וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרס: "היום יותר קל לייצר ילדים מאשר מים"

הילה רז

29.6.2009 / 14:13

"יש לנו יותר אנשים ממים" אמר הנשיא וקרא לפתח דרכים להובלת מים בים להתפלה, ולחשיבה מחודשת בעניין עתודות המים

הפורום העסקי בין אנשי עסקים ישראלים ואזרים נפתח היום באזבריג'אן, בנוכחות נשיא אזרביג'אן ונשיא ישראל. נשיא אזרביג'אן, אליהם אלייב, הפתיע את הנוכחים והגיע למפגש במקום ראש הממשלה האזרי. במשלחת הישראלית ראו בבואו של הנשיא אלייב הישג אדיר.

נשיא ישראל, שמעון פרס, התייחס למשבר הכלכלי העולמי, והסביר שלדעתו המשבר הנוכחי נובע משתי סיבות: "הראשונה, שבעשורים האחרונים לאנשים היה יותר כסף מרעיונות, והשנייה היא שהושם דגש רב מדי על התחום הפיננסי במקום על נכסים ממשיים".

פרס הוסיף כי המשבר הנוכחי נבע גם מחולשות אנושיות. "אני מאמין שחלק מפשיטות הרגל הן לא מכלכלה גרועה, אלא קוצר ראייה של האנושות", אמר. פרס הביא כדוגמה את קריסתה של חברת המכוניות האמריקאית ג'נרל מוטורס. לדבריו, החברה פשטה את הרגל בפתאומיות "כי היא לא התאימה את עצמה למציאות".

"כש-GM צמחה האמריקאים היו מפוזרים, וגרו בערי שדה מרוחקות. בשנים האחרונות האנשים מתרכזים בערים גדולות. במקום לנסוע במכוניות גדולות ומזהמות, עם מנוע חזק שנוסע למרחקים עצומים בין הערים, GM היתה צריכה לבנות מכונית קטנה שמתאימה לערים", אמר פרס.

פרס הוסיף כי אותו שינוי בתפיסה נחוץ גם לגבי המים. "כיום יש לנו יותר אנשים ממים. קל יותר לייצר ילדים מאשר מים, ואני אומר זאת ברצינות. בעתיד יהיו יותר ילדים ממים, אם לא נטפל בכך". פרס קרא לפתח דרכים להובלת מים בים להתפלה, ולחשיבה מחדש להפצה מחדש של עתודות המים.

הלחץ האירני לא הצליח לפגוע בקשרים בין המדינות

הנשיא פרס הבהיר שהוא התבקש שלא לדבר על תעשיית הנשק, אך התייחס לכך מההיבט של הסכנות על ביטחון המדינה. לדבריו, הצבא צריך להיות בליגה העליונה מבחינת מחקר ופיתוח. "יש לישראל כישרונות רבים שתמכו בצבא. אנחנו לא רואים בצבא כמכשיר מלחמה בלבד, אלא כמקום להתפתחות האומה". הנשיא הסביר כי תעשיית החלל והאינטרנט שצמחו והתפתחו בצבא ארה"ב, משמשים כיום לצרכים אזרחיים.

הנשיא אלייב אמר שכמעט 20 חברות ישראליות פעולות כיום באזרביג'אן. כפי הנראה, הוא אינו מונה את החברות הישראליות הביטחוניות, ופעילותן במדינה המוסלמית הגובלת באירן ומאויימת על ידה, מוצנעת כאן היטב. לדברי אלייב, "בתחום האנרגיה השגנו את מה שרצינו ואנחנו מעוניינים להרחיב את תחומי הידע בחקלאות, תשתיות, מדע וטכנולוגיה כדי לא להיות תלויים רק בשוק האנרגיה".

אחת מהדיפלומטיות הישראליות אמרה לאחר מכן כי "אירן לחצה מאוד על אזרביג'אן לבטל את המשלחת. הנשיא אלייב הושיט עכשיו יד חמה לעסקים הישראלים". לדבריה, "הדברים שאמר הנשיא זה כמו הוראה לאנשי העסקים המקומיים להאיץ את שיתוף הפעולה העסקי עם ישראל. הוא לא היה צריך לדבר יותר. המסר ברור ואנשי העסקים המקומיים הבינו את החשיבות".

בנוסף לכך, שר התמ"ת, בנימין בן אליעזר, ונשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, נפגשו היום עם השר לפיתוח כלכלי של אזרביג'אן. הצדדים הגיעו להסכמה עקרונית על הקמה של חווה חקלאית ניסויית שתוקם באזרביג'אן, ותהווה פלטפורמה להפצה של טכנולוגיה ישראלית.

ממשלת אזרביג'אן רואה בפיתוח החקלאות יעד לאומי, והיא הקצתה לכך משאבים באמצעות חברה ממלכתית שהוקמה. החווה תמומן על ידי הממשלה האזרית, אך עדיין לא ידוע מהו היקף העסקה. החברה הממלכתית תרכוש ידע ישראלי בתחומים טכנולוגיה חקלאית, חממות, שינוע חקלאי, והובלה של מוצרים חקלאיים ומוצרי השקייה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully