וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חמינאי: "לא ניכנע ללחצים בנושא הבחירות"

עידן דורנר

24.6.2009 / 12:39

המנהיג העליון של אירן מבהיר כי הממשל לא מתכוון להיענות ללחץ הפנימי והבינ"ל לבטל את תוצאות הבחירות. הגברת הנוכחות של כוחות הביטחון בטהרן הצליחה להשתיק את המחאה

(צילום: רויטרס. עריכת וידאו: רן צימט)

"הממסד האירני לעולם לא יכנע ללחץ לבטל את תוצאות הבחירות לנשיאות", כך הבהיר היום (רביעי) המנהיג העליון של אירן, האייתוללה עלי חמינאי. לדברי חמינאי, "עמדתי על כך, ואמשיך לעמוד, שהחוק בנושא הבחירות ייושם במלואו. האומה והממסד לא ייכנעו ללחץ בכל מחיר".

החלטת הממשל באירן להגביר את נוכחות אנשי הביטחון ברחובות הפחיתה משמעותית את המחאות נגד תוצאות הבחירות לנשיאות, אך היום הוא יאלץ להתמודד עם קריאה של אנשי דת מתונים לערוך יום אבל לאומי לזכר המפגינים שנהרגו בעימותים. למרות דיווחים על קריאות מחאה במהלך הלילה, עושה רושם כי לפחות לעת עתה השלטון הצליח להשתלט על הרחוב. הנוכחות המסיבית של המשטרה ומליצית הבסיג' מרתיעה את תומכי מנהיג המחאה מיר חוסיין מוסאווי, שחוששים לצאת ולהפגין שוב.

לפי דיווחים באירן, מוסאווי צפוי להשתתף היום בעצרת מחאה, למרות האיסור המפורש של הרשויות. זאת לאחר מספר ימים בהם הוא לא נראה בציבור וקולו לא נשמע. בדף הבית של מוסאווי ב'פייסבוק' נכתב, כי הוא והנשיא לשעבר מוחמד חתאמי יקחו חלק בעצרת, המתוכננת להיום אחר הצהרים, מחוץ לפרלמנט האירני. כמו כן נכתב, כי במקביל יערכו עצרות הזדהות עם המחאה ב-15 מדינות נוספות וב-15 ערים בארה"ב.

בעל בריתו של מוסאווי, המועמד לנשיאות מהדי כרובי, תקף בחריפות את התקשורת הממלכתית באירן ואת תומכיו של אחמדינג'ד, ואמר כי הם פועלים כמו הטליבן. במכתב ששלח לראש רשות השידור באירן הוא האשים כי התקשורת הממלכתית אחראית לאלימות נגד המפגינים. "ההתקפות, ההכאות והרצח של החפים מפשע בוצעו על ידי אנשי כוחות הביטחון ולא על ידי אלמונים כפי שהתקשורת טוענת", כתב.

לעומתו, מועמד נוסף שמחה על תוצאות הבחירות, ראש משמרות המהפכה לשעבר מוחסיין רזאי, החליט למשוך את תלונתו למועצת החוקה העליונה, בה טען כי היו אי סדרים בהצבעה ודרש ספירה חוזרת. במכתב ששלח למועצה ופורסם באתר האינטרנט שלו כתב רזאי, כי "כחייל לשעבר של הרפובליקה האיסלמית אני איני יכול להמשיך בהאשמות, בהתחשב במצב הפוליטי הקריטי שנוצר ובשל המצב החברתי באירן. חשוב יותר להשתלט על המצב מאשר לערער על תוצאות הבחירות".

מספר ההרוגים המחאה עד כה אינו ברור. עד כה הרשויות אישרו את דבר מותם של 17 מפגינים, אך ההערכות מדברות על מספר גבוה בהרבה. חלק מהרציחות תועדו על ידי מפגינים אחרים והסרטונים הועלו לאינטרנט.

התקשורת במדינה, שמפוקחת ונשלטת על ידי הממשל, יצאה בכותרות התוכמות בטענותיו של הנשיא מחמוד אחמדינג'ד, לפיהן המערב מעודד את המחאה. בכותרת אחד העיתונים נכתב: "המפגינים מודים: התקשורת המערבית מעודדת אותנו". עיתונים אחרים האשימו את מוסאווי בעידוד האלימות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully