וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מיצי בורחת מהבית

ריבי מאיר וריני חביב-עמירן

24.6.2009 / 17:45

מה עושים עם חתולה שרוצה לברוח מהדלת? המומחיות לטיפול התנהגותי בחתולים עונות לשאלות שלכם

לא מזמן אימצתי חתול לביתי הכולל גם שני ילדים וכלב. כולם התחברו עם גור החתולים טוב מאוד. אבל הבעיה היא רק עם אוכל - הוא עולה על השולחנות בלי גבול, לוקח מהאוכל שלנו בלי סוף ולא משנה כמה נוריד אותו הוא יעלה שוב. בבקשה תעזרו לי...

שלום רב ותודות על פנייתך. מדובר בשאלה נפוצה ואכן יש אפשרויות רבות כדי שמצב זה ייפסק, בדרכים חיוביות כמובן. חשוב להדגיש כי ענישה לעולם איננה יעילה – היא רק גורמת לתסכולים גדולים יותר ואף לבעיות התנהגות נוספות. אז מה כן לעשות וקודם כל – מה בעצם קורה כאן?

לחתול שלך, כמו לכל יצור חי בעולמנו, יש צרכים פיזיים, נפשיים-רגשיים והתנהגותיים וכולם חשובים באותה המידה. ההתנהגות החתולית הקסומה שכולנו שבויים בה, היא לעיתים גם "נמרית" בעיקרה. ומה זה אומר? לחתול יש צורך לאתר את האוכל שלו לעיתים, ושזה יהיה עשיר במרקמים שונים, גם אם מספקים לו את האוכל היבש המשובח ביותר.

אז מה עושים תכל'ס? דואגים לחתול למזון טרי, ביד נדיבה, יבש וגם שימורים ברמה גבוהה. רצוי להאכיל במקום גבוה מפני שטבעי יותר לחתולים לאכול ולשתות במקומות גבוהים. מקום בחדר האוכל שלכם יהיה מצוין. בנוסף, מומלץ לעשות לו "בופה" קטן - וזה אומר, קעריות קטנות ובהן קצת מכל מה שאתם מכינים, מבשלים, קונים ואוכלים (יש איסורים פרטניים על מזונות מסוימים ואת זה תוכלו לאתר באינטרנט), וכל זה לפני שאתם עושים זאת לעצמכם.

בנוסף, חשוב מאד להחביא לו חטיפים בשריים איכותיים לחתולים, במקומות גבוהים בבית – זה יפעיל את החתול בצורה חכמה, יעילה ותואמת את צרכיו. זה גם עוזר לשמירה על משקל מאוזן וכמובן מפעיל את התאים האפורים של החתול ומונעים שיעמום ולחץ מיותר מצידו. ולא פחות חשוב כשהוא וגם אתם מתרגלים לשגרה החדשה, ואם הוא ממשיך לעלות על השיש - אנא העבירו אותו בעדינות וללא כל מילה – אל המקום הגבוה בו שמתם את האוכל המיוחד עבורו ולאחר פעם או פעמיים (אולי טיפה יותר אם הוא ג'ינג'י) הכל יסתדר.

שלום, יש לי חתולה בת ארבע. לפני חצי שנה עברנו דירה, ומאז יש לה נטייה חדשה לקבל אותי כשאני מגיעה בזה שהיא בורחת החוצה וחוזרת ברגע. הבעיה היא שאין לנו דלת כניסה לבניין, ואני מפחדת שמתישהו היא תאזור אומץ, תרד למטה ותצא מהבניין.

תודה על השאלה המצוינת שוודאי רלוונטית לרבים. שעמום זה הלחץ הגדול ביותר של חתול בתוך דירה. היא לבד במשך היום כולו, והיא זקוקה לחברה נכון שחתולים ישנים רוב שעות היום, אך עדיין היא נמצאת, כמו חתולים רבים, לבדה. חתול הוא חיה חברתית – וזקוקה כמו כל יצור חי, לחברה.

מדובר בחברה על שתיים או על ארבע. אנחנו ממליצות בחום על אימוץ חתול/חתולה נוספת בצורה נכונה (ראו קישורים). אם אין אפשרות לאמץ חתול נוסף, יש פתרונות נוספים. ראשית – לא לדאוג, לא להילחץ ולא לכעוס עליה בשום פנים ואופן. שנית – לענוד לה קולר אלסטי הנפתח מעצמו בעת צרה, המיועד לחתולים, ויש לחרוט לה על תג המיועד לכך את שמה ואת מספר הטלפון הסלולרי שלך, למקרה שהיא תרד למטה יום אחד ותחליט לטייל מעט.

תני לה פעם אחת לעשות ככל שהיא רוצה, כאשר את מגיעה ופשוט, אם היא יורדת למטה, רדי אחריה לאט וללא לחץ כלשהו, עקבי אחריה וראי מה היא עושה. השאירי את דלת הדירה פתוחה. סביר להניח שאם לא יהיה דבר מה שיחסום את דרכה חזרה - היא תרד לקצת ואז תרוץ הביתה בחזרה מבלי שתעשי דבר.

עוד מומלץ, לתת לה לעשות זאת כטקס קבוע ביניכן במשחק ביניכן בתוך הדירה. היא תרד למטה כרצונה ובקצב שלה – לפעמים קומה ולפעמים קצת יותר ואולי היא תגיע, אחרי כמה ימים, גם למטה לחצר זה בסדר גמור, כל עוד את רגועה, היא עם קולר ותג ופרטיה עליו, וכל עוד היא יכולה לעלות ולהכנס לדירה באופן חופשי. אחרי זמן מה שהיא עושה זאת – פשוט תני לה לרדת למטה כרצונה והשאירי הדלת טיפה פתוחה עבורה. בדרך כלל – חתולות מעוקרות (חובה שהיא תהיה מעוקרת כמובן!) לא מרחיקות לכת – הן פשוט יושבות בחצר במקום מוצל, אולי קצת קופצות על עצים ומשחקות עם חברים אחרים בחצר – בקיצור כיף.

אם לא תרצי בכך, אנא פשוט דאגי לתת לחתולה לצאת קצת מחוץ לדירה עצמה וקראי לה פנימה לשימורים טעימים עבורה ו/או למשחק מעניין ביניכם וכך היא תשוב לצאת טיפה ולחזור מייד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully