וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשיא הונדורס החדש: "צ'אווס לא מאיים עלי"

טלי גולדשטין

29.6.2009 / 10:29

לאחר ההפיכה הצבאית, במהלכה הודח הנשיא מנואל סלאיה, מונה נשיא חדש בהונדורס: יו"ר הפרלנט רוברטו מיצ'לי. "90% מהאוכלוסייה מרוצה מההפיכה"

(צילום: רויטרס, עריכת וידאו: ענת ברק, קריינות: אילן שניג)

רוברטו מיצ'לטי, נשיא הונדורס החדש, אמר אתמול (ראשון) כי הצבא פעל על פי הוראות בית המשפט וכי מטרת ההפיכה הצבאית, במהלכה הודח הנשיא מנואל סלאיה וגורש לקוסטה ריקה, היתה "להגן על החוק ועל עקרונות הדמוקרטיה ולכבדם".

מיצ'לטי איים לכלוא את סלאיה ולהעמידו לדין כשישוב מהגלות הכפויה. בנוסף, הזהיר הנשיא החדש את מנהיג ונצואלה הוגו צ'אווס, שאיים לפתוח במלחמה נגד הונדורס, ואמר: "לאף אחד - ברק אובמה או הוגו צ'אווס - אין את הזכות לאיים על המדינה". מיצ'לטי, חבר במפלגה הליברלית של סלאיה, התנגד למשאל העם שתכנן הנשיא המודח בנוגע להארכת כהונתו ואמר כי הוא בטוח ש-90% מאוכלוסיית הונדורס שמחה על ההפיכה ותוצאותיה.

שני נשיאים, מדינה אחת

הונדורס התעוררה הבוקר למדינה המפולגת בין שני נשיאים: סלאיה, המוכר מבחינה חוקית על ידי הקהילה הבינלאומית, הודח על ידי הצבא לאחר שרצה להפר את החוקה ולהתמודד לכהונה שנייה ומיצ'לי, יו"ר הפרלמנט שמונה לנשיא ונתמך על ידי הקונגרס, בתי המשפט והצבא.

נשיאי מדינות אמריקה הלטינית צפויים להתכנס היום (שני) בניקרגואה כדי לדון בדרכים לפתרון המשבר. נשיא ונצואלה הוגו צ'אווס אמר בתגובה להפיכה: "אם האוליגרכים מפרים את החוקים, לעם יש מחויבות להתנגד ולהיאבק ואנו איתם". צ'אווס התחייב אתמול לעשות כל שביכולתו על מנת לעצור את ההפיכה ולהשיב את בעל בריתו סלאיה לשלטון, אפילו אם מדובר במתקפה צבאית נגד הונדורס.

סלאיה נחטף אתמול על ידי חיילים חמושים בביתו, הועלה למטוס ונשלח לקוסטה ריקה. כהונתו של סלאיה אמורה להסתיים ב-27 בינואר ויש הסבורים כי ניסיונו לערוך את משאל העם נבע מחוסר רצונו לוותר על הכסא. החוקה בהונדורס מגבילה את כהונת הנשיא לכהונה בודדת בת ארבע שנים. מתנגדיו של סלאיה חששו כי הוא ישתמש בתוצאות משאל העם כדי לרוץ פעם השנייה, בדומה לרפורמות שיישם צ'אווס בוונצואלה.

ארצות הברית גינתה את ההפיכה ובכירים בממשל אובמה אמרו כי הזהירו בימים האחרונים את צמרת ההנהגה במדינה, כולל את קציני הצבא, שארה"ב לא תתמוך בהפיכה. בעקבות הדחתו של סלאיה, נעצרו מספר חברים בקבינט. לפי דיווח ארגון זכויות האדם "חופש הביטוי", המחוקק סיזאר האם מת במהלך העימותים עם המשטרה מירי שוטרים. טנקים וכלי רכב צבאיים פשטו על הבירה טגוסיגלפה וצרו על הארמון הנשיאותי, אך לא דווח על אלימות.

הפיכות צבאית היו נפוצות במרכז אמריקה במשך ארבעה עשורים, אך ההפיכה אתמול היא הראשונה מאז הפיכה כושלת נגד צ'אווס ב-2002. זוהי ההפיכה הצבאית המוצלחת הראשונה במרכז אמריקה מאז ההפיכה בגואטמלה במהלכה הודח הנשיא חורחה סראנו ב-1993.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully