וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

באירן מהומות ובאפגניסטן מתכוננים לבחירות

טלי גולדשטין

27.6.2009 / 7:10

ב-20 באוגוסט יערכו בחירות לנשיאות באפגניסטן, בעלת ברית חשובה של ארה"ב באזור. קמפיין האלימות של הטליבן כבר יצא לדרכו

סאגת הבחירות לנשיאות באירן עדיין בעיצומה והעולם כבר מתכונן לעוד מסע בחירות בעל חשיבות לא מבוטלת – הבחירות באפגניסטן. ועדת הבחירות באפגניסטן פרסמה בשבוע שעבר את הרשימה הסופית של המתמודדים בבחירות שיערכו ב-20 באוגוסט. 40 מתמודדים ינסו להדיח את הנשיא המכהן חמיד קרזאי.

קרזאי שלט באפגניסטן מאז הופל הטליבן מהשלטון ב-2001, וניצח בבחירות הראשונות במדינה ב-2004. בשבועות האחרונים הוא ביסס את מעמדו מול האופוזיציה מפולגת, למרות התחזקות ארגוני הטרור המתקוממים, קמפיין האלימות שלהם והתמרמרות הבוחרים מהשחיתות בממשלה. אפילו יריביו מודים כי יהיה קשה להביס אותו.

יריביו העיקריים הם שני חברים לשעבר בקבינט, שר החוץ לשעבר עבדוללה עבדוללה ושר האוצר לשעבר אשרף גהאני. בין המועמדים הנוספים נמנות שתי נשים, מספר שרים לשעבר ובכירים בממשלה ואפילו מפקד לשעבר בטליבן, המכהן בפרלמנט. מסע הבחירות הרשמי החל בשבוע שעבר והוא יימשך חודשיים. האו"ם מסייע בארגון הקלפיות ומדינות מערביות סופגות את עלות הבחירות, בסך 223 מיליון דולרים.

קנוניה מערבית להחלשת הנשיא?

במהלך תקופת הגשת המועמדויות נרשמה תמיכה רחבה בקרזאי מצד אוכלוסיות שבטיות. "אם הייתי מהמר, הייתי אומר שקרזאי ינצח בסבב הראשון", אמר דיפלומט מערבי, "הסיבה היא שאנשים רבים תומכים בו מכיוון שיש לו את הסיכויים הגבוהים ביותר לנצח", הוסיף.

תמיכה זו מהווה שינוי בהתייחסות לקרזאי, הנחשב עד כה חלש הן מבית והן מבחוץ. וושינגטון מצפה מממשלת אפגניסטן להשתתף במאמץ במלחמה בטרור ועד כה נראה כי היא אינה מרוצה מהצעדים בהם נוקט קרזאי. באחרונה אמר נשיא ארה"ב ברק אובמה כי ממשלת קרזאי "מנותקת מהעם" ולפי דיווחים שונים בתקשורת, ארה"ב ובעלות בריתה מעבר לים מתכוננות למנות דמות בכירה בלב הממשלה האפגנית, שמטרתה לעקוף את הנשיא קרזאי, על רקע התסכול שחש המערב אל מול השחיתות וחוסר היכולת של הממשלה האפגנית בטיפול במצב הפוליטי.

הטליבן: נילחם נגד הבחירות

עם זאת, הפוליטיקה משחקת לידיו של קרזאי בכך שיריביו מפולגים ביניהם ואינם מצליחים להקים קואליציה שתמשוך את הבוחרים. לדברי אותו דיפלומט, יריביו של קרזאי מצפים לניצחונו בבחירות ומתכוננים לטעון לזיופים במקרה שייכשלו. הטליבן קרה לבחירות מזימה מביישת והתחייב להשיק קמפיין אלימות במהלך החודשים הקרובים כהבעת מחאה.

וושינגטון הציבה את אפגניסטן כיעד ראשון במעלה מבחינת מדיניות החוץ ובפברואר, קיבל הנשיא האמריקאי את החלטתו הראשונה כמפקד העליון של הצבא, והורה להעביר עוד השנה 21 אלף חיילים אמריקאים נוספים לאפגניסטן, כדי לנסות ולהתמודד עם המשבר הביטחוני החמור במדינה. ארה"ב ובעלות בריתה שולחות למדינה כוחות נוספים כדי לסייע באבטחת הקלפיות.

ארה"ב הודיעה אתמול כי אינה תומכת באף אחד מהמתמודדים בבחירות. לדברי בכיר בממשל האמריקאי, ארה"ב מעוניינת בשיתוף פעולה מתמשך עם אפגניסטן ולא במנהיג מסוים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully