וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צה"ל על המג"ד מניעלין: "מכבדים ההחלטה"

יהושע בריינר ועדי שמחוביץ

1.7.2009 / 18:16

צה"ל הגיב להחלטת בג"ץ להחמיר את עונשו של המג"ד החשוד שהורה לירות בפלסיני כפות. "נפעל בהתאם להחלטות". ח"כ בן ארי: "בג"ץ הפך לקבלן הביצוע של השמאל"

יח"צ - חד פעמי

(צילום ארכיון: "בצלם", עריכת וידאו: ארנון מעוז)

בצה"ל הגיבו הערב (רביעי) להחלטת בג"ץ להחמיר את עונשו של המג"ד מניעלין, שלפי החשד הורה לירות בפלסטיני כפות. "צה"ל מכבד את בית המשפט העליון ופועל בהתאם להחלטותיו. בפרקליטות הצבאית הראשית נלמדים כעת פרטי החלטת בג"ץ ומשמעויותיהם". שופטי בג"ץ קבעו בצהריים פה אחד, כי החלטת הפרקליט הצבאי הראשי להעמיד לדין את המג"ד באישום של "התנהגות שאינה הולמת" היא "בלתי סבירה בעליל" ודינה להתבטל מחמת חוסר סבירות קיצוני.

בעקבות ההחלטה פרצה סערה בקרב משפטנים ופוליטיקאים. ח"כ מיכאל בן ארי (האיחוד הלאומי) אמר בתגובה, כי "היה צפוי שבג"ץ יקבל את עתירת השמאל והפלסטינים. בשנים האחרונות הפך בג"ץ למגרש הביתי של כל הטענות נגד צה"ל ובעד הערבים". ועד מתיישבי בנימין זעם על ההחלטה ופרסם הודעה לפיה "בג"ץ ממשיך לשמש כקבלן הביצוע של השמאל הקיצוני. בושה וחרפה שבג"ץ מעדיף להתעמר בקציני צה"ל המותקפים מידי שבוע על ידי ערבים פעילי שמאל באזור גדר ההפרדה, במקום לתמוך בהם במאבקם נגד הארגונים האנטי ציוניים והאלימים הללו".

גם הפרקליט הצבאי לשעבר והשופט בדימוס אמנון סטרשנוב תקף בחריפות את ההחלטה. לדבריו, "יש כאן התערבות מרחיקת לכת יתר על המידה של בג"ץ בסמכויות הפרקליט הצבאי הראשי תא"ל אביחי מנדלבליט". הוא הוסיף כי "זוהי התערבות מוחלטת בשיקול דעתו של הפצ"ר באיזה סעיפי אישום לבחור, וכעת כל מה שנותר לתובע בבית הדין הצבאי זה להגיש את פסק הדין של השופטים ולהגיד 'הנה, זה מה שבית המשפט העליון אומר'. אני לא מכיר שום תקדים בו הוגש כבר כתב אישום לבית דין צבאי ובג"ץ התערב, זה בלתי סביר בעיניי".

סטרשנוב צופה בעייתיות בהתנהלות העתידית של המשפט. "אני חושב שכעת תהיה לשופטים בתיק הזה בעיה קשה לבוא ולדון בתיק הזה. בג"ץ, עם כל הכבוד וההערכה, נקט בסדרת אמירות ומסרים לאומה, כשזו בעצם מלאכתו של בית הדין הצבאי שאמור לדון בתיק. חשוב לזכור שכבר הוגש כתב אישום נגד המג"ד עם סעיפים מספיק חמורים, כי בכל זאת היה כאן מעשה חמור של ירי בעצור כפות, אבל כתב האישום לכשעצמו הוא סביר למדי: יכולים לשלוח את המג"ד לכלא וניתן להורידו בדרגה. ראוי שבג"ץ ישאיר לבית דין צבאי להחליט על העונש".

מנגד, בשמאל הגיבו בחיוב על החלטת בג"ץ. לדברי ארגון "אנרכסיטים נגד הגדר", אפילו בג"ץ לא יכול היה להתעלם הפעם מהנבזות והאלימות בה מפעיל הצבא כוח כדי לדכא מחאה בשטחים. פרשת הירי באשרף אבו רחמה הינה רק קצה הקרחון, ונוח לטפל בה כ"תפוח רקוב" רק בגלל הפרופיל התקשורתי שקיבלה. בנעלין לבדה נורו למוות חמישה מפגינים בשנה האחרונה, ואף אחד לא הועמד על כך לדין. במקרים אלו, ורבים אחרים, כמו במקרה סא"ל בורברג, אשר מתווה למעשה את "רוח המפקד", הפצ"ר מעניק לחיילים חסינות-למעשה באופן גורף.

מקורבים לסגן אלוף עומרי בורברג, המג"ד מניעלין, אמרו היום בעקבות החלטת בג"ץ, כי "בשום שלב לא האירוע המג"ד לא נתן הוראה לירות באבו רחמה, והממצאים האלה מעוגנים בחומר החקירה. לא היה לעומרי שום רצון להתעלל או להפחיד, אלא לבצע תחבולה. בין זה לבין לקבוע שהיה כאן כשל ערכי יש פער גדול מאוד. גם התגובות של המג"ד לאחר האירוע מוכיחות מעל לכל ספק שלא הייתה כאן שום כוונה להתעלל בעצור. עומרי הוא אדם ערכי ומוסרי שתרם רבות למדינה ואין לנו ספק שהדבר יוכח גם בבית דין צבאי".

  • עוד באותו נושא:
  • ניעלין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully