וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"תקיפת הכור בסוריה מנוגדת לחוק הבינ"ל"

18.6.2009 / 15:11

יו"ר הסוכנות הבינ"ל לאנרגיה אטומית תקף בחריפות את ישראל: "אתם לא יכולים לומר לנו מה לעשות. תפסיקו להטיף לנו"

עימות חריף בין ישראל לגוף האו"ם לענייני גרעין: יו"ר הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) של האו"ם, מוחמד אל ברדאעי, דחה היום (חמישי) בזעם את ההאשמות של ישראל, לפיהן הארגון מוטה פוליטית בחקירת הכור האטומי בסוריה. הוא כינה אותן "מסולפות לחלוטין". בסבא"א בוחנים את דיווחי המודיעין האמריקאי, לפיהם סוריה כמעט והשלימה את בניית המתקן הגרעיני שעמד לייצר פלוטוניום לנשק גרעיני, לפני שישראל הפציצה אותו, לפי פרסומים זרים, בשנת 2007.

ברדאעי נזף בסוריה על שמנעה מהסוכנות גישה למסמכים ומנעה מפקחיה לבדוק את ההאשמות. אך הוא גער גם בישראל, על שלא דיווחה לסוכנות לפני שהפציצה את האתר, ובכך הקשתה על מציאת הוכחות.

המתיחות בין סבא"א לישראל עלתה לאחר ששליח ישראל לפגישה בינלאומית שערכה הסוכנות, ישראל מיכאלי, האשים את אל ברדאעי בדרישה "מיותרת" ומשוא פנים כשדרש מישראל לספק עוד הוכחות לנוכחותו של כור במקום. המשלחת הישראלית לשיחות השיבה רק על שאלות שלשיטתה היו רלוונטיות, ואמרה כי עקבות האורניום שנמצאו במקום לא הגיעו מתחמושת ישראלית, עמדה המקובלת גם על פקחי סבא"א.

"אם יו"ר הסוכנות מבקש לקבל מידע נוסף מישראל, הוא לא היה צריך לסרב להיפגש עם גורמים ישראליים, והיה נמנע מלמתוח ביקורת פומבית על ישראל. ישראל קוראת לאל ברדאעי להימנע מנטיות פוליטיות בטיפול בתיק הסורי", סיכם מיכאלי.

אל ברדאעי הגיב באופן לא דיפלומטי וכינה את ההאשמותיו של מיכאלי "מסולפות לחלוטין". הוא הזכיר כי תקיפת הכור העירקי על ידי ישראל בשנת 1981 היתה "הפרה בוטה של החוק הבינלאומי", ואמר כי התקיפה בסוריה שייכת לאותה קטגוריה.

"ישראל הציתה מירוץ חימוש גרעיני"

אל ברדאעי הישיר מבט אל מיכאלי ואמר לו כי תקיפת חיל האוויר הישראלי מנעה מסבא"א לבצע את חובתה ולאמת את הדיווחים על פעילות לייצור נשק גרעיני. "אתה, אדוני, לא אפשרת לנו לעשות מה שאנו אמורים לעשות במסגרת החוק הבינלאומי. אתם אפילו לא חלק מהאמנה למניעת תפוצה גרעינית, כך שאתם לא יכולים לומר לנו מה לעשות. נעריך זאת אם תפסיקו להטיף לנו", אמר ברדאעי.

ישראל היא אחת משלוש מדינות שלא חתומות על האמנה, למרות הדיווחים על כך שהיא מחזיקה בנשק גרעיני. סוריה מכחישה כי בנתה מתקן לייצור נשק גרעיני בסיוע צפון קוריאה. לטענתה, המבנה שהופצץ על ידי ישראל היה בניין רגיל והמודיעין האמריקאי היה מוטעה.

לטענת ברדאעי, התשובה הישראלית לשאלות סבא"א בדבר שאריות האורנים שנמצאו באתר הסורי היתה: "זה לא היה יכול להגיע מאיתנו". הוא הוסיף כי התשובה הישראלית היא "כמעט עלבון לסוכנות".

"אני לא אכבד את ההאשמות לפיהן אנחנו משוחדים בתגובתנו", אמר אל ברדאעי, שיסיים השנה את כהונתו כראש הסוכנות. הוא רמז כי היכולת הגרעינית של ישראל היא שהציתה מירוץ חימוש גרעיני באזור, במדינות כמו אירן. הוא ומדינות ערב קוראים להפוך את המזרח התיכון לאזור נקי מנשק גרעיני. ישראל טוענת בתגובה כי הרעיון הוא טוב, אך תחילה על כל המדינות הערביות והמוסלמיות להכיר בזכותה להתקיים בשלום ובביטחון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully