וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי 300 שנה: גרינלנד ודנמרק נפרדות?

טלי גולדשטין

21.6.2009 / 19:25

האי גרינלנד בדרך לעצמאות: לאחר 300 שנות שלטון דני, הורחבה האוטונומיה של האי אחרי חודשים של מו"מ עם דנמרק

לאחר 300 שנים של שלטון דני, גרינלנד קיבלה היום (ראשון) סטטוס חדש – אוטונומיה השולטת בענייניה הפנימיים. סטטוס זה מקרב את האי הארקטי לעצמאות המיוחלת, ועימה גם להון עצום הטמון בעתודות הנפט שמתחת לקרח.

לפני שישה חודשים, 75% מציבור הבוחרים באי אישר את משאל העם, שקרא להעניק סמכויות רחבות יותר לממשל המקומי ושליטה במשאבים הטבעיים הנרחבים של גרינלנד. היום ציינו תושבי גרינלנד את אישור משאל העם בחגיגות שהחלו עם טקס הנפת הדגל.

דנמרק העניקה לגרינלנד ריבונות מוגבלת ב-1979. עתה, לאחר שנים של משא ומתן, קיבלו 57 אלף תושבי האי שליטה גדולה יותר על עתודות הגז, הזהב והיהלומים שבו. עוד במסגרת ההסכם החדש, תושבי גרילנד יוכרו כעם נפרד בעל זכות להגדרה עצמית והשפה הגרינלנדית תהפוך לשפה הרשמית של האי.

גרינלנד מתמודדת עם בעיות חברתיות קשות, כגון אלכוהוליזם ואלימות. אחד מתוך שלושה ילדים הוא קורבן לאלימות במשפחה וחי בתנאי מחייה מחפירים. תורי ההמתנה לקבלת טיפול רפואי בבתי החולים הולכים וגדלים ככל שגדל הפער בין העשירים לעניים. מדענים סבורים כי הקצה הצפוני של האי גרינלנד עשיר במיוחד בנפט וגז והאפשרויות הכלכליות הטמונות באזור זה עשויות לסייע רבות ליצירת כלכלה עצמאית, שבתורה עשויה לסייע לשיפור המצב החברתי במדינה.

  • עוד באותו נושא:
  • גרינלנד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully