וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחמדינג'ד למערב: "הפסיקו להתערב"

עידן דורנר

21.6.2009 / 13:36

נשיא אירן קרא לארה"ב ולבריטניה לא להתערב בנעשה בארצו בעקבות המחאות. יו"ר הפרלמנט: לשקול מחדש היחסים עם אירופה

(צילום: רויטרס. עריכת וידאו: גדי וינסטוק, קריינות: רועי כ"ץ)

נשיא אירן מחמוד אחמדינג'ד קרא היום (ראשון) לארה"ב ולבריטניה להפסיק להתערב בענייניה הפנימיים של ארצו, בעקבות המחאה שפשטה במדינה לאחר פרסום תוצאות הבחירות לנשיאות. לדבריו, "על ידי השמעת הערות פזיזות אתם לבטח לא תמוקמו במעגל הידידות של האומה האירנית. לכן אני מייעץ לכם לתקן את עמדתכם המתערבת". לפי הדיווחים באירן, אחמדינג'ד אמר את הדברים בפגישה עם חכמי דת.

מוקדם יותר קרא יו"ר הפרלמנט האירני עלי לריג'אני קרא לשקול מחדש את היחסים של טהרן עם בריטניה, צרפת וגרמניה, לאור ההצהרות "המבישות" שפרסמו בנוגע לבחירות באירן. לריג'אני אמר את הדברים בנאום בפרלמנט.

גם שר החוץ האירני מנושהר מותקי האשים היום את בריטניה בעמידה מאחורי הפגנות הרפורמיסטים באירן. בדברים שנשא בפני דיפלומטיים אמר מותקי כי "המודיעין הבריטי עומד מאחורי המשבר באירן והוא שותף פעיל בהצתת ההפגנות" אך הבטיח כי אירן "תעבור את משבר הבחירות". מותקי אמר עוד, כי "גורמים רשמיים באירן בודקים את התלונות לגבי תוצאות הבחירות, ויודיעו על תוצאות הבדיקה עד סוף השבוע". לדבריו, האפשרות שהבחירות זויפו שואפת לאפס.

שר החוץ של בריטניה דיוויד מיליבנד אמר, כי אירן טעתה כשהאשימה מדינות אחרות בכך שלקחו חלק במהומות האלימות שפרצו במדינה בעקבות פרסום תוצאות הבחירות. לדבריו, "אני דוחה על הסף את הרעיון שהמפגינים באירן נשלטים על ידי מדינות זרות". הוא הוסיף כי "בריטניה סבורה כי העם האירני הוא שצריך לבחור את ממשלתו".

אתמול אמר נשיא ארצות הברית ברק אובמה כי הוא מודאג מהטון של דבריו של המנהיג העליון של אירן, האייתוללה עלי חמינאי. לדבריו, "ממשלת אירן צריכה להבין שהעולם כולו עוקב בדריכות אחר דרך התמודדותה עם המפגינים. הדרך שבה הם מתמודדים עם אנשים המנסים להשמיע את קולם ללא אלימות תראה לעולם מהי אירן ומה היא לא".

אמש פרסם הבית הלבן הודעה לפיה יש לאפשר למפגינים האירנים למחות כנגד תוצאות הבחירות. " האירנים צריכים להיות חופשיים להפגין". עוד לפני כן אישר בית הנבחרים האמריקאי ברוב קולות הצעת גינוי למשטר באירן על רקע דיכוי הפגנות האופוזיציה במדינה. 405 חברי קונגרס הצביעו בעד ההצעה ואילו רק חבר קונגרס אחד התנגד.

אחר הצהריים גינו מנהיגי האיחוד האירופי את האלימות שנקטו בימים האחרונים הרשויות באירן כלפי המפגינים תומכי האופוזיציה. ראש ממשלת בריטניה גורדון בראון אמר בתום פסגת המנהיגים בבריסל, כי "על אירן להראות לעולם שהדיכוי והברוטליות שראינו בימים האחרונים לא יחזרו על עצמם".

גם נשיא צרפת ניקולא סרקוזי מתח היום ביקורת על השלטונות באירן. סרקוזי הזהיר את ההנהגה באירן שלא "לנקוט צעד בלתי הפיך", כדברו, שעלול להחמיר את המצב במדינה. "אנחנו תומכים בעם האירני" הכריז סרקוזי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully