וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נוער הגבעות כבר לא הולך לבקו"ם

יהושע בריינר

28.6.2009 / 12:19

יותר ויותר צעירים מקרב "נוער הגבעות" בוחרים שלא להתגייס לצה"ל בשנים האחרונות. "כשההחלטות שבכירי הצבא מקבלים הן פוליטיות אין לי מה לחפש שם"

ההתנתקות מגוש קטיף, אירועי עמונה, והפינויים מבית המריבה ומהמאחזים הבלתי-חוקיים עושים את שלהם: יותר ויותר מועמדים לשירות בצה"ל מקרב נוער הגבעות מסרבים להתגייס לצבא ומקבלים פטור לשירות על רקע 'אי התאמה' ופטורים רפואיים שונים. לדברי גורם מקרב נוער הגבעות, בשנה האחרונה השיגו עשרות בני נוער פטור מגיוס, מרביתם הצהירו במהלך תהליך הגיוס כי אין בכוונתם ליטול חלק בצבא שהוראותיו פוליטיות ובהמשך קיבלו שחרור משירות. חלקם קיבלו פטור בשל תיקים פליליים שנפתחו נגדם לאחר שנעצרו במהלך פינויים שונים ובעקבות כך קיבלו פטור בטענת 'אי התאמה'.

"אמרו לי בלשכת הגיוס שאני יכול להגיש בקשה מיוחדת להתגייס, אבל לא רציתי לשרת ואחרי כמה חודשים קיבלתי פטור בדואר", מספר אחד מהם. רבים מהנערים מקבלים פטור משירות על רקע רפואי, ועל אף שישנה אפשרות לצעירים בעלי רישומים פליליים להתגייס, הם אינם עומדים על כך שיגוייסו, ובכך מקבלים את האישור שלא לשרת. יש לציין כי לא מדובר בהתארגנות קבוצתית, אלא בפעולות של יחידים.

מתנחל נוסף שקיבל פטור על 'אי התאמה' הוא פעיל הימין צבי סוכות, בן 18. "אמרתי בראיון שהיה לי בלשכת הגיוס שאין לי אמון בצבא". לדבריו, "מאז שצה"ל גירש יהודים מגוש קטיף והשומרון איך יהיה לי אמון במפקדים שלי? אין כאן עניין של סרבנות. נכון שצה"ל עושה גם דברים טובים אבל הצבא בנוי על האמון של החיילים במפקדים, וברגע שכל ההחלטות שבכירי הצבא מקבלים הן פוליטיות אין לי מה לחפש שם. גם המחשבה להתגייס ולהשפיע מבפנים עלתה אבל רבים לפני ניסו לעשות והדבר לא עלה בידם".

פעיל ימין אחר, המתגורר באזור חברון, קיבל לפני כחודש פטור על רקע אי התאמה. "אחרי שאמרתי למפקד לשכת הגיוס שיש לי אידיאלים שאני לא מוכן לוותר עליהם קיבלתי בדואר פטור על 'אי התאמה בשל תיקים פליליים'. גם אם הייתי מתגייס, הייתי מוצא את עצמי מהר מאוד בכלא. הרבה חבר'ה נמצאים בלבטים קשים מאוד מבחינת הגיוס. מצד אחד הם אומרים שכשהם היו בגבעות הצבא לא שמר עליהם ובמקום זאת השקיע את כספו ואנשיו בגירוש אנשים מבתיהם ומצד שני הצבא זה משהו שכולנו חונכנו עליו. גם אלה שמתגייסים קשה להם מאוד. צריך להבין, כולנו גדלנו עם חיילים ליד הבתים, הכנו להם עוגות וקפה, כך שאנחנו לא יורקים על הצבא. בניגוד לשמאל, זה לא שאנחנו לא מתגייסים בגלל תנאי נוחות אלא מטעמים אידיאולוגיים".

מדובר צה"ל נמסר בתגובה כי "צה"ל פועל לצמצום תופעת ההשתמטות משירות, הן במישור החקיקתי והן במישור ההסברתי בשיתוף מערכת החינוך, תנועות הנוער והרשויות המקומיות. על פי חוק, פטור משירות ניתן לגברים בגין אחת הסיבות הבאות: תורתו אומנותו, פטור רפואי, סף גיוס ורישום פלילי. בנוסף למקרים מסוג זה, המהווים רוב מוחלט, ישנם מקרים בודדים בשנה בהם ניתן פטור על רקע מצפוני. ההגדרה 'פטור על רקע אידיאולוגי ימני' אינה רלוונטית ואינה מהווה פרמטר למתן פטור משירות. בהתאם לכך, אין בצה"ל נתונים ספציפיים המתייחסים להיקף מקבלי פטור משירות בקרב מגזר או קבוצה כזו או אחרת".

ניתן לפנות ליהושע במייל: joshjosh@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully