וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"צה"ל לא ייכנס לערים הפלסטיניות הגדולות"

יהושע בריינר

25.6.2009 / 12:24

מקורות ביטחוניים ישראלים אמרו כי ישראל הסכימה להרחיק את כוחותיה מארבע ערים גדולות בגדה על מנת לחזק את שליטת מנגנוני הביטחון של הרשות

ישראל הסכימה להרחיק את כוחותיה מארבע ערים גדולות בגדה המערבית על מנת לחזק את שליטת מנגנוני הביטחון הפלסטיניים בהן. כך אמרו היום (חמישי) מקורות ביטחוניים ישראלים ומערביים לסוכנות הידיעות "רויטרס". בכירים ברשות הפלסטינית דורשים מזה זמן מישראל להפסיק עם פעולותיה בלב הערים הפלסטיניות בגדה המערבית ולסגת מהן. המקורות הבהירו כי ישראל הסכימה להימנע מכניסה לבית לחם, לרמאללה, ליריחו ולקלקיליה, מלבד במקרים של "פצצה מתקתקת".

לדברי גורם ביטחוני, אתמול נערכה פגישה בין מפקד אוגדת איו"ש נועם טיבון וראש המנהל האזרחי יואב פולי מורדכי יחד עם ראשי המנגנון הפלסטינים בבית לחם. במהלך הפגישה סוכם שישראל תאפשר למנגנונים לפעול בכל שעות היממה בארבע הערים, בניגוד למצב הנוכחי בו בשעות הלילה לא הותר להם לבצע פעילות (כדי לאפשר לצה"ל חופש פעולה). אין מדובר בהעברת האחריות בשום פנים ואופן וצה"ל שומר לעצמו את הזכות לפעול כשיצטרך.

מנגנוני הביטחון הפלסטיניים יוצאים נגד החמאס

לפני כחודש אמר מפקד חטיבת המחקר בחיל המודיעין, תא"ל יוסי ביידץ בדיון בכנסת כי "מנגנוני הביטחון הפלסטיניים יוצאים נגד החמאס. יש להם נחישות להתקדם. בקלקיליה יש תוצאות. הפעילות של המנגנונים נתמכת בפעילות של צה"ל והשב"כ. יש הרבה יותר חוק וסדר בערים הגדולות ברשות".

ביידץ אמר את הדברים לאחר שמנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית ביריחו העבירו אז לידי המנהל האזרחי אמצעי לחימה רבים שאותרו בעיר במהלך סריקות. המנגנונים, הכפופים ליו"ר הרשות אבו מאזן, העבירו בין היתר פצצות מרגמה, לבנות חבלה, מוקשים וחומרי נפץ. במנהל האזרחי ובצה"ל מציינים לחיוב את עבודת המנגנונים בחודשים האחרונים. זאת, לאור מספר רב של תפיסות אמצעי לחימה בערים הפלסטיניות בגדה.

פעילות המנגנונים הגיעה לשיא, בפעילות שביצעו בסוף מאי בקלקיליה. במהלך הפעילות צרו המנגנונים על ביתו של מפקד הזרוע הצבאית של חמאס בעיר, מוחמד א-סמאן, שהיה מבוקש במשך שנים רבות גם לכוחות הביטחון הישראלים. בסופו של דבר לאחר קרב יריות נהרג א-סמאן, ועימו שניים מחברי חולייתו.

בתחילת החודש הסיר צה"ל שני חסמים באזור רמאללה ופתח נקודת ביקורת נוספת, שתעבוד 24 שעות ביממה. הסרת החסמים הגיעה בעקבות פגישה שערכו ביום שני בכירים בצה"ל עם בכירים במנגנוני הביטחון הפלסטיניים. בפגישה, בה נידונו נדונו סוגיות ביטחוניות ואזרחיות שונות השתתפו מפקד פיקוד המרכז, האלוף גדי שמני מפקד אוגדת יהודה ושומרון וראש המנהל האזרחי, מפקדי מנגנוני הביטחון ברשות הפלסטינית והממונה על העניינים האזרחיים ברשות הפלסטינית, חסין אל-שיח.

בשנים האחרונות הוסרו 140 חסמים, מה שמקל על תנועתם של הפלסטינים בגדה המערבית. כמו כן, פתח צה"ל את נקודת הביקורת המרכזית בעצירה א-שמאליה, שתחל לפעול במתכונת של 24 שעות. זאת, במטרה להקל על תנועת התושבים באזור שכם.

יו"ר מועצת יש"ע דני דיין אמר בתגובה להסכם כי "הסכמת ישראל לפיה צהל יימנע מלפעול במספר ערים מסכנת באופן מוחשי את תושבי תל אביב ירושלים ושאר ישראל. בסרט הזה כבר היינו – צה"ל יוצא ובתגובה נפתחות מעבדות חבלה והפיגועים פורחים. יותר מ-1000 אנשים שילמו על כך בחייהם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully