וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המחאה באירן: מפגינים תוקפים שוטרים

טלי גולדשטין וניר יהב

18.6.2009 / 20:11

לפי דיווחים, תומכי מוסאווי, שהגיע לעצרת האבל הענקית בבירה, מאסו באלימות כלפיהם מצד השלטונות והחלו לתקוף שוטרים. מוסאווי הגיע אף הוא להפגנה וקרא להפגין איפוק

(צילום: רויטרס. עריכת וידאו: נעמה דרור)

מדיווחים אחרונים מטהרן עולה כי המפגינים בעיר החלו לתקוף את השוטרים, שהגיעו כדי לשמור על השקט ולפזר את ההפגנה אם תסלים. רבבות מתומכיו של המועמד הרפורמיסטי לנשיאות אירן, מיר חוסיין מוסאווי, יצאו היום (חמישי) לרחובות טהרן לבושים בשחור לאות אבל, כדי למחות על הרג האזרחים במהלך הפגנות המחאה ביום שני.

מוסאווי אף הוא הגיע לעצרת המחאה, למרות החששות לביטחונו האישי, ונשא נאום קצר בו קרא לשמור על השקט ולהפגין איפוק. ההפגנה היום צפויה להיות אחת הפגנות המחאה הגדולות מאז החלו לפני שישה ימים.

על השלטים שנושאים המפגינים נכתב בין היתר: "לא הקרבנו קורבנות כדי לקבל קלפיות עם קולות שזויפו". המפגינים התאספו במסגדים ברחבי טהרן וצעדו לכיוון מרכז הבירה. תומכי מוסאווי הגישו בקשה לשלטונות להתכנס גם ביום שבת.

על שני ילדיו של נשיא אירן לשעבר, האשמי רפסנג'אני, הנחשב למתון וליריבו של הנשיא מחמוד אחמדינג'ד, נאסר לצאת מהמדינה. כך דיווחה סוכנות הידיעות האירנית "פארס". בתו של רפסנג'ני, פאיזה, נאמה בפני תומכיו של המועמד הרפורמיסטי מיר חוסיין מוסאווי. תומכיו של אחמדינג'ד קראו לעצור אותה ואת אחיה מהדי.

הרשויות נכנעות?

המועצה להגנת החוקה, הגוף המחוקק העליון באירן, הודיעה היום כי היא בודקת 646 תלונות שהגישו שלושת המועמדים שהפסידו בבחירות לנשיאות בשבת. לפי דיוות רשת BBC, המועצה מסרה כי הזמינה את מוסאווי, מהדי כרובי ומוחסן רזאי לפגישה בשבת הקרובה כדי לדון בתלונות.

מרגע שהתפרסמו תוצאות הבחירות, לפיהן ניצח הנשיא המכהן מחמוד אחדמדינג'ד, עלו טענות על זיופים ואי סדרים בספירת הקולות ובתהליך ההצבעה בקלפיות. בתחילה, המנהיג העליון עלי חמינאי, השולט במועצה, סירב להקשיב למתלוננים וקבע כי התוצאות שרירות. עם זאת, ככל שהסלימה המחאה ברחובות ותמונות האלימות פורסמו בעולם כולו, חזרה בה המועצה מסירובה והסכימה לספירה חלקית של הקולות, אם כי לא לביטול של הבחירות ועריכת בחירות חוזרות – דרישתו של מוסאווי.

על פי הפרסומים הרשמיים, אחמדינג'ד השיג 62.6% מכלל קולות הבוחרים בבחירות ב-12 ביוני. המועמד הרפורמיסט מוסאווי גרף 33.75% מהקולות ונחל הפסד צורב. חמינאי הבהיר כי על כל האירנים, כולל יריביו הפוליטיים של אחמדיניג'ד, לתמוך בו משום שהוא הנשיא הנבחר. על פי הודעת משרד הפנים, בבחירות נטלו חלק 85% מאזרחי אירן.

אבסאלי חאדקודיי, דובר המועצה, אמר כי החלה "בחינה מדוקדקת" של 646 התלונות של שלושת המועמדים. "החלטנו להזמינם באופן אישי לישיבה מיוחדת של המועצה", אמר. עדיין לא ידוע אם השלושה קיבלו את ההזמנה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully