וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בריטניה לאירן: "שחררו מיד את העצורים"

עידן דורנר

28.6.2009 / 13:35

שר החוץ הבריטי תקף את אירן, בעקבות מעצר של 8 עובדים אירניים משגרירות בריטניה בטהרן, בטענה שלקחו חלק במחאה שפרצה בעקבות תוצאות הבחירות

אירן עצרה שמונה עובדים אירניים משגרירות בריטניה בטהרן, בטענה שלקחו חלק במחאה בפרצה בעקבות תוצאות הבחירות במדינה. מדובר בהחרפה נוספת ביחסים המתוחים בין שתי המדינות, לאחר שבשבוע שעבר טהרן האשימה את לונדון בליבוי המפגינים וגירשה שני דיפלומטים בריטים מתחומה. בתגובה נקטה בריטניה בצעד זהה.

בתגובה למעצר הודיעה בריטניה, כי מדובר בניסיון "להלך אימים ולהטיל אימה" ודרשה את שחרורם המיידי. שר החוץ הבריטי דיוויד מיליבנד אמר כי "ההטרדה והאיומים מהסוג הזה הם בלתי מתקבלים. אנחנו רוצים לראות אותם משוחררים ללא פגע".

מנהיגה העליון של אירן האייתוללה עלי חמינאי דחה היום את מה שהוא מכנה "ההצהרות המתערבות" שהשמיעו גורמים במערב בנוגע למחלוקת על תוצאות הבחירות בארצו. "אם האומה האירנית ובכיריה תמימי דעים ומאוחדים, אז לניסיונות של מבקשי הרע הבינלאומיים המתערבים ולפוליטיקאים האכזרים לא תהיה השפעה".

בתוך כך, מועצת שומרי החוקה של אירן תפסוק היום בנושא הערעור על תוצאות הבחירות לנשיאות, שנערכו לפני שבועיים והציתו גל מחאה חסר תקדים בטענה שזוייפו. מנהיג המחאה, המועמד הרפורמיסטי מיר חוסיין דחה את החלטת המועצה לערוך ספירה חוזרת של חלק מהקלפיות. הוא דורש ספירה מחודשת של כל קולות הבוחרים, אך אמש הוא אמר כי יסכים גם לבדיקה של גוף עצמאי. המועצה כבר טענה כי בחירתו של מחמוד אחמדינג'ד היא חוקית ואף אמרה ביום שישי כי הבחירות האחרונות היו ה"בריאות" ביותר מאז המהפכה האיסלמית בשנת 1979.

נראה כי מאבקי הכוח בתוך אירן עוברים מהרחובות ללב המשטר בעקבות דיווחים לפיהם האייתוללה המתון האשמי רפסנג'אני מתכנן להחליש את סמכויותיו של המנהיג העליון עלי חמינאי. לפי דיווחים שונים, רפסנג'אני, שעומד בראש מועצת המומחים, שתפקידה למנות או לפטר את המנהיג העליון, פועל להעביר את סמכויותיו למועצת אייתולות.

במקביל התפתחה גם מחלוקת בין אחמדינג'ד ליו"ר הפרלמנט עלי לריג'אני. האחרון הודיע כי בכוונתו להקים ועדה פרלמנטרית שתחקור את הבחירות ובתגובה תומכיו של אחמדינג'ד בפרלמנט דנו באפשרות להדיח את לריג'אני. המחאה ברחובות כמעט ודוכאה לחלוטין באלימות על ידי כוחות הביטחון.

  • עוד באותו נושא:
  • איראן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully