא ויכוח ידוע בציונות הדתית. אני חושב שהיום גם המסלול הצבאי הפך למתאים לבנות דתיות רבות. אני לא עוסק בנימוסים והליכות אבל נראה לי שדבריו של הרב הראשי לצה"ל הם בגדר הסביר והמקובל. לפני שכל הפטריוטים הגדולים מדברים על גיוס הבנות שלנו, מוטב שיבדקו כמה והיכן משרתים הבנים שלהם".

יו"ר הוועדה למעמד האשה, ח"כ ציפי חוטובלי (ליכוד) אמרה לוואלה! חדשות כי הוועדה בראשותה תקיים דיון מקיף בנושא בשבוע הבא. לדבריה, "באופן עקרוני צריך ללמוד את הנושא, ולכן הסוגיה תגיע לליבון בוועדה. ישנה חשיבות גדולה לשילוב נשים בכל המסגרות, אבל בנוגע לשירות צבאי צריך להתנהל בזהירות. צריך להבדיל בין תפקידים קרביים לתפקידים אחרים, ומה שקשור לשילוב נשים במערך הלוחם, דורש היערכות מיוחדת. מבחינתי, ראוי שכל אשה תוכל לבחור לעצמה את מסגרת השירות בין צבא לשירות לאומי". על ההתבטאויות נגד הרב רונצקי היא אמרה: "הרב רונצקי עושה דברים ראויים בצבא, הוא מביא איתו רוח אחרת והוא נושא איתו מהפיכה חשובה מאוד, ויש להיזהר מלשפוט אותו".

יו"ר שדולת הנשים רינה בר-טל אמרה בשיחה עם וואלה! חדשות: "אני לא מופתעת. לפני מספר חודשים השדולה ניהלה מאבק קשה מול צה"ל ומשרד הביטחון בעניין ביטול תפקיד יועצת הרמטכ"ל למעמד האישה. בצה"ל טענו שיש שיוויון בצבא ומצבן של הנשים משתפר. והנה צצה שוב הסוגיה של שירות בנות דתיות בצבא על ידי אדם שבעצמו התחתן עם חיילת לשעבר".

לדבריה, "ההקצנה בקו היא תופעה שאנו רואות אותה בעשור האחרון וכשמופז היה הרמטכ"ל העלנו את הסוגיה הזו בפניו והוא בפירוש נענה לבקשתינו לשלב בנות גם בתפקידי לוחמה עם הרגישויות של שירות עם בנים דתיים. לעלות את הסוגיה הזו היום שוב בשנת 2009 לוקחת אותנו אחורה וגורמת שוב לקרע בין אוכלוסיות חילוניות ודתיות ובין חיילים וחיילות חילוניים ודתיים. אין מקום להקצנה הדתית הזו גם בתוך הצבא ויש לעודד את הבנות הדתיות לקחת חלק בחובה לשרת".

סגנית השר לענייני נשים צעירים וסטודנטים, גילה גמליאל, אמרה כי "יש לשים סוף להתבטאויות מעין אלו שמעמיקות את האפליה שעדיין קיימת בחברה הישראלית בכלל ובצה"ל בפרט. נשים מהוות כיום חלק חשוב ומשמעותי בצה"ל הן במערך הלוחם והן כתומכות לחימה. כסגנית שר לקידום נשים אני קוראת לעידוד גיוס לנשים בדיוק כפי שמעודדים גיוס גברים. טוב תעשה המדינה אם תפעל ברוח הסטנדרטים של המדינות המערביות גם בנושאי נשים. אין ספק כי השתלבות של נשים בצה"ל מובילה להשתלבות מוצלחת ואפקטיבית יותר בחיים האזרחים".

"הרבנות תומכת בשירות נשים"

גורם צבאי אמר בתגובה לדברי הרב הצבאי הראשי כי "צריך להבין שהרבצ"ר (הרב הצבאי הראשי) לא מודע לרגישויות שיש בנושאים מסוימים, כמו הפרדה בין בנים לבנות בצה"ל או גיוס בנות לצבא. הוא איש דת שמתעסק ברוחניות ולא בעניני צבא גרידא. הדברים שהוא אומר יכולים להישמע למי שלא דתי כקיצוניים, אבל בסופו של דבר הרבצ"ר ידוע כמי שאומר את דעתו וזה בסדר גמור".

מצה"ל נמסר כי "שירות הנשים בצה"ל הינו קבוע ומחויב על פי חוק ועל פי המציאות הביטחונית. השירות מתקיים מיום הקמתו של צה"ל ועוד לפני כן בארגון ההגנה ובמחתרות ויימשך". דובר צה"ל הבהיר כי "נושא שירותן של נשים בצה"ל אינו נידון בשום רמה בצה"ל, לרבות ברבנות הצבאית". "מדובר בכנס שיזמו הרבנות הצבאית ויועצת הרמטכ"ל לענייני נשים הדן בחיזוק הנשים הדתיות בצה"ל. בבדיקה עם הרבצ"ר עולה כי הוא אינו מחזיק בעמדה לפיה אין מקום לנשים בצה"ל. ברבנות ישנה עשייה מתמדת לתמיכה בשירות בנות צה"ל ואף מונתה קצינה לטיפול בנושא", נמסר.

עדכון ראשון: 10:05

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully