וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מועצת מגילות ים המלח: תעלת הימים - הרס סביבתי

אייל דץ

29.6.2009 / 14:25

פיילוט הפרויקט במימון הבנק העולמי עומד לצאת לדרך, במועצה קוראים לבדוק את החלופות ומזהירים מפני הרס ים המלח

במועצה האזורית מגילות-ים-המלח הגיבו היום (שני) להתפתחות הדרמטית בנושא תעלת הימים. בסוף השבוע פורסם כי ישנה הסכמה משולשת מצד ישראל, ירדן והבנק העולמי להוציא את פיילוט הפרויקט לדרך, ובמועצה חוששים מהנזקים הסביבתיים שעלול הפרויקט לגרום לים המלח. לטענתם, לפני שמכריזים על השקעה של מיליארד וחצי דולר בתעלה שעלולה לייצר נזקים סביבתיים בלתי הפיכים, ראוי לבחון את החלופות האחרות המונחות על שולחן הממשלה.

"לא יעלה על הדעת כי הפרויקט הידוע כחלופה הדרומית, ונמצא בתחילת תהליכי בדיקת היתכנות, יעבור לשלב אופרטיבי בלי לדעת מה תהיינה התוצאות וההשלכות ממנו" - אמר מרדכי (מוצי) דהמן, ראש המועצה האזורית מגילות-ים-המלח - "אנחנו מודעים מאוד לצורך האמיתי והדחוף של ממלכת ירדן והרשות הפלסטינית למי שתייה, וקוראים גם להן להצטרף לקריאה לבדיקה מקיפה ואחראית של החלופות הסביבתיות, המודולריות, המהירות והכלכליות יותר, המקדמות גם את הפתרון למצבו העגום של נהר הירדן. ההכרזה בשלב זה על יציאת החלופה הדרומית לדרך היא רמיסת האינטרס הציבורי ועלולה להיות צעד ראשון ובלתי הפיך להרס מוחלט של ים-המלח".

דהמן קרא לשדולה הפרלמנטרית להצלת ים-המלח, למחזיקי העניין בים המלח, גורמי המחקר, לארגוני הסביבה ולציבור הרחב להצטרף אל המועצה האזורית מגילות-ים-המלח בקריאה לממשלה לבחון בדחיפות את החלופות הנוספות לפתרון מצוקת המים האזורית ושיקום ים-המלח.

עלות התוכנית: 15 מיליארד דולר

כזכור, בפגישה שקיימו בוושינגטון ביום שישי האחרון המשנה לראש הממשלה סילבן שלום ונשיא הבנק העולמי רוברט זואליק, סוכם כי הבנק יתמוך בתוכנית הפיילוט המתגבשת בין ישראל לירדן. לשם ביצוע הפרויקט ייבנה צינור ויוקם מתקן להתפלת מים, אשר יספקו מים לירדן, לישראל ולרשות הפלסטינית. לפי הסיכום, בשלב הראשון יועבר צינור בין ים סוף לים המלח ויוזרמו באמצעותו 200 מיליון מטרים מעוקבים (ממ"ק) מים בשנה. 100 מיליון ממ"ק מתוכם יותפלו באמצעות מתקן התפלה אשר יוקם באילת והם יחולקו בין ירדן, ישראל והרשות הפלסטינית. 100 מיליון הממ"ק הנותרים יוזרמו לים המלח. לפי דיווח בקול ישראל, הבנק העולמי הסכים להשקיע בביצוע השלב הראשון של הפרויקט סכום בסך מיליארד וחצי דולר.

העלות הכוללת של הפרויקט צפויה להגיע ל-15 מיליארד דולר, אשר כוללים את הקמתו של מתקן ההתפלה. בעבר הובעה דאגה מצד ארגונים סביבתיים, הנוגעת לתוצאות האפשריות של מהילת מי ים המלח במים אשר יוזרמו אליו מים סוף. הבנק העולמי הודיע בעניין זה כי בכוונתו לערוך בדיקת היתכנות, אשר תנסה לתת מענה לשאלות אלה. הבדיקה צפויה להימשך שלוש שנים, אך בינתיים נתן הבנק את הסכמתו לגשת לביצוע חלקו הראשון של הפרויקט כבר עכשיו. ירדן, הסובלת ממחסור חמור במים, הודיעה כי תקים חברה ייעודית להתפלת מים, שתהיה מעורבת בהתקדמות פרויקט תעלת הימים. כאשר יושלם הפרויקט צפויה התעלה להזרים בשנה קרוב לשני מיליארד ממ"ק מים באמצעות ארבעה צינורות.

  • עוד באותו נושא:
  • ים המלח

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully