וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תוואי רכבת תל אביב ירושלים לא יעבור במנהרה

ליבי גלבר

23.6.2009 / 16:19

אכזבה קשה לארגוני הסביבה, שבמשך שנה נאבקו למען חלופה שתשמור על ערכי הטבע הנדירים באזור נחל יתלה. למרות הביקורת על חברת הרכבת, החליטה היום הוועדה לנושאי תכנונים עקרוניים כי הרכבת תעבור בגשר

המאבק על תוואי קו רכבת תל אביב – ירושלים נמשך. לאחר שחשף דוח מבקר המדינה ליקויים וכשלים בהתנהלות חברת הרכבת, משרד התחבורה ומשרד האוצר, ושבוע לאחר הביקורת הקשה שהועברה על גופים אלה על ידי הוועדה לביקורת המדינה בכנסת, דחתה היום הוולנת"ע (הוועדה לנושאים תכנוניים עקרוניים) את החלופה הסביבתית בעניין תוואי הרכבת.

הוולנת"ע ממליצה למועצה הארצית לתכנון ולבנייה להמשיך ולקדם את מעבר הרכבת המהירה לירושלים באזור [[נחל יתלה]] בגשר ולא במנהרה – החלופה שהציעו ארגוני הסביבה, בטענה כי גשר שיחצה את נחל יתלה ימיט " הרס נופי ואקולוגי על הנחל וסביבותיו". ההמלצה תועבר להכרעה סופית של המועצה הארצית שאמורה להתקיים בקרוב בנושא זה.

לטענת ארגוני הסביבה, מדובר באחד האזורים הרגישים והערכיים ביותר מבחינה סביבתית בארץ. חלופת המנהרה שהוגשה על ידי רשות הטבע והגנים בגיבויו של מומחה בינלאומי למנהור ובטיחות במנהרות, ובתמיכת כל ארגוני הסביבה ואלפי תושבים, נדחתה על ידי הוולנת"ע בטענה כי היא זאת שתעכב את השלמת הפרויקט.

בניגוד לעמדת מבקר המדינה והוועדה לביקורת המדינה בכנסת

החלטה זאת תמוהה בהתחשב בעובדה שרק לפני שבוע, כאמור, העבירה הוועדה לביקורת המדינה בכנסת ביקרות קשה על התנהלות חברת הרכבת, ונאמר בין היתר כי אין להאשים את הארגונים הסביבתיים בעיקובים הרבים. ח"כ פינס אמר כי "לאור ההתנהלות הבאה לידי ביטוי בדו"ח המבקר, יכול להיות שגופים אחרים צריכים להוביל פרויקט מסדר גודל כזה, ולא רכבת ישראל, משרד האוצר ומשרד התחבורה, שכלל לא בטוח שהם יכולים לעמוד בזה. ודיר באלאק שמישהו יאשים את ארגוני הסביבה, כאילו הם אלה המעכבים את קידום הפרויקט. האשמת ארגוני הסביבה בעיכוב הפרויקט היא עיוות של המציאות". בנוסף, על פי דו"ח מומחה שהציגו ארגוני הסביבה, "חלופה זו (המנהרה) יכולה להתבצע בלוח זמנים דומה לנדרש על פי תוכנית הרכבת, עלותה תשתווה לעלות תוכנית הרכבת ועשויה להיות אף זולה ממנה, ואין שום מגבלות בטיחותיות או תפעוליות לביצוע המנהרה והשימוש בה, בהתאם לתקנים הבינלאומיים".

ארגוני הסביבה: "החלטה אומללה"

מהחברה להגנת הטבע נמסר בתגובה להחלטה כי "מדובר בהחלטה אומללה ואנטי סביבתית, המבוססת כולה על הנחה חסרת שחר, שהפרויקט נמצא בסכנת ביטול אם תאומץ החלופה הסביבתית, טענה מופרכת לחלוטין מאחר והפרויקט עבר מזמן את נקודת האל חזור. נחל יתלה, שהאחד מהמקומות היפים והחשובים בהרי יהודה ובישראל כולה, ייפגע ללא יכולת שיקום וללא כל הצדקה. אנו תקווה כי חברי המועצה הארצית יגלו אומץ רב יותר ויקבלו את החלופה הסביבתית, שהיא העדיפה ביותר, וזוכה לתמיכה רחבה בקרב הציבור, ואנו נפעל לשינוי ההחלטה במועצה הארצית".

אלי אמיתי, מנכ"ל רשות הטבע והגנים, מסר בתגובה כי "היום הוא יום עצוב מאוד לטבע, ולאוהבי הטבע בישראל. החלטתה של הוולנת"ע היום להעדיף את חלופת הגשר לתוואי הרכבת לירושלים תגרום לנזק בלתי הפיך לאחת מפנינות הטבע הנדירות בישראל. רשות הטבע והגנים עמלה שנים והשקיעה משאבים אין קץ להצעת חלופה הממזערת את הפגיעה בטבע, והגישה תוצאת מופת אשר גורמים המקצועיים מובילים בארץ ובעולם סמכו עליה את ידיהם, לרבות ועדת סדן. הרשות מאמינה בלב ליבה בחשיבותה וביכולת יישומה של חלופת המנהרה - ונערכת להצגתה בפני המועצה הארצית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully