וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בג"ץ: יוחמר האישום נגד המג"ד מניעלין

עדי שמחוביץ, יהושע בריינר וניר יהב

1.7.2009 / 11:38

שופטי העליון הורו לפרקליט הצבאי הראשי להחמיר את האישום נגד המג”ד, שלפי החשד הורה לירות בפלסטיני כפות. ”אם אכן הוא הורה לירות, מעשיו אכזריים ומחייבים תגובה הולמת”

יח"צ - חד פעמי

(צילום ארכיון: "בצלם", עריכת וידאו: ארנון מעוז)

בג"ץ קיבל היום (רביעי) את עתירתו של אשרף אבו רחמה, שנורה על ידי חייל צה"ל בניעלין בעודו כפות ועיניו מכוסות. השופטים קבעו פה אחד, כי החלטת הפרקליט הצבאי הראשי להעמיד לדין את המג"ד באישום של "התנהגות שאינה הולמת" היא "בלתי סבירה בעליל" ודינה להתבטל מחמת חוסר סבירות קיצוני.

אשרף אבו רחמה, יחד עם ארבעה ארגוני זכויות אדם: "בצלם", "הוועד נגד עינויים", "יש דין" והאגודה לזכויות אדם, הגישו עתירה לבג"ץ בדרישה לשנות את סעיף האישום נגד המג"ד, שלכאורה נתן את ההוראה, סא"ל עמרי בורברג, והחייל היורה, סמ"ר ל'. העבירה שיוחסה לשניים היא "התנהגות שאינה הולמת", עבירה הנחשבת קלה ואינה גוררת רישום פלילי. העותרים דרשו לשנות את כתב האישום כך שישקף, לטענתם, את חומרת המעשה.

השופטת איילה פרוקצ'יה, ראש הרכב השופטים, כתבה בהחלטה, כי "פגיעה באדם עצור כשהוא כבול, מכוסה עיניים וחסר ישע, משקפת מעשה עבירה חמור ואכזרי המחייב תגובה עונשית הולמת במישור הפלילי. על פי עובדות כתב האישום, במידה שיוכחו, המג"ד התכוון להפחיד את העצור כי עומדים לירות בו מטווח קצר ולפגוע בו פגיעה קשה. מעשה הפחדה זה כשלעצמו, שהופנה כלפי עצור חסר ישע כשהוא אזוק ומכוסה עיניים, גובל באכזריות והתעללות".

השופטים קבעו, כי "יינתן צו מוחלט בדבר ביטול ההחלטה כאמור, בצד החזרת העניין לפרקליט הצבאי הראשי כדי שיחזור וישקול על פי האמור בפסק דין זה מהם סעיפי העבירות שבהם ראוי להאשים את המג"ד ואת החייל בכתב האישום, כל אחד על פי עניינו ונסיבותיו, באופן שהעבירות שתיוחסנה לכל אחד מהם תשקפנה כראוי את טיבן של העובדות ואת אופיים של המעשים המתוארים בכתב האישום".

"בג"ץ הגן על זכויות האדם"

עו"ד שלומי ציפורי וסנגרו של המג"ד מטעם הסנגור הצבאי הראשי, אלוף משנה אודי בן אליעזר, אמר היום לאחר החלטת בג"ץ, כי "בשום שלב של האירוע לא ביקש המג"ד לבצע ירי כלשהו לעבר העצור, לא נתן פקודה לבצע ירי שכזה, לא צפה ביצוע ירי לעברו וכמובן שלא שיער כי החייל לא הבין לא כוונתו. ממצאים אלה מעוגנים היטב מחומר הראיות שנאסף בתיק החקירה".

לדבריו, "העתירה והדיון שהיו בבג"צ לא שינו כהוא זה את המסכת העובדתית ועל כן אנחנו מאמינים שבית המשפט הנכבד שגה כאשר החליט לקבל את העתירה. אנו מצפים להתחלתו של ההליך המשפטי ובטוחים שבמסגרתו נוכיח מעל לכל ספק שלכל היותר היתה אי הבנה בין המג"ד לחייל"

בתגובה על פסק הדין של בג"ץ, הביעו ארגוני זכויות האדם העותרים סיפוק מן ההחלטה "בשל המסר החיוני העולה ממנה, לפיו הגנה על זכויות האדם חייבת להוות שיקול מכריע בקרב גורמי אכיפת החוק". הארגונים הביעו תקווה כי פסק הדין יביא לכך שבעתיד לא תידרש התערבות בג"ץ על מנת שגורמי אכיפת החוק הצבאיים יעבירו לחיילים ולקצינים מסר ברור ובלתי מתפשר של שמירה על חיי אדם וכבודו. עם זאת, הארגונים הביעו את דאגתם נוכח העובדה, שאפילו במקרה בו ההתעללות בעציר הכפות תועדה בווידאו וזעזעה את הציבור, נדרשה התערבות בג"ץ כדי להביא את צה"ל לפעול באופן הולם.

לדבריהם, "ריבוי העדויות על אלימות אנשי כוחות הביטחון בשטחים והתגובות הרפות מצד גורמי אכיפת החוק בצבא מעוררים תהייה באשר למחויבותו או ליכולתו של הפיקוד הבכיר בצה"ל לנהוג בהתאם לנורמות מוסריות וחוקיות הכרחיות".

אירוע הירי התרחש לפני כשנה. במהלך הפגנה נגד עוצר שהוטל על הכפר ניעלין, נעצר אבו רחמה, בן 27 ונילקח לג'יפ צבאי. בזמן שהיה כפות ועיניו מכוסות ירה החייל ל' כדור גומי ופצע את אבו רחמה ברגלו. לדברי עו"ד שלומי ציפורי, סנגורו של בורברג, "אין מחלוקת על כך שבשום שלב של האירוע לא ביקש המג"ד ולא התכוון שהחייל יבצע ירי כלשהו". ציפורי הוסיף כי, "לאחר האירוע דיווח המג"ד מייד על הירי למפקדיו וערך תחקיר בעניין עוד טרם הפרסומים בכלי התקשורת".

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully