וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב: עושים היסטוריה עם חוק האקלים

28.6.2009 / 10:43

מתברר שאובמה לא רק מפזר הבטחות. ארה"ב מיישרת קו עם העולם המערבי בנושא הפחתת גזי חממה. ישראל לעומת זאת, לא חשה צורך להילחם בהתחממות הגלובלית

הצעת החוק המהפכנית המציבה יעדים להפחתה בפליטת גזי חממה עברה אתמול בבית הנבחרים האמריקאי. עכשיו נותר לסנאט לאשר אותה, ובכך תזכה ארצות הברית להיפטר מהמוניטין הגרוע שלה בעניין המאבק בהתחממות הגלובלית. אובמה שיבח את בית הנבחרים ואמר כי "מדובר בפעולה היסטורית. זהו מהלך נועז והכרחי הטומן בחובו הבטחה לתעשיות חדשות, למיליוני משרות נוספות, והפחתה של התלות המסוכנת שלנו בייבוא נפט".

הצעת החוק עוסקת ביעדים להפחתת גזי חממה: עד שנת 2020 הפחתה של 17 אחוזים (ביחס לשנת 2005), ו-83 אחוזים עד שנת 2050. בנוסף, עוסק חלק עיקרי בהצעה בסחר בהיתרי פליטת גזי חממה, המאפשר לגופים שונים שקיבלו היתרי פליטה, לסחור בהם. יעדים אלה מהווים יישור קו עם שאר מדינות העולם המפותחות, שיפגשו בוועידת קופנהאגן בדצמבר הקרוב, ועידה שבסופו של דבר אמורה לגבש הסכם עולמי להפחתת גזי חממה (שיחליף את אמנת קיוטו).

ארצות הברית זכתה לגינויים רבים בשל הזנחת החקיקה הסביבתית שלה, וחוסר נכונותה להציב יעדים להפחתת גזי חממה – כפי שקורה בכל המדינות המפותחות. ארה"ב לא היתה חלק מאמנת קיוטו, למרות היותה אחת המזהמות הגדולות מבין המדינות המפותחות. אחד היעדים העיקריים שהציב לעצמו אובמה ערב הבחירות היה המאבק בהתחממות הגלובלית, ונראה שבינתיים הוא עומד בהבטחות. באם תעבור הצעת החוק גם בסנאט, יהיה זה המהלך הסביבתי הגדול ביותר של ארה"ב אי פעם.

ברחבי אצות הברית הביעו מדינות רבות את תמיכתן בהצעת החוק המהפכנית. אך התמיכה לא נשארת רק בגבולות ארה"ב - ראש ממשלת אוסטרליה, קווין רוד, שיגר את ברכתו על ההצלחה בהתקדמות הצעת החוק. חוק דומה עומד כעת לדיון בפרלמנט האוסטרלי. "אלה חדשות טובות לעולם", אמר רוד, "ועכשיו אני יכול להגיד למעכבי החוק באוסטרליה 'תראו מה קורה בארה"ב'". אוסטרליה וארה"ב היו המדינות הגדולות ביותר שלא חתומות על אמנת קיוטו, אך אוסטרליה בראשות רוד הצטרפה לאמנה בשנת 2007.

ובמרחק שנות אור - ישראל

לוועידת קופנהאגן ישראל תגיע ללא בשורה בפיה. בעת החתימה על אמנת קיוטו נחשבה ישראל למדינה מתפתחת, ולכן לא חויבה לעמוד ביעדים להפחתת פליטת גזי חממה. כיום ישנן יוזמות שונות להפחתת הפליטה ב-20 אחוז עד שנת 2020, אך בפועל לא נעשה דבר כדי להגיע ליעדים אלה. לאחרונה הוחלט על כך שמנכ"לים ממשרדי הממשלה השונים יבחנו את האפשרויות של ישראל להצבת יעדים לקראת ועידת קופנהאגן, אך בעיקר כדי לבחון פעולה אחרי חתימת ההסכם.

בכנס שנערך בשבוע שעבר על ידי ארגון ידידי כדור הארץ בו השתתפו ח"כים, נציגי משרדי ממשלה שונים וארגונים סביבתיים אמר כ"ח אופיר פינס: "אנחנו נגיע לקופנהאגן וזה יהיה מביך. יש מאמץ עולמי שישראל מסרבת להשתתף בו, זאת למרות שאנו כבר סובלים מהשפעות שינויי האקלים. אנחנו כמדינה צריכים לאפשר לתושבים לחיות כמו בכל מדינה בעולם המערבי, אבל אנחנו מנותקים לגמרי ממה שקורה בארה"ב ובאירופה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully