וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב לישראל ב-73': תודו שיש לכם גרעין

עידן דורנר

25.6.2009 / 16:02

מהקלטות שפרסמה הספריה הנשיאותית של ניקסון עולה, כי הממשל חשש שהגרעין יפגע במאמצים לשלום במזה"ת. "אם ישראל תסרב יהיה לכך השלכות שליליות על יחסינו"

גורמים בממשל ארה"ב מלפני ארבעה עשורים לחצו על הנשיא דאז ריצ'רד ניקסון לגרום לישראל להכריז כי יש לה תוכנית גרעין. כך עולה מהקלטות שפרסמה הספריה הנשיאותית של ריצ'רד ניקסון. מדובר ב-150 שעות של הקלטות משנת 1973. הבכירים נשמעים בהקלטות כמי שאומרים כי "ישראל פועלת נמרצות לשיפור יכולותיה לייצור נשק גרעיני בזמן קצר", וכי "מנהיגי ישראל כנראה החליטו שהיא לא יכולה להרשות לעצמה להזניח את האופציה הגרעינית".

בתזכיר לא חתום של המועצה לביטחון לאומי שהוכן בין השנים 1969 ל-1970 נכתב, כי תוכנית הגרעין הישראלית תקשה עוד יותר על השגת שלום במזרח התיכון. מההקלטות שפורסמו עולה עוד כי ישראל העדיפה שהערבים לא ידאו בוודאות אם היא אכן מחזיקה בנשק גרעיני, כדי להרתיע אותם מלתקוף אותה, וכי היא משתמשת בעמימות הגרעינית כדי להשיג יתרון במשא ומתן עתידי. אחד הגורמים בממשל נשמע אומר כי "ככל שיחלוף זמן רב יותר בו ישראל תסרב לחתום על האמנה לתפוצה גרעינית, כך יפחת הסיכוי לפתרון הסכסוך הישראלי-ערבי".

עוד נאמר כי "עלינו להחליט אם ניתן להשפיע על ישראל בעניין, ולהבהיר לה שאם היא בוחרת להמשיך בתוכנית תהיה לכך השלכה שלילית על יחסינו, כולל דאגתינו המתמשכת לביטחונה". כמו כן פורסם כי נעשו מאמצים לשכנע את ישראל לחתום על האמנה למניעת תפוצה גרעינית עוד בשנת 1968. אם ישראל היתה חותמת על האמנה, היה עליה להתיר לפקחים לבקר במתקניה הגרעיניים ולהתפרק מכל נשק גרעיני אם היה ברשותה כזה.

ישראל התנגדה, נאמר בהקלטות, "משום שראתה באופציה הגרעינית כחיונית וכחלק אינטגרלי מהביטחון הלאומי שלה. לא יהיה קל להשפיע עליה בנושא". לפי האמנה, על כל המדינות החתומות עליה, מלבד ארה"ב, רוסיה, סין, בריטניה וצרפת, נאסר לפתח נשק גרעיני. על האמנה חתומות 189 מדינות. מדינות שברשותן נשק גרעיני ולא חתומות הן הודו, פקיסטן, וצפון קוריאה, ועל פי פרסומים זרים גם ישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully