וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

60% מעובדי ההיי טק: "אנחנו מאושרים"

גיא גרימלנד

25.6.2009 / 11:05

מחקר חדש בודד את מדד האושר בקרב העוסקים בתחום. 34% מהמפוטרים בהיי טק הצהירו כי רוצים לעזוב את הענף

מהו מצב הרוח של עובדי היי-טק בימים אלה? מתברר שלא כל כך עגום. סקר מקיף של חברת מתודה יישומי מחקר עסקיים בשיתוף חברת ST משאבי אנוש להיי-טק, שנערך בקרב 494 עובדי היי-טק ביוני (58% מהם מועסקים ו-42% לא מועסקים), מצא ש-28% מגדירים את עצמם כלא מאושרים במקום העבודה שלהם; 12% מגדירים מתקשים להגדיר את האושר שלהם ("ככה ככה"); ו-60% מגדירים את עצמם כמאושרים. מה בעיקר מטריד את עובדי ההיי-טק? 16% לא מרוצים מהשכר והתנאים הסוציאליים שהם מקבלים, אבל 78% כן. 34% ממפוטרי ההיי-טק שוקלים קריירה בתחום אחר.

עורכות הסקר, אסתי מריאן, מנכ"ל ובעלים של ST משאבי אנוש וד"ר גלית סיני-קרמונה, מנכ"ל חברת המחקר מתודה, מציינות כי רמת האושר במקום העבודה אינה קשורה לרמת שביעות הרצון של העובדים מתנאי העסקתם (שכר חודשי ותנאים סוציאליים). ממצא זה תואם מחקרים קודמים בתחום משאבי אנוש אשר הראו כי שכר חודשי אינו גורם משמעותי ברמת האושר של עובדים במקום עבודתם לעומת מאפיינים אחרים של סביבת העבודה.
בכל הקשור לתחושות העובדים ביחס למקום עבודתם ותפקידם, 30% טענו שהם לא מסכימים עם האימרה: "אני לא חושש שיפטרו אותי, גם אם יהיה קיצוצים בחברה". כלומר כמעט שליש מהעובדים חוששים לגורל עבודתם ומודאגים שיפוטרו. לעומת זאת, 59% מסכימים עם האימרה - מה שמשדר אופטימיות. מנהלים (בדרג ביניים ובכירים) פחות חוששים באופן כללי למקום עבודתם לעומת הלא מנהלים.

46% יישארו נאמנים למקום העבודה

הדעה הרווחת היא כי עובדי היי-טק משתדלים להישאר דבוקים לכיסא בעתות משבר, אבל בימים כתיקונם החלפת מקום עבודה בתוך פרק זמן קצר של שנה עד שנתיים היא עניין שכיח למדי. באיזו מידה עובדי ההיי-טק היו מוכנים להחליף מעסיק לו היו זוכים להצעה טובה? 37% העידו שבקלות היו מוכנים להחליף מקום עבודה. 17% חושבים שיהיה להם קל מאוד לעשות זאת. 46% היו נשארים נאמנים וטענו שיהיה להם "קשה" לקבל הצעה דומה או טובה אצל מעסיק אחר.

אחת השאלות המעניינות בסקר היא אם החברה בה אתה עובד חוותה קיצוצים. הכוונה היא לפיטורים, צמצומי שכר, הפחתת תנאים סוציאליים ומעבר לשבוע עבודה מקוצר. 69% מודים שכן. 28% אומרים שלא, 3% לא יודעים. באופן כללי, עובדים בחברות שנקטו צמצומים נוכח המשבר חשים פחות מאושרים במקום עבודתם לעומת עובדים המועסקים בחברות שלא עשו זאת.

95% מהמשיבים ציינו שהם מכירים לפחות אדם אחד שפוטר בחצי השנה האחרונה. 15% מהמועסקים ציינו שבן זוגם איבד את מקום עבודתם בתקופה האחרונה. למעלה ממחצית מהמועסקים (59%) ציינו שחבר קרוב שלהם איבד את מקום עבודתו בתקופה האחרונה. 58% מהמועסקים דיווחו שהפיטורים בהיי-טק בתקופה האחרונה פגעו בתחושת הביטחון התעסוקתי שלהם. 51% מהמועסקים ציינו שהמשבר הנוכחי השפיע על תהליכי קבלת ההחלטות הכלכליות במשק הבית בחצי השנה האחרונה.

המשבר בהיי-טק השפיע על רמת האושר הכללי של 41% מהמועסקים. שיעור דומה של מועסקים (44%) ציינו שהמשבר לא פגע כלל או פגע במידה נמוכה בלבד ברמת האושר הכללי שלהם בחיים. רוב המועסקים (כ-90% מהם) מאמינים ששוק ההיי-טק ייצא מן המשבר (בתקופה של בין שנה לחמש שנים). 35% סברו שזה יקרה בשנה הקרובה. 51% סברו שזה יקרה בשנה-שנתיים הקרובות.

הזדמנות מול עלבון

81% מהמפוטרים שהשתתפו בסקר תופשים את הפיטורים כהזדמנות חיובית לשינוי והתפתחות; 41% מהמפוטרים חשים עלבון ותסכול נוכח פיטוריהם; 23% חושבים שהארגון בו עבדו אינו ראוי לאנשים טובים כמותם. יחד עם זאת, רוב המפוטרים חשים תחושות שליליות אלה במידה מסוימת בלבד או כלל לא. הנתון המעניין - 27%, כמעט שליש, סברו שהפיטורים שלהם מהארגון היו נכונים. 55% סברו שההחלטה לפטר אותם לא נבעה ממניעים ענייניים.

לשאלה האם אתה חושב שתוכל למצוא בתקופה הקרובה (שלושה חודשים מהיום) משרה שהולמת את הניסיון והידע שלך ואת דרישות השכר שלך? 43% השיבו כי הם פסימיים, מול 45% שהביעו אופטימיות. לפי הסקר, מפוטרים שחשים תחושות של עלבון ותסכול ביחס לפיטוריהם נוטים להיות פסימיים יותר בנוגע לסיכוייהם למצוא בתקופה הקרובה משרה שהולמת את ציפיותיהם. לעומת זאת מפוטרים אשר חושבים שההחלטה לפטר אותם היתה נכונה רואים בכך הזדמנות לשינוי והתפתחות. אנשים שיותר מאושרים בחייהם באופן כללי ויותר בוטחים באחרים מאמינים יותר ביכולת שלהם למצוא עבודה ההולמת את ציפיותיהם.

34% מקרב הלא מועסקים שוקלים הסבה מקצועית לאור המצב הנוכחי בהיי-טק. מקרב אלה ששוקלים הסבה מקצועית, 40% ציינו שהיו שוקלים זאת גם אלמלא המשבר בשוק ההיי-טק; 55% לא היו שוקלים הסבה מקצועית בהיעדר המשבר; 4% הנותרים השיבו שאינם יודעים.

77% מהלא מועסקים ציינו שהם מאושרים בחייהם. רמת האושר הממוצעת בקרב המועסקים גבוהה. לפי המחקר, לא נמצא הבדל בין מועסקים ולא מועסקים ברמת האושר הכללית בחיים.

איך בוצע הסקר?

הסקר בוצע על ידי חברת מתודה יישומי מחקר עסקיים בשיתוף עם חברת ST משאבי אנוש להיי-טק. השתיים ביצעו ביוני סקר עמדות בקרב 494 עובדים ומנהלים בהיי-טק (58% מהמרואיינים) ומחפשי עבודה (42% מהמרואיינים). הסקר בוצע מתוך מטרה לבחון את הלך הרוח בשוק ההיי-טק בישראל בתקופה של משבר.

מסגרת הדגימה בסקר כללה כתובות מייל של עובדים או מחפשי עבודה אשר היו או עדיין מצויים בקשר עם חברת ST. איסוף הנתונים בסקר בוצע באינטרנט באמצעות תוכנת הסקרים של חברת מתודה (GSS Metoda). המרואיינים התבקשו באמצעות הודעת מייל להיכנס לשאלון הממוחשב, באמצעות שם וסיסמה ייחודיים למרואיין.

שאלון הסקר כלל שלושה חלקים. החלק הראשון הוא שאלת סינון שאפשרה למערכת הסקרים להבחין בין מועסקים ולא מועסקים. על בסיס הסטטוס התעסוקתי הופנו המרואיינים לשאלון הרלוונטי להם. החלק השני כלל שאלות עם מאפיינים תעסוקתיים, עמדות ביחס למקום העבודה ולמצב בהיי-טק (עבור מועסקים) ועמדות ביחס לפיטורים ולמציאת עבודה (עבור לא מועסקים). החלק השלישי כלל שאלות חברתיות ומאפיינים סוציודמוגרפיים.

  • עוד באותו נושא:
  • היי טק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully