וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צ'אווס מאיים במלחמה על הונדורס

טלי גולדשטין

28.6.2009 / 16:00

צבא הונדורס חטף את הנשיא מנואל סלאיה מביתו על רקע סכסוך פוליטי והעבירו לקוסטה ריקה. בן הברית של סלאיה, הוגו צ'אווס, העלה את כוננות צבאו

(צילום: רויטרס, עריכת וידאו: רן צימט)

צבא הונדורס עצר היום (ראשון) את הנשיא חוזה מנואל סלאיה, בעקבות המשבר החוקתי שפרץ במדינה על רקע ניסיונו להיבחר שוב לתפקיד. מזכירו האישי סיפר כי במהלך המעצר התנהלו חילופי אש וככל הנראה הנשיא נפצע. הוא הוצא מהמדינה כליל ונמצא בקוסטה ריקה, שם ביקש מקלט מדיני.

סלאיה סיפר כי התעורר במיטתו לקול יריות. הוא קרא לארה"ב להבהיר האם היתה מעורבת בהפיכה. סלאיה הוסיף כי נחטף על ידי חיילים ואישר את עובדת היותו בקוסטה ריקה. לדבריו, שומרי ראשו נאבקו בחיילים במשך חצי שעה אך לשווא. סלאיה חזר והדגיש כי הוא עדיין הנשיא של הונדורס וקרא לעם להגן על הדמוקרטיה בדרכי שלום.

לפי עדי ראיה, כ-200 חיילים במדים צרו על הארמון הנשיאותי וירו גז מדמיע על מאות מתומכי הממשלה המפגינים מחוץ לארמון. הפרלמנט של הונדורס הודיע כי הוא שוקל כבר למנות את יו"ר הפרלמנט כנשיא החדש.

נציג ונצואלה בארגון המדינות האמריקאיות אמר היום כי חיילים מהונדורס חטפו את שגרירי ונצואלה, קובה וניקרגואה המכהנים במדינה. נשיא ונצואלה הוגו צ'אווס אמר כי יעשה כל שביכולתו כדי לעצור את ההפיכה וכי העלה את הכוננות של צבאו. לדבריו, הוא מוכן להגיב במקתפה צבאית אם שגריר ונצואלה בהונדורס ימות או שחיילים יעזו להיכנס לשגרירות ונצואלה. "החונטה בהונדורס תיכנס למצב מלחמה דה פקטו. אנחנו נגיב בפעולה צבאית. הוריתי לצבא ונצואלה להעלות את הכוננות", אמר הנשיא הוונצואלי. הן ממשלת ונצואלה והן ממשלת אקוודור אמרו כי לא יכירו בשום ממשלה חדשה או נשיא חדש שימונה במקום הנשיא סלאיה.

האיחוד האירופי קרא היום להשיב את הנשיא סלאיה לתפקידו. נשיא ארה"ב ברק אובמה אמר כי הוא "מודאג מאד" ממעצר נשיא הונדורס מנואל סלאיה והוצאתו מהמדינה. אובמה הוסיף כי יש לפתור את המתיחות הפוליטית בדרכי שלום באמצעות דיאלוג. "אני קורא לכל השחקנים הפוליטיים והחברתיים בהונדורס לכבד את הנורמות הדמוקרטיות, את שלטון החוק ואת האמנה הדמוקרטית הבין-אמריקאית. יש לפתור את המתיחות בדרך של שלום ובאמצעות דיאלוג, ללא כל התערבות חיצונית", אמר הנשיא. מזכירת המדינה האמריקאית הילרי קלינטון אמרה בתגובה להפיכה הצבאית כי זוהי הפרה של הדמוקרטיה וכי כל פעולה נגד הנשיא סליאה ראויה לגינוי חריף של העולם כולו. ארה"ב גם הכחישה מעורבות בהפיכה הצבאית בהונדורס.

בשבוע שעבר פיטר סלאיה את רמטכ"ל הונדורס, לאחר שהאחרון סירב לעזור לו לארגן משאל עם על המשך כהונתו. לפי החוק בהונדורס, הנשיא רשאי לכהן רק לתקופה של קדנציה אחת בת ארבע שנים. המדינה המרכז-אמריקאית, שבה שבעה מיליון תושבים, נחשבת ליציבה מבחינה פוליטית מאז תום המשטר הצבאי בתחילת שנות ה-80. דרישתו של זלאיה לשנות את החוקה ולהמשיך מעבר לכהונה אחת עוררו מחלוקת חריפה. בית המשפט העליון פסק נגד סלאיה והורה לו להחזיר את הרמטכ"ל רומאו וסקז לתפקידו, פסיקה שהנשיא כינה ניסיון הפיכה.

מהמדינות העניות בעולם

הונדורס היא המדינה השנייה בגודלה במרכז אמריקה אחרי ניקרגואה. היא גובלת בגואטמלה מצפון וממערב, באל סלבדור מדרום מערב ובניקרגואה מבדרום מזרח.

הונדורס היתה בעלת ברית של ארצות הברית במהלך המלחמה הקרה, אך מאז החלה לנוע שמאלה לכיוון האידיאולוגיה הסוציאליסטית של נשיא ונצואלה הוגו צ'אווס – נטייה המאפיינת את מרבית המדינות באמריקה הלטינית, בהן בוליביה, פרו, ברזיל, אקוודור, ארגנטינה וצ'ילה, וההנהגה האנטי-אמריקאית השולטת בהן.

הונדורס חתומה על הסכם הסחר החופשי בין ארה"ב למדינות מרכז אמריקה. היא סובלת מאבטלה גבוהה וכיום אחת המדינות העניות באמריקה הלטינית, הממשלה מסתמכת על כסף הנשלח מתושבים המתגוררים ועובדים בארה"ב ושולחים את משכורתם בחזרה למשפחות. הכלכלה של הונדורס נהרסה ב-1998 אחרי שהוריקן מיטץ' גבה את חייהם של 13,500 בני אדם ברחבי אמריקה הלטינית וגרם לנזק המוערך בחמישה מיליארד דולר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully