וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לבני: לחדש המו"מ המדיני ולקבל הכרעות

פנחס וולף

19.6.2009 / 14:15

לדברי יו"ר האופוזיציה, הקמת מדינה פלסטינית היא אינטרס ישראלי. על המתיחות עם ארה"ב: "הממשל החדש הוא לא איום על ישראל"

יו"ר האופוזיציה ציפי לבני קראה היום (שישי) לראש הממשלה בנימין נתניהו לחדש את המו"מ עם הרשות הפלסטינית. במפגש של האוניברסיטה הפתוחה בבית ציוני אמריקה בתל אביב אמרה לבני, כי "תהליך אנאפוליס הופסק בשל התהליכים הפוליטיים בישראל ויש להמשיך אותו. לא רק להיכנס פיזית לחדר המשא ומתן. מי שנכנס לחדר צריך להיות מובל פנימית, לא בגלל לחצים ובגלל שצריך להגיד כמה מילים כטובה, מי שנכנס למשא ומתן צריך להגיע לתובנה שהגיע זמן ההכרעה. ששתי מדינות לאום זה אינטרס ישראלי מהמעלה הראשונה, שהזמן אינו משרת אותנו. והכרעה כזאת, אם נגיע אליה, אין לי ספק שתיתמך על ידי הציבור הישראלי".

לבני גם התייחסה בדבריה למפת הדרכים ולתכנית ההתנתקות. "מפת הדרכים", אמרה, "היה מסמך שהוא תוצאה של רצון העולם לייצר פתרון בזמן האינתיפאדה. מסמך שהונח על שולחנה של ישראל ושהיא לא יזמה. קיבלנו את המסמך עם הסתייגויות, אבל זו דוגמה ליצירה משותפת של האמריקאים עם הקוורטט ולא משהו שישראל יצרה בעצמה. גם כאן היה מדובר על תהליך – כמו מלחמה בטרור מצד הפלסטינים, וישראל מצדה שהיתה צריכה להקפיא את ההתנחלויות. בשלב השני מדינה פלסטינית כאופציה ורק אחרי כל זה וכל השינויים בשטח – נכנסים למשא ומתן. התוצאה היתה שלמעשה לא קרה דבר. כל צעד האשים את השני באי קיום החלק שלו.

לדבריה, "יכולנו להימצא בשלב הראשון של מפת הדרכים לנצח. אריאל שרון החליט, ואני הייתי שותפה להחלטה הזאת, שקיפאון אינו משרת אותנו והוחלט על ההתנתקות, מכיוון שהיה ברור שבכל הסדר עתידי עזה לא תישאר בשליטת ישראל. כמובן בכפוף לדרישות ביטחוניות וחופש פעולה מול הטרור. הייתי מאלה שתמכו בפעולה בכוח במבצע עופרת יצוקה".

באשר לממשל אובמה אמרה לבני, כי "ממשל אמריקאי חדש הוא לא איום על ישראל. אם נתנהל נכון, תוך שמירה על האינטרסים של ישראל, אין מישהו בעולם שרוצה שהמדינה הפלסטינית תהיה מדינת טרור, מדינה נחשלת או מדינה איסלמית קיצונית. אפשר לגייס את העולם לאינטרסים הבסיסיים של ישראל. לדוגמה, אחרי שחמאס עלה לשלטון, ניהלנו אסטרטגיה דואלית. בעוד אנחנו מדברים עם הגורמים הפרגמטיים, ביקשנו מהעולם, כדי לחזק את אותה קבוצה, להחרים ולא להעניק לגיטימציה לחמאס בעזה. שלוש שנים, כאשר ישראל ניהלה תהליך, חמאס אכן לא קיבל לגיטימציה ואף אחד לא חשב שישראל צריכה לקיים איתו דיאלוג, מה שלא היה קורה אם לא היינו מנהלים משא ומתן".

יו"ר האופוזיציה אף דיברה במפגש על האיום האירני. "במקביל להתחזקות הקיצוניים", הצהירה, "נוצר כאן מחנה כמעט בלתי נתפס. מדינות ערביות ומוסלמיות שנמצאות בהגדרה במחנה של ישראל. פתאום האויב ישראל הוחלף באירן. פתאום מזכירת המדינה האמריקאית שומעת על האיום האיראי יותר בערבית מאשר בעברית. אז בואו ניקח את אותם גורמים מתונים, למרות שאינם חזקים – נגיע איתם להסכמות ונגייס את העולם כולו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully