וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקלה לפלסטינים: צה"ל הסיר את מחסום חווארה

יהושע בריינר וניר יהב

1.7.2009 / 13:40

צה"ל הפסיק את הפעילות השגרתית במחסום, שנחשב לאחד המרכזיים בגדה, והחל לבצע במקום רק בדיקות אקראיות

צה"ל מקל באופן משמעותי את הבדיקות במחסום חווארה, ולמעשה סגר היום (רביעי) את המחסום. בימים האחרונים החלו החיילים לבצע במקום בדיקות אקראיות בלבד לפלסטינים העוברים בו.

חווארה, הנחשב לאחד המחסומים המרכזיים בשומרון, משמש למעבר מדרום שכם לרחבי הגדה. לפני מספר שבועות הקל צה"ל את המעבר במקום על כלי רכב, ומעתה נבדקים הרכבים במקום בצורה אקראית בלבד. מדובר בהקלה משמעותית עבור הפלסטינים, כחלק מסל ההקלות שהעניקה ישראל לפלסטינים בשנה האחרונה, שכלל בין היתר הורדה של למעלה מ-140 חסימות וכן מספר מחסומים מרכזיים.

לפני כשבוע הסכימה ישראל להרחיק את כוחותיה מארבע ערים גדולות בגדה המערבית על מנת לחזק את שליטת מנגנוני הביטחון הפלסטיניים בהן. בכירים ברשות הפלסטינית דורשים מזה זמן מישראל להפסיק עם פעולותיה בלב הערים הפלסטיניות בגדה המערבית ולסגת מהן. על פי מקורות ביטחוניים, כי ישראל הסכימה להימנע מכניסה לבית לחם, לרמאללה, ליריחו ולקלקיליה, מלבד במקרים של "פצצה מתקתקת".

במנהל האזרחי ובצה"ל מציינים לחיוב את עבודת המנגנונים בחודשים האחרונים. זאת, לאור מספר רב של תפיסות אמצעי לחימה בערים הפלסטיניות בגדה.

ועד מתיישבי השומרון אמר בתגובה כי "פתיחת מחסום חווארה הוא מעשה מופקר ושערוריתי. שר הביטחון מהמר בחיי המתיישבים היהודים כאילו מדובר ברולטה. ברק מתנהג באופן משולח רסן ובהחלטתו זו הוא הפך לסייען של המחבלים שיוכלו מעתה להתנועע חופשי ולבצע את זממם ביתר קלות. עצוב לראות כיצד הרמטכ"ל מבצע פקודה שהיא בילתי חוקית בעליל".

"מברכות על כל מחסום שמוסר"

בתגובה להחלטה מסרה לוואלה! חדשות דוברת מחסום ווטש, רעיה ירון, כי "במשך שנים הלעיטו אותנו שהמחסומים נבנו על מנת לשמור על ביטחון אזרחי ישראל. לא התנגדנו למעברי הגבול. מחאתנו הייתה נגד המחסומים הפנימיים בין שכם לכפרים אשר סביבה שמנעו את חופש התנועה בגדה, בהם גישה לשירותי רפואה, תעסוקה וחינוך – כל זה בשם הביטחון".

"אנחנו מברכות על כל מחסום שמוסר אך תוהות על שמונה שנים שבהן נגרמה ההשפלה הקשה נגד האוכלוסייה הפלסטינית האזרחית ואשר רק בשנה האחרונה הושקעו מיליונים בבנייה מחדש של מחסום חווארה המוסר כעת. איפה הביטחון היום, שבמשך כל השנים הללו אמרו שאיננו מבינות בו? אנו זוקפות לעצמנו את העלאת נושא המחסומים לידיעת הציבור בארץ ובעולם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully