וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לדור: "פרקליטי אולמרט הציגו ברווז"

עדי שמחוביץ

28.6.2009 / 16:16

פרקליט המדינה הגיב להאשמותיהם של סנגוריו של ראש הממשלה לשעבר. קודם לכן, העיד טלנסקי בפרשה המכונה "מעטפות הכסף". פרקליטי אולמרט: "עדותו שווה לאפס"

גדעון צנטנר

(צילום: גדעון צנטנר, עריכת וידאו: גדי וינסטוק, קריינות: אילן שניג)

כשנה לאחר עדותו הקודמת העיד הבוקר (ראשון) איש העסקים משה טלנסקי נגד ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט בפרשה המכונה "מעטפות הכסף". טלנסקי מעיד בבית משפט המחוזי בירושלים במהלך החקירה הנגדית שלו שתתבצע על ידי צוות ההגנה של אולמרט וראש לשכתו של אולמרט, שולה זקן.

במהלך הדיון הציגו סנגוריו של אולמרט הקלטה בה נשמע פרקליט מחוז ירושלים כשהוא מספר שטלנסקי הינו עד לא אמין. פרקליט המדינה, משה לדור, אמר כי "אני לא מעלה על דעתי שאתם קונים את הברווז שהוצג על ידי אנשי יחסי הציבור. הפרקליטות ביקשה להשמיע את העדות, היא עשתה מעשה ראוי. זאת הייתה מטרה לבירור האמת. עדות כוללת כל מיני פרטים, כאלו ואחרים ואנו לא מעריכים אותה ואת התרשמותינו לגבי העדות. היא הייתה ראויה ונכונה. העדות לפעמים יכולה לכלול פרטים מורכבים. כאשר אכן מגיעים למסקנה שהעדות הינה משקפת במלואה צריך לשאול לאיזה כיוון העדות הולכת". לדור אמר שהתרשומות שנחשפו היום היו מוכרות לסניגוריו של אולמרט מהיום הראשון.

במהלך העדות אמר טלנסקי כי לא היה שום דבר לא תקין או לא חוקי ביחסים בינו לבין אולמרט. בנוגע לשאלת עורך דינו של אולמרט, אלי זוהר, מדוע סירב להגיע עד כה לישראל להעניק עדות נוספת, אמר טלנסקי, כי עורך דינו יעץ לו שלא להגיע לארץ. הדיון מתנהל בדלתיים פתוחות.

פרקליטו של אולמרט, עו"ד אלי זהר, אמר הבוקר לפני מסירת עדותו של טלנסקי כי "מדובר בעוד יום מיותר, חקירה מיותרת ועדות מיותרת". אמיר דן, יועץ התקשורת של ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, אמר היום לפני עדותו של טלנסקי, כי "עדותו של טלנסקי שווה לאפס. בחקירתו הקודמת הוכחנו שהוא שיקר והאיש בדה את הגרסאות". בראיון לגלי צה"ל אמר, כי אולמרט זכאי והוא משוכנע בכך. אנו בטוחים כי גם פרשת טלנסקי תתפוגג כמו פרשת בל"ל ופרשת הבית ברחוב כרמיה".

לאחר הדיון אמר עו"ד זהר עו"ד כי "לדעתי היום התברר שאין לעדות בסיס , לידתה בחטא כאשר היה ידוע שהעד אומר דברים סותרים וכל הניסיונות להתפתל לא ראויים. התרכזנו היום בלהוכיח שההתנהלות סביב עדותו המוקדמת של טלנסקי לא הייתה תקינה. אני לא רוצה לתת ציונים לפרקליטות. הייתה עדות מוקדמת שבגללה ראש ממשלה פרש מתפקידו. אנו כבר יודעים שלא כצעקתה. כך אין מתנהגים לא לראש ממשלה ולא לאזרח שזכויותיו צריכות להישמר. אין לי שום דבר נגד הפרקליטות. הלהיטות להביא למהלכים יצרה מצב בלתי אפשרי".

עדותו השנייה של טלנסקי תתבצע שלושה חודשים לאחר החלטתו של היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, על הגשת כתב אישום, בכפוף לשימוע, נגד ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט ונגד ראש לשכתו, שולה זקן, בפרשה המכונה "מעטפות הכסף" או "פרשת טלנסקי". ההחלטה על הגשת כתב האישום היא תוצאה של חקירה פלילית נגד אולמרט שהחלה באפריל 2008 ועל פי החשדות שעלו ממנה קיבל אולמרט כספים שלא כדין במהלך כהונותיו הציבוריות כראש עיריית ירושלים וכשר בממשלה.

עיקר החקירה עוסקת במערכת היחסים של אולמרט ואיש העסקים האמריקאי, משה טלנסקי, שעסק בין השאר, בגיוס כספים לארגונים בעלי זיקה לישראל. על פי החשדות, אולמרט ניצל את מעמדו ותפקידיו לקבלת תמיכה וסיוע בעניינים כספיים מטלנסקי ופעל להסתרת היחסים ביניהם, בין השאר גם ממבקר המדינה. בתמורה סייע אולמרט לטלנסקי בקשרים עם אנשי עסקים בכירים בתחום הנדל"ן, תוך ניגוד עניינים.

"עדותו שווה לאפס"

טלנסקי העיד ביולי 2008 בעדות מוקדמת, זאת מאחר והיה חשש כי במקרה של הגשת כתב אישום נגד אולמרט לא ישוב טלנסקי לארץ להעיד נגדו. החששות הוכחו כנכונות כאשר לאחר עדותו בשנה שעברה, סירב טלנסקי לחזור לישראל להמשך מתן עדות וזאת על אף הבטחתו לעשות כן. טלנסקי חשש כי העדות תשמש נגדו בהליכי חקירה המתנהלים נגדו בארצות הברית. לאחר הבנות שהגיעו עורכי דינו, יהושע רזניק וז'ק חן, עם הפרקליטות אישר טלנסקי את חזרתו לישראל.

בין היתר סוכם כי העדות לא תשמש נגדו באופן ישיר בחקירה המתנהלת על ידי הרשויות בארצות הברית. יש לציין כי עדיין אין החלטה באשר למעמדו של טלנסקי בפרשה, ואם גם נגדו יוגש כתב אישום.

בשבוע שעבר הורה בית המשפט המחוזי לפרקליטות להעביר לידי סנגוריו של אולמרט תרשומות פנימיות לגבי שיחות שערכו עם עורכי דינו של טלנסקי. בין התרשומות, תמלילי שיחה שערך עו"ד אלי אברבנאל במאי 2008 ועניינה שיחת טלפון שקוימה שעות אחדות לפני כן עם עורך דינו של טלנסקי, ז'ק חן. לפי אותה תרשומת, אמר אברבנאל לחן: "מבחינתנו יהיה חבל מאד אם העד יחסוך פרטים מתוך פזילה לחקירה אפשרית בישראל או בארצות הברית, ואם קיים חשש כזה אולי נוכל לנסות לפתור אותו". השיחה נערכה ימים בודדים לפני הדיון בבימ"ש העליון שעסק בקיום ההליך של עדות מוקדמת בעניינו של טלנסקי.

במסמך שהובא בפני בית המשפט התגלה כי הפרקליטות ידעה עוד קודם לעדותו של טלנסקי בשנה שעבר כי טלנסקי הוא "עד לא אמין המסובך בארצות הברית". אמיר דן, יועץ התקשורת של אולמרט: "לו היתה הפרקליטות חושפת מידע זה בפני בית המשפט העליון, ספר אם בית המשפט היה מאשר הליך כה חריג עבור עד שכזה, הליך שהוביל בסופו של דבר להתפטרותו של ראש ממשלה מכהן".

היום ינסו סנגוריו של אולמרט להוכיח כי אכן טלנסקי הוא עד לא אמין. אמיר דן, יועץ התקשורת של אולמרט אמר לוואלה! חדשות: "בחלק הראשון של החקירה הנגדית הוכחנו כבר מעל לכל ספק שטלנסקי שיקר בחקירותיו במשטרה ובדה גרסאות כיד הדמיון הטובה ועדותו כיום שווה לאפס".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully